• 0

cao's niet meer actueel

cao afspraken die verlopen zijn en het overgrote deel van de cao's is niet meer geldig, wat vinden we ervan??? Moeten we bang zijn dat de cao's dadelijk minder algemeen worden en een hoop geldigheid verliezen, ik vrees van wel.

 

 

 

[mod edit: aub geen links naar eigen sites in topics. website kan worden ingevuld in profielinfo en signature]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Ik zie nog een ander probleem met deze CAO's: wie bepaalt in welke branche je werkzaam bent met je bedrijf? Een programmeur in de software maak-industrie voldoet aan heel andere criteria dan de programmeur die bij een detacheringsbedrijf werkt. Maar software maak-industrie bestaat in ons land niet als aparte categorie, dus worden ze in CAO-land toch gewoon bij elkaar gevoegd. Dat lijkt me niet zo eerlijk.

 

Het werkt wel twee kanten op: in een software maak bedrijf mag een programmeur op haar skateboard door het kantoor zeilen, hoeft geen telefoongesprek te kunnen voeren of Nederlands te kunnen spreken, maakt niet uit hoe hij of zij eruit ziet, maakt weinig uit welke werktijden hij of zij hanteert, als ze maar de beste in haar vak is. Mag ook totaal autistisch of dyslektisch zijn, om een andere topic te citeren.

Bij een detacheringsbedrijf werkt het in mijn zwart-wit perceptie omgekeerd.

Link naar reactie
  • 0
dus worden ze in CAO-land toch gewoon bij elkaar gevoegd. Dat lijkt me niet zo eerlijk

 

Maar gelukkig is dat ook niet zo. De ICT sector is grotendeels vrij van CAO's. Alleen bedrijven die meer dan 50% van hun omzet behalen met detacheren vallen formeel onder de uitzend CAO, maar je begrijpt dat het nogal makkelijk is om met meerdere BV's met personeel te 'schuiven' om zo voor het gros onder deze norm uit te komen. Of er worden gewoon meer projecten op overeenkomst van opdracht aangenomen in plaats van detachering...

Deze sector is redelijk slim en creatief, het personeel hoog opgeleid en - bijkomend voordeel - het is meestal zowel in belang van werkgever als werknemer om niet onder de uitzend-CAO en STIPP-pensioenregeling te vallen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.