• 0

Prijslijst maken

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn programma's om dat zelf te doen.

Maar als je een folder wilt die "van deze tijd" is en uitstraling heeft is een grafisch ontwerp bureau toch wel aan te bevelen.

Wij maakten onze layout en indeling altijd zelf. Dat zag er voor veel mensen al goed uit. Maar het zal je verbazen hoeveel dynamiek een goede grafische vormgever er dan nog in aan kan brengen.

Onderschat het fotowerk ook niet. Ook hier brengt een goede fotograaf en een juiste belichting veel extra dynamiek wat de meerwaarde in de folder ten goede komt.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Pas op met auteursrecht, 2 aspecten:

 

1 Wat zijn 'gewoon productfoto's '? Als je die bijvoorbeeld van een leverancier of fabrikant gekregen, ben je dan zeker dat je die mag gebruiken voor je prijslijst? Grote kans dat zij het auteursrecht op die foto's hebben, en dat het zonder hun toestemming niet mag. (Ook nog een kans dat een voor jouw onbekende derde het auteursrecht heeft, dan kun je werkelijk in de problemen komen)

 

2 Als je een prijslijst laat ontwerpen door een ontwerpbureau en of foto's laat maken door een fotograaf, kom dan overeen als onderdeel van de deal dat het auteursrecht overgedragen wordt door hen naar jou. Anders blijft het bij hen, en kunnen ze je later nog eens lastigvallen.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tips. Ik ben bekend met auteursrechten.

 

Wanneer iemand in onze opdracht foto's maakt, moet hij altijd afstand doen van alle rechten. Hier wordt met de fotograaf altijd een vast bedrag per foto voor afgesproken.

Maar in dit geval gebruiken we foto's van de leveranciers, die bedoeld zijn voor dit soort doeleindes. Zijn deze foto's niet beschikbaar dan wordt er geen foto gebruikt.

Zoals je in het voorbeeld kunt zien worden er ook maar een paar foto's per onderdeel gebruikt.

 

Wij werken alleen met bureau's die na het voldoen van de factuur volledig afzien van enig recht op het ontwerp. Zo kunnen we het zelf ook gewoon nog (laten) aanpassen

Link naar reactie
  • 0

Wanneer iemand in onze opdracht foto's maakt, moet hij altijd afstand doen van alle rechten. Hier wordt met de fotograaf altijd een vast bedrag per foto voor afgesproken.

 

Even een zijstap, maar wellicht wel relevant in deze casus. Het is alleen maar mogelijk om afstand te doen van vermogensrechten. Zogenaamde morele rechten zijn onvervreembaar en iedere overdracht is nietig. Het is dus niet mogelijk om alle rechten over te dragen, hoe vaak je dat ook in overeenkomsten vastlegt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik snap niet wat je bedoeld met morele rechten en wat bedoel je met onvervreembaar?

 

Ik weet wat het woord betekend:

Niet in het bezit van anderen kunnende komen

 

Maar snap niet waarom je het niet zou kunnen.

 

Het kan dus wel, hoewel het wel een Belgische website is:

 

http://fleetproject.be/nl/tools/vademecum-juridische-knelpunten/journalist/auteursrecht-journalist/contracteren-over-auteursrechten/met-de-uitgever/waarover-kan-ik-contracteren/kan-ik-morele-rechten-overdragen-hoe/

 

Waar in het kort op neer komt is dat je vooraf vastlegt hoe je het gaat gebruiken en welke aanpassingen er eventueel gedaan kunnen gaan worden.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik snap niet wat je bedoeld met morele rechten en wat bedoel je met onvervreembaar?

 

Sorry Jasper, mijn fout. Auteursrechten vallen uiteen in twee delen, vermogensrechten en morele rechten. Vermogensrechten hebben te maken met de mogelijkheid om geld te vragen voor een beeld. Deze rechten kun je verkopen, bijvoorbeeld aan jou. Als je de vermogensrechten bezit bepaal jij dus wat er betaald moet worden voor een beeld, en als je zelf de beelden gebruikt hoef je dus niets te betalen. Als een ander het beeld wil gebruiken moet deze dus aan jou betalen.

 

Daarnaast zijn er de morele rechten. Dat heeft te maken met hoe een beeld gebruikt wordt. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat je een beeld niet anders mag aansnijden dan dat de fotograaf het geleverd heeft. Door de foto aan te snijden kun je het karakter van de foto veranderen en dan kun je aan de integriteit van de fotograaf komen. Door het karakter te veranderen kun je een totaal andere foto krijgen, een foto die de fotograaf nooit bedoeld heeft te maken. Deze morele rechten zijn niet te koop, zijn niet overdraagbaar en zijn dus onvervreembaar.

 

Vandaar mijn opmerking: je kunt wel denken dat je alle rechten hebt gekocht, maar in werkelijkheid heb je dus enkel de vermogensrechten gekocht. De morele rechten kun je nooit kopen, het in onvervreembaar.

 

Ny is dat bij productfoto's niet zo heel spannend. Maar stel dat je een fotograaf opdracht geeft om tijdens een optreden jouw producten in beeld te brengen. Om jouw podium goed in beeld te brengen zullen er waarschijnijk ook artiesten op de foto staan. Nu koop jij de vermogensrechten van die foto en wil je die op je website plaatsen. Kan allemaal. Maar het kan best zijn dat jij de foto anders wil aansnijden zodat er minder artiest en meer podium op staat. Daardoor verandert het karakter van de foto en zal de fotograaf toestemming moeten geven om de foto met een andere aansnijding te gebruiken. Het recht om dat zonder toestemming te doen kun je dus nooit kopen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Waar in het kort op neer komt is dat je vooraf vastlegt hoe je het gaat gebruiken en welke aanpassingen er eventueel gedaan kunnen gaan worden.

 

En waarvoor je dus de toestemming van de rechthebbende nodig hebt. Het enige verschil is dat je die toestemming vooraf vraagt. Dat kan natuurlijk, maar het recht blijft dus gewoon bij de fotograaf en wordt niet overgedragen. Alleen je kaart van tevoren af hoe je het beeld gaat wijzigen. Dat recht koop je dus niet, je krijgt alleen toestemming om onder vooraf vastgelegde voorwaarden het beeld te veranderen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

 

In geval van twijfel opzoeken.

 

Over productfoto's en -beschrijvingen.

 

De Nederlandse rechter kent simpele productfoto’s (met witte achtergrond) normaal gesproken geen auteursrechtelijke bescherming toe. Dergelijke productfoto’s hebben immers tot doel om het product zo objectief mogelijk weer te geven en zijn daarom doorgaans niet voldoende creatief om als auteursrechtelijk werk te kwalificeren. Een foto van een huis is dat al eerder wel, omdat daar de fotograaf meer keuze heeft wat betreft hoek, compositie, wolkenachtergronden, etc.

 

De productbeschrijvingen op een website zijn meestal ook objectief bedoeld, althans niet voldoende creatief voor auteursrechtelijke bescherming. Als geschrift zijn ze wel beschermd tegen echt letterlijke en volledige overname.

 

Wanneer iemand op legale wijze merkproducten verkoopt of repareert, mag hij de merknaam gebruiken om zijn activiteiten onder de aandacht te brengen. Hij mag daarbij echter niet de indruk wekken dat er een commerciële band tussen hem en het merk bestaat.

 

En zwart is het nieuwe wit. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.