• 0

Stoppen VOF met negatief kapitaal

Hallo,

 

Ik heb een vraag.

Samen met een vriendin heb ik 12 jaar een vof gehad, met ingang van 1 jan ben ik gestopt (ivm gezondheids klachten)

Nu willen wij de jaarrekening ook gebruiken als eindrekening. De eind rekening moet nog gemaakt worden maar naar alle waarschijnlijkheid komt daar voor mij een negatief kapitaal uit van rond de 20.000 euro. Nu gaat mijn vriendin (compagnon) verder als eenmanszaak. Ik heb geen 20.000 euro om aan de zaak te betalen en mijn vriendin wil dat ook niet.

Nu heb ik gelezen over geruisloos doorschuiven zou dat in dit geval kunnen? Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Wij hebben helaas zelf geen idee hoe we dit zonder al te veel kosten kunnen afhandelen.

 

Alvast bedankt voor de hulp.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Iki,

 

je zou het bedrag bijvoorbeeld ook schuldig kunnen blijven. Je kapitaal wordt dan omgezet in een lening waarover je rente berekend en je zou kunnen kijken of je het in termijnen kan aflossen.

 

Een andere optie is het geld schenken door je vriendin. Maar dan hangt het ervan of jullie wel of geen fiscale partners zijn of dit gunstig is. (Fiscale partners hebben een hoge schenkingsvrijstelling.)

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Beste richard,

 

Dank je voor je antwoord, we zijn geen fiscale partners helaas dus ik denk dat schenken geen optie is dan moet ik toch een aanzienlijk bedrag aan belasting gaan betalen.

Maar waar ik geen antwoord op heb gekregen is of in ons geval geruisloos doorschuiven mogelijk is?

Link naar reactie
  • 0

Doorschuiven is inderdaad een mogelijkheid. Hiervoor moet door beide een verzoek gedaan worden aan de inspecteur. Dit hoeft niet altijd het voordeligst te zijn. Dat is namelijk afhankelijk van eventueel verrekenbare verliezen, eventuele andere inkomens in het stakingsjaar en nog wel wat zaken. Ook kan jouw (fiscaal) voordeel weer het (fiscaal) nadeel zijn van je vriendin. Overleg met je boekhouder c.q. accountant.

 

Succes, Ido van der Gragt

 

 

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Geruisloos doorschuiven betekent dat je GEEN belasting betaalt over de opgebouwde goodwill en stille reserves.

 

Dat heeft volgens mij niks te maken met het feit dat jij de afgelopen 12 jaar in totaal 20.000 meer uit de onderneming hebt getrokken dan jouw winstdeel van de afgelopen 12 jaar. Dat is een schuld aan je compagnon, waar jullie samen een afspraak voor mogen maken.

 

Als jouw compagnon zich er in kan vinden dat ze dat geld nooit krijgt, zou je daar natuurlijk een regeling voor kunnen treffen. Je kunt de schuld in delen kwijtschelden en de jaarlijkse kwijtschelding relateren aan de schenkingsvrijstelling. Dan ben je nog wel even bezig, een week getrouwd zijn en het via de huwelijksgoederengemeenschap laten verdampen zou wel eens sneller kunnen zijn, en je hebt nog een leuk feestje ook ;-)

 

 

Een andere optie zou kunnen zijn dat jij niet uit de onderneming stapt, maar dat de onderneming omgevormd wordt naar een cv, een commanditaire vennootschap. Jij brengt het een en ander in (-20k, ervaring, een netwerk) en krijgt in ruil daarvoor 10% van de winst. Die jaarlijkse winst wordt elk jaar weggestreept tegen jouw schuld. Het is belangrijk dat jij als ´commandiet´ NIET namens de onderneming handelt, want dan wordt de toko automatisch weer een VOF en ben je wel weer hoofdelijk aansprakelijk voor alles wat er gebeurt. Zolang je je op de achtergrond houdt, kun je hooguit je inleg kwijtraken.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Nu willen wij de jaarrekening ook gebruiken als eindrekening.

In de jaarrekening komt niet altijd de verkoopwaarde van de onderneming tot uitdrukking. Er kunnen stille reserves zijn, zoals een pand of andere bedrijfsmiddelen die meer waard zijn dan op de balans staat vermeld, of goodwill, om maar eens iets te noemen. Wellicht zit daar nog ruimte in, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de exacte situatie.

 

Dat kan trouwens ook betekenen dat je winst realiseert door de staking (overdracht aan je vriendin). Deze winst is in beginsel belast, maar daarvoor kun je dan juist verzoeken om geruisloze doorschuiving. Op die manier is het zelfs mogelijk dat je onderling qua afrekening op nihil uitkomt, terwijl je wel een fiscale winst realiseert, maar door de doorschuiving daarover geen belasting hoeft te betalen (let wel: ooit gaat die winst dan een keer tot uitdrukking komen bij je vriendin, zodat zij er belasting over moet betalen. Meestal gaat dat geleidelijk, doordat bij een ruisende overname in de jaren daarna meer kan worden afgeschreven dan bij een geruisloze doorschuiving, maar het is wel iets om even over na te denken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hier even de zakenpartner van iki. Ik had niet verwacht dat het stopzetten van een vof zoveel problemen kan opleveren. Ik hoor graag of het volgrnde eventueel zou kunnen:

Je hebt het over of er eventueel nog wat rek zit in de goodwll?

