• 0

Hoe kan ik het beste factureren naar advertentie klanten over de hele wereld

Ik ben bezig om een advertentie mogelijkheid aan mijn website toe te voegen zodat iedereen advertentie ruimte kan kopen.

Probleem voor mij zit hem hierin dat ik bezoekers van over de hele wereld krijg, dus van Tajikistan to brazilië en van zuid-Afrika tot Groenland.... en verder.

Ieder van deze bezoekers zou advertentie ruimte kunnen kopen en dit brengt mij in de positie waar ik voor ieder van deze landen waar deze bezoekers/klanten vandaan komt kontakt moet gaan opnemen met de lokale belastingdient en moet kijken of ik deze lokale btw moet gaan af dragen of niet en of ik verder nog aangifte moet doen over mijn inkomsten uit dat land in dat land zelf.

Dat zou ondoenlijk zijn dus probeer ik nu uit te zoeken hoe ik dit het beste kan opzetten zonder dat ik vervolgens in de hele wereld belastingaangifte kan gaan doen. Maar wel legaal natuurlijk! :)

 

Het betreft puur het verkopen van advertentie ruimte aan (voornamelijk) particulieren (dus plaats van dienst is hier van belang).

 

Misschien weten jullie hoe ik zoiets het beste kan opzetten.

Dit is een idee waar ik al een tijdje mee rond loop maar kom er niet echt uit wat ik het beste kan doen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Het betreft puur het verkopen van advertentie ruimte aan (voornamelijk) particulieren (dus plaats van dienst is hier van belang).

 

 

Bestaat er geen vergelijkbare site (hobby, gaming) die particuliere advertenties plaats waar je het trucje kan afkijken?

 

Kun je geen ander model hanteren: gratis adverteren voor (betalende) members?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik kan natuurlijk niet in de keuken van andere sites kijken om te zien hou hun boekhouding in elkaar zit. Lijkt me ook niet dat een site eigenaar mij daar antwoord op gaat geven als ik hem zomaar even een mailtje stuur.

 

 

Nee, betalende leden zijn geen optie. Dat zou enkel en alleen het probleem verschuiven (mijn leden komen van over de hele wereld).

En gratis adverteren voor members is ook geen optie.

Link naar reactie
  • 0

Het betreft puur het verkopen van advertentie ruimte aan (voornamelijk) particulieren (...)

 

Wanneer je iets aan particulieren aanbiedt (in NL of daarbuiten), dan praat je normaal gesproken niet over BTW.

En wanneer het ook nog eens diensten betreft, dan hoef je in de EU ook geen bijzondere regelingen (zoals afstandsverkopen) in de gaten te houden.

 

Dus: Gooi gewoon voor jezelf 21% bovenop je prijs (dus als je eigenlijk 100,- wilde hebben voor je dienst, dan vraag je er 121,- voor) en draag gewoon 21% BTW (in NL uiteraard) over je omzet af aan de NL fiscus.

Niets aan de hand dus.

 

Het enige wat lastig zou zijn is wanneer een (NL of ander EU) bedrijf zich meldt en een factuur van je verlangt: Dan kan je mijns inziens gewoon het beste daar geen zaken mee doen met als reden “dit is een dienst uitsluitend voor particulieren” of zoiets. Je hoeft tenslotte geen diensten te leveren aan iedereen.

 

(p.s. Wanneer het je lukt om de niet-EU klanten te identificeren, dan hoef je daar dan eigenlijk ook geen BTW over af te dragen)

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad een makkelijke oplossing, maar is dit geen bezwaar bij de lokale belastingdienst ( daar waar de klant woont) want als je de tool op de belastingdienst website gebruikt staat het volgende als je de tool gebruikt ( http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/ )

 

"De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt. Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen."

 

 

Ik wil zeker weten dat als ik op vakantie ga naar het buitenland ik niet in een keer in een ander hotel met vreemde ramen kom te zitten dan waar ik had gereserveerd ;)

 

 

Met bedrijven heb ik geen problemen omdat ik (tot nu toe) alleen met bedrijven in de EU of VS werk. Hier en daar heb ik het hele belasting traject geregeld.

 

 

** edit

link naar tool toegevoegd

Link naar reactie
  • 0

maar is dit geen bezwaar bij de lokale belastingdienst ( daar waar de klant woont)

 

BTW (omzetbelasting) is iets wat men niet echt kent buiten de EU.

Althans op de wijze zoals wij dat in de EU behandelen. Je hebt ook wel "turnover tax" in sommige landen, maar dat werk (kennelijk) heel anders. Niet wakker van liggen...

 

Met bedrijven heb ik geen problemen omdat ik (tot nu toe) alleen met bedrijven in de EU of VS werk. Hier en daar heb ik het hele belasting traject geregeld.

 

Huh??

"Bedrijven in de EU"...

Maar dan moet je de BTW verleggen, hun BTW nummer opvragen en verifiëren, een deugdelijke factuur uitreiken, opgaaf ICP doen etc...

 

Gaat dit wel goed? (of snap ik je zin misschien niet)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, gaat helemaal goed en ik hou me keurig aan alle regels. Is inderdaad in het begin veel werk geweest, ook het uitzoeken, maar alles draait nu goed :)

 

 

Vraag hier is puur voor particulieren waar dan ook ter wereld.

Oké, dus als ik gewoon iedere particulier die wil adverteren BTW laat betalen en dit keurig hier in NL afdraag dan zit ik safe en kan ik met een gerust hart op vakantie :)

 

 

@mmint

Ik gebruik al adsense en anderen maar kan deze hier niet bij gebruiken. Heeft ook niet veel zin want mensen welke ik wil bereiken en de mogelijkheid wil geven gaan echt niet via adsense etc adverteren.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.