• 0

Uitbesteding van drukwerk

Goedendag,

 

Mijn eenmansbedrijfje ontwerpt shirtjes, papierwerk, logo's en huisstijlen.

De vraag die ik nu heb is:

 

Kan ik drukwerk uitbesteden aan een drukkerij en hier zelf meer omzet om draaien?

Door bijvoorbeeld 10% te vragen voor alles wat ik uitbesteed?

Zoja moet ik over die omzet ook btw betalen?

 

Antwoord mij per voorkeur per email....

 

Groet,

Hans

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

moi

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan ik drukwerk uitbesteden aan een drukkerij en hier zelf meer omzet om draaien?

Door bijvoorbeeld 10% te vragen voor alles wat ik uitbesteed?

 

Natuurlijk kan dat.

 

Zoja moet ik over die omzet ook btw betalen?

 

Ja, vanzelfsprekend. Zit hem ook in de naam, omzetbelasting.

 

Antwoord mij per voorkeur per email....

 

Als we dat zouden doen dan schieten we het doel van het forum voorbij. Openbare vragen verdienen een openbaar antwoord zodat iedereen binnen de community er zijn voordeel mee kan doen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Gebeurt heel vaak. Kan op twee manieren. Jij wordt opdrachtgever, jij betaalt drukker en jij factureert jouw klant (opslag zit ingebakken). Of opdracht loopt via jou maar de drukker factureert aan klant direct en geeft jouw een overeengekomen kickback oftewel commissie.

 

Hou ook het risico in de gaten. Wie betaalt die drukker als de klant niet tevreden is met het resultaat? Die 10% commissie is een dure grap als je voor 100% aansprakelijk gesteld wordt voor een partij met een foutje erin.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Meest handige is dat je het drukwerk uitbesteed en zelf de klant factureert. Je ontwerp moet je immers ook factureren.

Maar stel dat je het niet uitbesteed, hoe wil je het dan doen?

Andere manier is om de klant het ontwerp te leveren en te zeggen "zoek de rest zelf maar uit". Maar dat lijkt me een minder goede optie.

Link naar reactie
  • 0

Zoals iedereen al zegt... JA.

 

Het is namelijk onlogisch om het niet te doen (vind ik).

1. Je klant heeft anders meerdere aanspreekpunten

2. Je klant heeft meer administratie

3. Je klant moet maar net een passende drukker weten te vinden

4. Je klant die waarschijnlijk niks (of hoogstwaarschijnlijk minder) weet van drukwerk moet daarover wel communiceren

5. Je klant moet jouw ideeen en visie m.b.t afwerking/papier/technieken communiceren

 

Kortom dit is toegevoegde waarde waar je dus ook iets voor mag rekenen. Maar 2 dingen vind ik opmerkelijk.

 

Waarom 10%?

 

Je toegevoegde waarde in de eerdergenoemde punten kan je ook gieten in de vorm van begeleidingsuren op een order ipv marge op een orderbedrag.

 

Voorbeeld: Elke order kost je 30 minuten aan begeleiding (bellen, klaarmaken, afspraken m.b.t. levering, administratie etc). Op een 10K drukwerk opdracht heb je (te) dikke winst met 10%. Op 1 order visitekaartjes met 10% leg je er op toe.

 

Twa zegt terecht, bij fouten of discussie over resultaat vs verwachting loop je een risico. Bij 10% op een 10K order zit je nog steeds met een kostenpost van 9000. Maar goed mocht de fout zitten in jouw ontwerpbestanden heb je dat probleem nog steeds, zelfs al doet jouw klant de orderafhandeling.

 

Kortom, zo zwart/wit zou ik percentages niet hanteren.

 

Je doet al shirtjes, papierwerk, logo's etc.

Dan zou dit toch geen vraag meer zijn?

 

Sorry 3 Waarom antwoord per mail?

Vind ik gewoon raar

 

Micha

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Gebeurt heel vaak. Kan op twee manieren. Jij wordt opdrachtgever, jij betaalt drukker en jij factureert jouw klant (opslag zit ingebakken). Of opdracht loopt via jou maar de drukker factureert aan klant direct en geeft jouw een overeengekomen kickback oftewel commissie.

 

Hou ook het risico in de gaten. Wie betaalt die drukker als de klant niet tevreden is met het resultaat? Die 10% commissie is een dure grap als je voor 100% aansprakelijk gesteld wordt voor een partij met een foutje erin.

 

Thanx!

Hoe voorkom ik dat ik 100% aansprakelijk ben.

En welke van jou 2 voorstellen vind je het verantwoordst?

moi

Link naar reactie
  • 0

Met dit soort vragen is misschien de verantwoordelijkste keuze om misschien geen "Toekomstig Directeur Vectormania" te willen worden.

 

Kickback of opslag, jij bent verantwoordelijk voor jouw bijdrage aan het eindresultaat. Hetzelfde geld voor de drukkerij. Eventuele kleine discussies over verwachting eindproduct van de klant daargelaten. Dus heb ik het niet over een discussie over kleur nuances (wat lastige kunnen zijn) of het dichttimmeren van textuele fouten in de copij die wel de verantwoordelijkheid van de klant kan zijn (kan moet je duidelijke afspraken over maken).

 

Zijn je bestanden kloten, dan krijg jij terecht op je kloten. Is het drukwerk kloten, dan...

 

Micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.