• 0

Idee met Amerikaans patent in Nederland gebruiken?

Beste leden,

 

Dit is mijn eerste post op deze forum, en ik waardeer het hoe jullie elkaar allemaal helpen. Ik zit het met het volgende probleem.

Ik wil namelijk iets introduceren voor de supermarkt branche. Het probleem is, er rust een patent op in Amerika.

Het patent plus het idee is te koop op de website van de eigenaar. Nu dacht ik eraan om dit idee uit te voeren in Nederland en te laten financieren d.m.v. crowfunding. Het enige waar ik mee zit, mag dit wel en kom ik hierdoor niet in de problemen?

 

Ik las namelijk op deze forum dat een patent alleen geld in het desbetreffende land waar het is aangevraagd. Zit ik veilig als ik mijn idee in Nederland laat uitvoeren?

 

Alvast bedankt.

 

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het alleen is aangevraagd en toegekend in Amerika en er zijn geen prioriteitsrechten (patent is al ouder dan 12 maanden), dan kan je veilig introduceren. Het simpele antwoord is dus ja, mits.

 

Je hebt het over patent + idee. Er zouden in theorie ook nog andere (dan patent) IE rechten kunnen gelden. Bij twijfel ga je naar een expert en laat je het uitzoeken. Dat hoeft niet veel te kosten.

 

Crowdfunding realiseren voor iets wat niet beschermd is en waar je zelf geen ervaring (track record) kan laten zien wordt volgens mij erg moeilijk.

Link naar reactie
  • 0

De eerste vraag die je denk ik zult moeten beantwoorden is of je het idee echt nodig hebt. Kan je het niet omzeilen?

Als het in de USA gepatenteerde idee echt nodig is, zou ik aanraden dit toch eerst door een deskundige te laten uitzoeken.

Het patent kan wel alleen voor de US gelden, maar als het idee echt "revolutionair" is, is de kans groot, dat het idee op een andere manier ook in Europa beschermd is. Patenteren is nl. een kostbare zaak. Vaak wordt bijvoorbeeld eerst een (pending) Europees patent aangevraagd, of beschermd via auteurs-, merken- of andere rechten.

Je loopt dan het risico, dat als de business echt gaat lopen, je alle aandacht nodig hebt voor te voeren procedures en niet voor de business.

 

Er zijn bedrijven, die met opzet in bepaalde landen niet patenteren en wachten totdat iemand hun rechten schendt.

Via procedures en/of schikkingen is dan vaak meer te verdienen dan met uitlicenceren.

 

Hans Bertram

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

Octrooi wordt, ook in Nederland, steeds vaker met het meer internationale patent aangeduid. Het is natuurlijk gewoon hetzelfde en ook al lang deel van de Nederlandse taal. Denk aan de uitdrukking. "Ergens patent op hebben" = ergens erg goed in zijn.

 

Het is een beetje zoals een biertje of een pilsje bestellen. Je bedoelt hetzelfde, terwijl er hier wel een verschil in het spel is omdat het biertje dat we in de kroeg (=café ;)) bestellen meestal pils is. Als we echt bier willen dan bestellen we vaak een merk zoals Palm. En sommige mensen bestellen een "tapje" terwijl dat puristisch gezien het apparaat is waar mee getapt wordt. ;D

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Octrooi wordt, ook in Nederland, steeds vaker met het meer internationale patent aangeduid. Het is natuurlijk gewoon hetzelfde en ook al lang deel van de Nederlandse taal.

 

 

Dat weet ik. Het woord "patent" is een leenwoord uit het Engels, ooit geintroduceerd door onwetende mensen die het woord "octrooi" niet kenden, en populair gemaakt door heel veel andere mensen die niet wisten dat "patent" gewoon Engels is voor "octrooi".

Ik vind het niet erg dat onze taal verandert en steeds meer Engels wordt, wat wel jammer is is dat dat gebeurt uit ontwetendheid.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Dieko,

Is de moed je in de schoenen gezakt?

Niet nodig.

Een patent of voor mijn part een octrooi geeft de mogelijkheid de markt (tijdelijk) af te schermen.

Een echt goed idee, laat zich in veel gevallen dusdanig veranderen, dat het octrooi omzeild wordt.

 

suc7

Hans Bertram

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.