• 0

Online vanuit VS: 0%, 21% of verlegde btw?

Sinds een maand woon ik in de VS. Dat is voor onbepaalde tijd. Het kan zijn dat ik over een half jaar terug ga naar NL of wellicht nooit meer. Ik heb mijn eenmanszaak in Nederland aangehouden voor mijn Nederlandse klanten (om diverse redenen, daar gaat mijn vraag niet over). Het is me nu echter onduidelijk hoeveel btw ik moet berekenen en of ik wel btw moet berekenen. Ik werk namelijk helemaal online: ik bied online cursussen aan, gesprekken en webinars.

 

Volgens de Nederlandse rechtspraak (vertelde een medewerker van de Belastingdienst mij) vindt online werk officieel plaats in het land van de afnemer, Nederland dus. Maar als ik het btw-lijstje volg op hun website om btw te berekenen (samen doorlopen met dezelfde medewerker) blijkt dat ik voor particulieren 0% btw moet berekenen en bij ondernemers de btw moet verleggen. In de VS, waar ik woon en werk en mijn producten ontwikkel, geldt voor online diensten en producten geen VAT.

 

Dat spreekt elkaar allemaal tegen. Hoeveel btw moet ik berekenen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Patty

 

Wat het complex maakt is of jouw eenmanszaak nog wel Nederlands is....

Jij bent jouw eenmanszaak dus feitelijk drijf je die nu vanuit de States.

 

Formeel is jouw eenmanszaak dus niet Nederlands meer. Diensten die je nu verricht voor NL ondernemingen worden dus bij de afnemer belast. Ergo, geen BTW want die wordt verlegd. Is je klant een particulier dan volgt de vraag of jij elektronische diensten levert. Of is internet slechts een middel?

 

En weet de fiscus al dat je niet meer in NL bent? Wat was hun reactie?

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.