• 0

van DGA naar loondienst

Momenteel ben ik (in privé zonder holding constructie) 50% mede-eigenaar van een BV en heb het voornemen mijn 50% over te dragen (te verkopen) aan mijn collega DGA om zo mijn handen vrij te maken voor nieuwe opportunities. Na de overdracht zal mijn medewerking in het bedrijf nog wel een periode (6-12 maanden) nodig blijven en blijf ik dus wel in loondienst van een dochter BV...

 

Ben ik vanaf het moment van de overdracht (dus geen DGA meer) en het afsluiten van een nieuwe arbeidsovereenkomst met de 'nieuwe werkgever' 'gewoon medewerker' voor de SVW en fiscus? of geldt er een overgangsperiode na de overdracht?

M.A.W. Ben ik vanaf dat moment wel 'gewoon' sociaal verzekerd als medewerker of moet ik mijn AOV aanhouden?

Ik ben dan immers geen ondernemer meer.

 

en... hoe is het wettelijk geregeld als ik in de periode na mijn tijdelijke medewerking nog geen nieuwe onderneming heb opgestart? - heb ik dan recht op ons fameuze sociale vangnet?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ben ik vanaf het moment van de overdracht (dus geen DGA meer) en het afsluiten van een nieuwe arbeidsovereenkomst met de 'nieuwe werkgever' 'gewoon medewerker' voor de SVW en fiscus?

 

Yep

 

of geldt er een overgangsperiode na de overdracht?

 

Geen overgangsperiode

 

 

M.A.W. Ben ik vanaf dat moment wel 'gewoon' sociaal verzekerd als medewerker

 

Ja

 

of moet ik mijn AOV aanhouden?

 

Dat is niet mogelijk'; zodra je geen ondernemer meer bent vervalt de dekkingsgrond van de AOV . Wel zou je de dekking voor max 1 jaar kunnen sluimeren - als verzekeraar dat aanbiedt. Hervat je na 1 jaar dan weer je ondernemersactiviteiten dan kun je je AOV weer heractiveren zonder nieuwe medische selectie

 

en... hoe is het wettelijk geregeld als ik in de periode na mijn tijdelijke medewerking nog geen nieuwe onderneming heb opgestart? - heb ik dan recht op ons fameuze sociale vangnet?

 

Yep. Max 3 maanden WW en daarna bijstand.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de snelle reactie ...

 

een vraag nog...

 

het antwoord op de laatste quote:

 

Quote:

en... hoe is het wettelijk geregeld als ik in de periode na mijn tijdelijke medewerking nog geen nieuwe onderneming heb opgestart? - heb ik dan recht op ons fameuze sociale vangnet?

 

 

Yep. Max 3 maanden WW en daarna bijstand.'

 

3 maanden?

Ik heb meer dan 35 jaar arbeidsverleden... telt dat niet mee dan?

Er is toch de afgelopen 14 jaar vanuit de BV (waar ik ook naast DGA ook 'gewoon' in loondienst was) en daarvoor altijd in loondienst gewerkt (ongeveer al sinds 1979. .. ) en mijn premies netjes afgedragen...

 

Niet dat ik van plan ben de WW te gaan toucheren maar dat zou toch een rare berekening zijn ;-)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

3 maanden?

Ik heb meer dan 35 jaar arbeidsverleden... telt dat niet mee dan?

 

Nee.

 

Er is toch de afgelopen 14 jaar vanuit de BV (waar ik ook naast DGA ook 'gewoon' in loondienst was) en daarvoor altijd in loondienst gewerkt (ongeveer al sinds 1979. .. ) en mijn premies netjes afgedragen...

 

Niet dat ik van plan ben de WW te gaan toucheren maar dat zou toch een rare berekening zijn ;-)

 

Voor de WW zijn er twee eisen:

 

1) De wekeneis: in de laatste 36 weken voordat je werkloos werd moet je teminste 26 weken als werknemer gewerkt hebben (werknemer in de zin van de WW, dus niet als DGA). Voldoen je aan de wekeneis dan heb je recht op kortdurende WW, drie maanden dus.

 

2) De jareneis: in de laatste vijf kalenderjaren voor werkloosheid moet er tenminste vier jaren gewerkt zijn als werknemer. Dus als je in 2015 werkloos wordt moet je in vier van de jaren 2014, 2013, 2012, 2011 en 2010 tenminste 52 dagen gewerkt hebben - als werknemer. Omdat je veertien jaar als DGA gewerkt hebt (en dus geen werknemer was voor de WW want nevengeschikte aandeelhouder dus DGA en geen sociale premies afdroeg) voldoe je daar niet aan en heb je geen recht op verlengde WW.

 

Stel je gaat in loondienst bij de BV en blijft dat vanaf nu tot en met februari 2019. Als je in 2018 werkloos wordt dan gaat het UWV weer kijken naar je arbeidsverleden. Wekeneis is in orde. Jareneis ook, je hebt immers in 2017, 2016, 2015 en 2014 gewerkt als werknemer.

Dan wordt je arbeidsverleden bepaald. Dat is dus die vier jaren (2014 t/m 2017) èn (35 jaar - 14 jaar =) 21 jaar in het verleden - niet helemaal correct maar wel voor het beeld. Dus een arbeidsverleden van 25 jaar zou dus ruim twee jaar verlengde WW opleveren. Maar niet nu omdat je niet voldoet aan de jareneis.

 

Let wel, bovenstaande is vanuit de huidige WW-regelgeving. Er verandert heel veel op dit gebied en het kan bij wijze van spreken morgen allemaal anders zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Ton,

 

Allereerst welkom op Higherlevel! 

 

39 minuten geleden, Ton1970 zei:

Hoe is dit voor de transitievergoeding in het geval de werknemer (oud DGA) ontslagen wordt?

Telt het arbeidsverleden als DGA dan wel mee?

 

Had de werknemer toen hij directeur was een arbeidsovereenkomst met de werkmaatschappij? 

 

En let op: er is mogelijk nog sprake van een overgangsregeling:

 

Quote

OVERGANGSREGELING

Voor statutair directeuren die bij ontslag ouder zijn dan 50 jaar, geldt tot 1 januari 2020 een overgangsregeling. Deze overgangsregeling houdt in dat er een hogere berekeningsmaatstaf wordt gehanteerd voor de transitievergoeding over de jaren dat de statutair directeur na zijn 50ste bij een werkgever in dienst was, mits de statutair directeur een dienstverband heeft van ten minste 10 jaar. Voor de dienstjaren die de statutair directeur heeft gewerkt na zijn 50ste, wordt een berekeningsmaatstaf gehanteerd van 1 maandsalaris per dienstjaar.

Deze hogere berekeningsmaatstaf geldt niet voor kleine werkgevers die minder dan 25 werknemers in dienst hebben.

Bij ontslag wegens bedrijfseconomische omstandigheden geldt tot 1 januari 2020 voor kleine werkgevers die minder dan 25 werknemers in dienst hebben, het arbeidsverleden tot 1 mei 2013.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.