Kan je op die manier een negatief vermogen verminderen? Dus kan je zeggen dat ike recht heeft op 15.000 goodwill

( de winst is gemiddeld 15.000 per jaar) waardoor haar negatieve vermogen met 15.000 afneemt. Dan is het negatief bedrag een stuk lager en en zouden we het rest bedrag door middel van schenkingen kunnen regelen. Als deze oplossing al kan heeft dat later dan nog fiscale gevolgen?

 

Alvast bedankt voor je hulp.

Link naar reactie
  • 0

Goodwill is wat de onderneming meer waard is omdat er iets is opgebouwd wat in de toekomst meer winst gaat genereren dan de afzonderlijke activa. Of je dan 12 jaar werk hebt verricht, of twee, doet er niet toe.

 

Wat gaat de onderneming voor je compagnon in haar eentje opleveren in 2014? En wat zou ze verdienen als ze op 1 januari zelf was begonnen met dezelfde spullen, maar onder een andere naam (en misschien andere locatie)? Het verschil tussen die twee getallen zou je als goodwill kunnen beschouwen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hier even de de zakenpartner van iki. Ik had niet verwacht dat het stopzetten van een vof zoveel problemen kan opleveren. Ik hoor graag of het volgende eventueel zou kunnen: Je hebt het over of er eventueel nog wat rek zit in de goodwill?

Kan je op die manier een negatief vermogen verminderen? Dus kan je zeggen dat ike recht heeft op 15.000 goodwill ( de winst is gemiddeld 15.000 per jaar) waardoor haar negatieve vermogen met 15.000 afneemt. Dan is het negatief bedrag een stuk lager en zouden we het rest bedrag door middel van schenkingen kunnen regelen. Als deze oplossing al kan heeft dat later dan nog fiscale gevolgen?

 

Alvast bedankt voor je hukp.

Link naar reactie
  • 0

Hallo zakenpartner!

Het stopzetten van een VOF levert geen problemen op (an sich), maar het negatieve vermogen. De zakenpartner van Iki heeft door de jaren heen een fors bedrag uitgeleend aan Iki, doordat Iki winst opnam uit de zaak die niet van haar, maar van haar zakenpartner was. Hebben jullie in beeld hoe dit ontstaan is, of anders gezegd, weet je zeker dat dit klopt?

 

Een winst van 15.000 voor twee personen, mag ik vragen hoeveel werk er in gaat voordat er per persoon 7500 verdiend is? Praten we over twee dagen per week, of vijf, of enkele uren?

En hoeveel werk moet de zakenpartner leveren om die 15.000 nu in haar eentje te mogen houden?

En is die 15.000 objectief gezien meer dan ze onafhankelijk zou kunnen verdienen, dus zonder Iki's deel van de zaak over te nemen?

 

Anders gezegd: als je de zaak opheft en allebei naar huis gaat, is Iki aan haar zakenpartner 11.000 euro schuldig (dat stond in een post die inmiddels verwijderd/veranderd is). Is er een reden waarom de zakenpartner aan Iki 11.000 euro zou betalen om op te stappen opdat de zakenpartner in haar eentje verder kan?

Nog anders gezegd: denk je dat je een derde vindt die 11.000 op tafel legt om met de zakenpartner van Iki verder te gaan, om zeg maar Iki's deel van de onderneming over te nemen?

 

De winst van 15.000 doet vermoeden dat er niet zoveel goodwill inzit, eerlijk gezegd. maar ik laat me graag verrassen.

 

PS: ik hoop dat het aanpassen van een eerdere post een foutje was, want het wordt nogal verwarrend op die manier.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

hallo marcel

 

de post die ik verwijderd heb was een foutje, dus vergeet die maar.

 

mijn zaken partner is in eerste instantie het bedrijf gestart en heeft er toen geld ingelegd, na een jar ben ik er bij gekomen en hebben we de VOF opgericht. ik heb zelf geen geld ingelegd .

ik heb meer "salaris"uit de zaak gehaald omdat ik ook meer uren maakte dan mijn zakenpartner omdat die nog een baan er naast had maar de winstverdeling was wel 50/50 dat is de reden dat er bij mij een negatief vermogen is ontstaan.

ik heb dus al die jaren fultime gewerkt voor een laag salaris.

 

misschien dat dit het iets duidelijker voor je maakt.

Link naar reactie
  • 0

Kijk, dat maakt het duidelijker. Dank voor de toelichting!

Eigenlijk was het (IMHO) dus beter geweest als de winstverdeling in die jaren hierop aangepast was, en jij bijvoorbeeld 70% kreeg, en je zakenpartner 30%.

 

Is er een reden dat de winstverdeling al die jaren op 50/50 is gehouden? Dat zou bijvoorbeeld te maken kunnen hebben met het vermogen wat je zakenpartner er in had zitten, het is niet ongebruikeljik om daar een deel van de winst voor te bestemmen.

 

Maar als de winstverdeling echt scheef is, kun je die wellicht nog aanpassen en is dat de makkelijkste optie. Als je van de laatste drie jaar de winstverdeling aanpast, is dat negatieve vermogen misschien zo weggepoetst. Moet je natuurlijk wel de jaarrekeningen, belastingaangiftes etc aanpassen en jij zal ook wat extra belastingaanslagen krijgen, dus of het de goedkoopste oplossing is, dat kan ik vanaf hier niet beoordelen.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

jij zal ook wat extra belastingaanslagen krijgen

 

Dat zal vermoedelijk niet het probleem zijn:

( de winst is gemiddeld 15.000 per jaar)

 

Die gewijzigde aanslagen zullen niet spectaculair hoog zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.