• 0

particuliere hypotheek voor pand met zakelijke bestemming

Tezamen met mijn levenspartner willen wij een pand aan gaan kopen in prive van mijn bedrijf. Dit pand staat in het kadaster te boek als zijnde bedrijvigheid (kantoor) wegen. Ondanks dat wij qua salaris geheel voldoen aan de hypotheeknormen wil de bank geen hypotheek verstrekken onder de noemer dat "Omdat het om een zakelijke bestemming gaat kan deze niet onder particulieren voorwaarden gefinancierd worden". Wij willen dit pand zelf prive gaan bewonen. De bank verschuilt zich achter het feit dat dit wettelijke bepalingen zijn waaraan zij moeten voldoen. Graag zou ik willen weten of dit zo is. Naar mijn idee zijn het geen wettelijke bepalingen die het bovenstaande tegenwerken maar bancaire bepalingen.

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Nog even los van het feit dat het slotje onderweg is, omdat het een privé vraag is, heeft de bank gewoon gelijk.

Sinds de hypotheekcrisis is de zorgplicht enorm aangescherpt. Onderdeel daarvan is ook dat dit soort dingen niet gefinancierd kunnen worden. Immers, op het moment dat het wonen verboden blijkt te zijn c.q. afgedwongen wordt is de tent onverkoopbaar en spreken jullie ongetwijfeld de bank aan op haar zorgplicht

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Tezamen met mijn levenspartner willen wij een pand aan gaan kopen in prive van mijn bedrijf.

Ik ben het met Steven eens dat het om een particuliere vraag gaat, maar bovenstaande zin pakt mijn aandacht. Wat bedoel je met "een pand aan gaan kopen in prive van mijn bedrijf".

Wordt dat pand straks wel of niet zakelijk gebruikt?

groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Het pand betreft een oud herenhuis wat bewoond wordt. Vroeger is dit ook gebouwd als woonhuis. Alleen staat het in het kadaster als zijnde bedrijvigheid. Dus het woonhuis wat 2/3 van het perceel beslaat wordt en gaat bewoond worden. Op het moment van verkoop aan prive krijgt het derhalve een prive- bestemming( Naar mijn idee) Omdat zakelijk en prive hier door elkaar lopen ben ik van mening dat mijn huisbankier hier in rol in kan spelen. De bank wil namelijk dat mijn zakelijke rekening courant krediet wordt teruggebracht omdat dit te hoog is voor de omzet die op dit moment gerealiseerd wordt. Door de verkoop van het pand kan de gehele rekening courant worden ingelost. Heb ik derhalve een punt als ik stel dat de bank zich verschuilt achter bancaire bepalingen en niet achter wettelijke bepalingen. Kan iemand mij dan aantonen waar in de zorgplicht van de bank staat dat zij bovenstaande niet mogen verhypotheken

• 0

bij andere banken hebben we al geprobeerd om hypotheek te krijgen maar die zeggen dat ze dit als bank niet financieren vanwege het kadaster (bedrijvigheid)> het karakter van deze casus is dus een gemengd belang tussen onderneming en prive

• 0
Heb ik derhalve een punt als ik stel dat de bank zich verschuilt achter bancaire bepalingen en niet achter wettelijke bepalingen.
Op basis van je eerdere citaat lijkt mij dat wel aannemelijk.

Maar waarom zou een bank zich niet achter de voorwaarden voor particulieren mogen "verschuilen" wanneer jij een hypotheek vraagt voor een pand zonder woonbestemming?

Je pand voldoet gewoon niet aan de voorwaarden voor een particuliere hypotheek. Blijkbaar vinden andere banken hetzelfde...

• 0

de verandering van de bestemming naar wonen gaat niet omdat de gemeente geen woonbestemming kan afgeven op een industrieterrein. En al zou het al mogelijk zijn is dit een procedure die en veel tijd en geld teweeg brengt

Zonder bestemming 'bewoning' mag een bank niet financieren als 'woning'. Doet een bank dat wel, dan handelt de bank in strijd met de zorgplicht.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar