• 0

symbolisch betalen voor aandelen?

Goedenavond,

 

Vanwege bewezen diensten in de afgelopen jaren, heb recht gekregen op 10% van de aandelen van het bedrijf waar ik werk. Deze aandelen kan ik "gratis" verkrijgen.

 

Nu ga ik ervan uit dat de Belastingdienst dit ziet als loon. Een optie om dit te ondervangen is bijvoorbeeld om toch voor de aandelen te betalen, bijvoorbeeld symbolisch € 100,-, zodat de aandelen niet gekregen zijn.

 

Wie bepaald de hoogte van de aandelen? Stel: ons bedrijf kiest ervoor om deze 10% te verkopen voor €1.000,- (voorbeeld van werkelijke waarde € 40.000,-. ). Hoe gaat de Belastingdienst hiermee om?

 

Alvast bedankt.

 

Groeten

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel: ons bedrijf kiest ervoor om deze 10% te verkopen voor €1.000,- (voorbeeld van werkelijke waarde € 40.000,-. ). Hoe gaat de Belastingdienst hiermee om?

 

Dan zal € 39.000,00 gezien worden als loon.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Vanwege bewezen diensten in de afgelopen jaren, heb recht gekregen op 10% van de aandelen van het bedrijf waar ik werk

 

Toe maar, gefeliciteerd!

 

Maar stel je zelf wel de vraag of 10% handig is: je valt dan namelijk als DGA (*)ook met buiten de PensioenWet en kunt niet langer deelnemen aan collectief pensioen en andere daaraan gerelateerde arbeidsvoorwaardelijke regelingen zoals ANW-hiaat en WGA-gat/WGA Excedent (indien binnen pensioenregeling meeverzekerd).

Is er binnen het bedrijf geen pensioenregeling dan is het niet zo spannend, idem voor als het de bedoeling is om op termijn nog meer aandelenbelang te krijgen of te kopen.

 

Maar anders zou ik je daar goed over laten voorlichten, en wellicht nuy genoegen nemen met net iets minder aandelen dan 10%!

 

(*)= let op, het begrip DGA(directeur grootaandeelhouder) heeft voor diverse wetten andere betekenissen. Voor de Pensioenwet is een DGA iemand die 10% of meer van de aandelen bezit. Of je ook daadwerkelijk directeur/bestuurder bent en of je wel of niet bij de werkmaatschappij in loondienst bent of blijft of via holding/management fee is daarbij totaal niet relevant. Dus ook iedere werknemer met 10% of meer van de aandelen is voor de PensioenWet DGA!

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.