• 0

Distributeur en merk dwingen stopzetting internationale variant webwinkel

Beste HL-ers,

 

Sinds enkele jaren runnen wij onder onze onderneming meerdere webwinkels. Een van onze succesvolle nederlandse webwinkels (in footwear) hebben wij sinds afgelopen jaar ook in de UK gelanceerd. We bieden snelle verzending(2 dagen) en goede retourservice. We hebben deze shop gelanceerd als een .co.uk shop met prijzen in ponden en uiteraard vertaalde productteksten etc. We concurreren niet op prijs maar vooral op een heel erg groot aanbod.

 

Voor één van onze belangrijkste merken hebben wij hiervoor kort overleg gehad met de Nederlandse distributeur. Wij zijn een relatief grote klant en ten tijde zagen ze hierin geen probleem. Inmiddels heeft de distributeur in de UK er een flink probleem van gemaakt bij het merk (internationaal). In eerste instantie was dit geen probleem. Echter ineens zijn ze van standpunt gewisseld en vraagt het merk onze distributeur om ons te dwingen met de .co.uk webwinkel te stoppen. Als we dit niet doen kunnen ze niet meer aan ons leveren.

 

Dit zou voor ons een financiële aderlating zijn. Naast de investeringen in de vertaling, SEA en SEO gaat ook een flink stuk omzet verloren. Daarnaast hebben we een nieuw concept voor de Duitse markt al zo goed als klaar. Alle productteksten en de hele website is al vertaald.

 

Mijn vraag: Is dit op basis van concurrentieregels in de EU niet verboden? Ik wil eigenlijk echt geen (juridische) problemen maken met deze distributeur aangezien we er een erg goede relatie mee hebben. Toch wil ik ook niet mijn investeringen in rook op laten gaan.

 

Iemand ervaringen met een soortgelijk probleem?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In mijn ogen zijn er 2 wegen die je kunt onderzoeken.

 

1.

Onderzoek hoe groot de distributeur in de UK is.

Als het een kleinere speler is dan heb je kans dat de fabrikant eieren voor zijn geld kiest door aan NL te leveren.

Er ligt hier een kans voor jou leverancier (of voor jezelf).

 

2.

Als de UK distributeur groot is dan haal je de UK producten toch bij hem vandaan en verstuur je de producten voor UK klanten vanuit de UK.

Link naar reactie
  • 0

Rare redenering. Een overeenkomst heeft geen derdenwerking.

Nee?

 

Die webwinkel is geen partij in de overeenkomst tussen merkhouder en distributeur, dus hij kan geen inbreuk maken. En van onrechtmatig handelen is al helemaal geen sprake.

 

Er wordt toch ook niet gesteld dat de webwinkel (van TS) een inbreuk maakt, maar dat juist de Nederlandse distributeur een inbreuk maakt waarvan TS de dupe wordt? Bovendien was het in mijn voorbeeld de distributeur die een webwinkel opent, ik heb niet gesproken over derden.

 

Maar het is, om te kunnen achterhalen waarom de leverancier/distr zich op hun standpunt stellen, interessant om te bezien of we wellicht toch argumenten kunnen 'verzinnen' waarom in dit specifieke geval er onrechtmatig gehandeld zou kunnen worden.

 

Argumenten 'verzinnen' gebeurt hier al teveel. Lijkt me beter om aansluiting te zoeken in relevante rechtspraak, want die ontwikkelt zich voortdurend.

Het was niet zonder reden dat ik 'verzinnen' tussen aanhalingstekens heb gezet. De argumenten die in de rechtspraak naar voren komen zijn ook niet uit de lucht komen vallen, die zijn ook 'verzonnen'. En de rechtspraak zou zich niet (hoeven) ontwikkelen als er niemand is die nieuwe argumenten 'verzint'.

 

Ik denk dat je als webwinkel niet te snel moet buigen voor ingesleten handelsmores. Zalando koopt ook op Europees niveau in, die laat zich niet gekoeioneerd door lokale distributies.

Dat hoef je ook niet, maar als je eigen leverancier niet meer aan jou wil leveren omdat het hem te heet onder de voeten wordt (terecht of niet), dan verkoop je ook niks.

 

Ben wel benieuwd of TS al in gesprek is geweest met de verschillende partijen en inmiddels wat wijzer is geworden.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Rob, als 'jurist' met expertise in het overeenkomsten-, mededingings- en merkrecht moet het voor jou simpel zijn om verzonnen argumenten te verrijken met relevante links waar Hans en ik en andere belangstellenden weer van kunnen leren. We hebben op HL regelmatig discussies over deze thema's en ik leer nog steeds van de opduikende jurisprudentie.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Had even gemist dat de discussie nog een tijdje doorliep. Kreeg geen notificatie emails meer. Allen dank voor de uitvoerige posts!

