• 0

ondernemer naast een fulltime job (concurrentiebeding)

Hallo,

 

Ik ben terecht gekomen in een lastige situatie, waarbij ik op zoek ben naar een gezamenlijke oplossing

Ik ben sinds een aantal jaren bezig met promotieonderzoek aan de universiteit. Dit onderzoek doe ik volledig in deeltijd, ik krijg echter van mijn werkgever de tijd om tijdens kantooruren, maximaal eens per week, als het werk het ook toelaat, naar de universiteit te gaan. Het idee hierachter is om mezelf op een hoger niveau te helpen in het vakgebied waarin ik werk (computer vision software).

Enige tijd geleden ben ik met een kameraad aan het iphone software ontwikkelen gegaan en hebben we ons eigen bedrijf gestart. Omdat ik eigenlijk geen tijd heb word het meeste werk voorlopig niet door mij gedaan.

Ik heb toestemming gevraagd om dit stuk software te voorzien van computer vision, als voorbeeld zou de iphone applicatie dan de gezichten van familieleden kunnen herkennen op foto's. Deze software zou ik dan per applicatie willen verkomen voor een vast en laag bedrag. Als voorlopige doel om een zakcentje/extraatje bij te verdienen.

Helaas gaat mijn werkgever daar vooralsnog niet mee akkoord. Zijn bedrijf maakt computer vision software voor alles wat er maar te verzinnen valt. Op dit moment worden er echter 3 producten gevoerd. Geen van deze producten heeft iets met gezichtsherkenning of met iphone apps te maken. Mocht ik door willen gaan met "mijn" product dan wil hij inzage in de gemaakte omzet en dan bijvoorbeeld 50% van de winst. Hij vind immers dat zijn IP (mijn kennis) word gebruikt om dit product in de eerste plaats mogelijk te maken.

Als ik kijk naar mijn arbeidscontract word er qua concurrentiebeding alleen gevraagd om een schriftelijke toestemming van de werkgever voor werkzaamheden voor derden gelijk aan of naar aard gelijk aan de huidige werkzaamheden. Als slotzin staat er nog wel dat ik me dan moet onthouden van het doen van zaken voor eigen rekening.

 

Samengevat is de vraag, kan ik verder gaan met mijn onderneming in de richting die ik wil zonder dat ik een arbeidsconflict krijg met mijn huidige werkgever ? Ik ben een sleutelfiguur binnen de organisatie, in die zin dat ik de enige ben binnen de organisatie die computer vision werkzaamheden kan doen. Als de tijd het toelaat zou ik toch langzamerhand voor mezelf gaan beginnen.

 

Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar de meningen. Ik denk zelf dat beide bedrijven gewoon naast elkaar kunnen bestaan waarbij we niet in elkaars vaarwater zouden kunnen komen. Daarnaast denk ik dat ik misschien ook nieuwe kennis opdoe die weer goed kan worden ingezet bij mijn werkgever.

 

Bedankt alvast voor de hulp.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hij vind immers dat zijn IP (mijn kennis) word gebruikt om dit product in de eerste plaats mogelijk te maken.

 

Zoek op: werknemer en "intellectueel eigendom".

 

Je hebt een baan, je doet promotie-onderzoek en je hebt een onderneming. Dat zijn allemaal redelijk volwassen bezigheden. Nou een keertje bij je werkgever aanschuiven en kijken wat je voor mekaar kan betekenen. Gewoon een volwassen gesprek.

 

Je zit niet in een lastige situatie. Je zit in een luxe situatie.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb maandag weer een vervolggesprek en ik zit inderdaad in een luxe positie.

 

Ik had nog niet gekeken naar "intellectueel eigendom", bedankt voor de tip. Eigenlijk komt hiermee ook nog naar voren dat mijn werkgever inderdaad veel kan claimen van software die ik schrijf. Ook al is het inderdaad een app het kan onder mijn takenpakket voor mijn werkgever vallen.

Wat ik maar daardoor ook afvraag is of het onderzoek , en de software die ik daarbij schrijf, dan ook het auteursrecht voor mijn werkgever is. Wat gevoelsmatig dan weer zou betekenen dat ik 80 uur per week voor de baas werk.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn 10 centen. Ik zou het gesprek maandag aangaan en vooral de positie van de werkgever proberen te betalen. Zoals gezegd, jij bent een sleutelfiguur binnen de organisatie en hij heeft er geen belang bij om jou al te zeer onder druk te zetten. Ga er niet vanuit dat je er maandag samen uit komt, tenzij hij jou schriftelijk gewoon bevestigd dat jij vrij bent om te doen en te laten wat jij wilt.

 

Maak vervolgens een afspraak met een advocaat als Steven Kroesbergen. Hij kan op basis van het volledige dossier bepalen waar jij juridisch staat en wat jouw rechten en plichten zijn. Dat maakt jou een heel stuk sterker in de onderhandelingen met jouw werkgever. De advocaat hoeft in eerste instantie niet de zaak over te nemen, jij moet in eerste instantie weten waar jij staat.

De werkgever hoeft niet te weten dat je een advocaat op e achtergrond hebt. En ga er maar vanuit dat de werkgever deze kennis zelf ook inkoopt ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 67 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.