 

In mijn ogen zijn er 2 wegen die je kunt onderzoeken.

 

1.

Onderzoek hoe groot de distributeur in de UK is.

Als het een kleinere speler is dan heb je kans dat de fabrikant eieren voor zijn geld kiest door aan NL te leveren.

Er ligt hier een kans voor jou leverancier (of voor jezelf).

De UK distributeur is erg klein in vergelijking met de Nederlandse. Vermoed ook dat de inkoopprijzen daar niet zo goed zijn omdat de geldende winkelverkoopprijzen in de UK wat hoger liggen.

2.

Als de UK distributeur groot is dan haal je de UK producten toch bij hem vandaan en verstuur je de producten voor UK klanten vanuit de UK.

 

Aanvullende info: Er bestaat ook een .co.uk webwinkel met Nederlandse teksten die ook in euro's verkoop. Gebruikt ook adwords in NL. Dit is ook meteen de grootste klant van de UK distri.

 

Heb inmiddels een afspraak met NL distributeur gehad. Staat in principe aan onze kant. Verhaal is dat de engelse distributeur valt over de plotselinge 'aanval' op de UK markt met wel wat SEO en een flinke adwords campagne met alles er op en er aan(remarketing, display etc). We waren meteen de grootste aanbieder (qua assortiment) en goed vindbaar. Die is bang voor zijn/haar inkomsten. Onze omzet in de UK was schat ik nog niet significant op de totale aantallen van die distributeur.

 

De .co.uk sluiten is voor ons geen optie, er zijn enkele andere merken (die ook bij o.a. Zalando liggen) waar we het ook goed mee doen in de UK.

Link naar reactie
  • 0

 

De UK distributeur is erg klein in vergelijking met de Nederlandse. Vermoed ook dat de inkoopprijzen daar niet zo goed zijn omdat de geldende winkelverkoopprijzen in de UK wat hoger liggen.

 

 

Daar zit de speelruimte! Je hebt een prachtig argument om zowel de merkhouder als zijn distributors te verklaren waarom je in Nederland inkoopt. Je kan de Britse distributor aanbieden om lokaal in te kopen, mist hij zijn groothandelsprijzen vergelijkbaar maakt met die in Nederland of tenminste een vergelijkbaar service-level levert. Juist omdat de Britse distributor klein is, kan je een prachtig verdeel en heers-spel spelen.

 

Er is geen algemeen juridisch beginsel dat de merkhouder of zijn lokale vertegenwoordiger in staat stelt jouw webshop te sluiten of levering te belemmeren. Integendeel! De EU bereidt verplichte levering binnen de EU voor, dus webshops moeten (ooit eens) binnen de hele EU leveren.

 

Die verticale beperkingen zijn wel een eigenaardig verhaal, maar voor zover ik begrijp gelden die alleen bij exclusieve (of selectieve) distributie en zijn daar weer aparte vormeisen voor.

 

Volgens mij is het juridische spel even minder belangrijk dan het diplomatieke spel, en daarin kun je met de juiste moves de merkhouder waarschijnlijk snel aan je kant krijgen door hem erop te wijzen dat:

 

- je aan marktontwikkeling doet

- je graag bereid bent met de lokale distributor te werken (mits...)

- er tal van alternatieven zijn, maar je graag merk X in je aanbod wil opnemen

 

Als je ook in andere Europese landen aan het expanderen bent, word je voor die leverancier alleen maar interessanter. Zoals ik al eerder zei: Zalando koopt ook centraal in.

 

Net als Albert Heijn, trouwens. Of dacht je dat die in België hogere inkoopprijzen betaalt.... ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Als je ook in andere Europese landen aan het expanderen bent, word je voor die leverancier alleen maar interessanter. Zoals ik al eerder zei: Zalando koopt ook centraal in. Net als Albert Heijn, trouwens. Of dacht je dat die in België hogere inkoopprijzen betaalt.... ;)

 

 

En vandaag in het nieuws....

 

De Belgische supermarktketen Delhaize wil merkproducten tegen dezelfde prijs kunnen inkopen als Albert Heijn. Dat zegt de Nederlandse ceo Frans Muller in De Standaard. “Desnoods komt het tot een conflict met de leveranciers.”

 

<...>

 

Wanneer er geen overeenstemming wordt bereikt, overweegt Muller producten in Nederland in te kopen. “Die boodschap hebben de producenten inmiddels van ons gehoord.” Een goede relatie met de leveranciers heeft zijn voorkeur. “Maar als er gevochten moet worden, zullen we het niet laten.”

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.