• 0

Reisaftrek tegen reiskosten

Ik stuitte vandaag op iets raars. Misschien dat iemand weet waarom het niet raar is.

 

- een student die een OV-jaarkaart krijgt en die dus niet zelf betaalt mag geen reisaftrek toepassen

MAAR

- een werkgever mag hem wel belastingvrij 0,19 reiskosten woon-werk vergoeden

 

Net zo goed als:

- je er als werkgever geen rekening mee hoeft te houden dat 2 medewerkers carpoolen en dus eigenlijk minder reiskosten hebben terwijl ze beide een volledige belastingvrije 0,19 reiskostenvergoeding woon-werk ontvangen.

EN

- indien een medewerker ervoor kiest op op eigen gelegenheid een hotel in de buurt te nemen (of bij vrienden slaapt), zijn belastingvrije 0,19 reiskosten woon-werk niet ziet verminderen.

 

Wat vinden jullie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind dat belastingregels altijd een uitruil zijn tussen 'extreem goed geregeld' en 'makkelijk uitvoerbaar'. Die 19 cent per kilometer is natuurljik een grove versimpeling van de werkelijkheid, er is mij wel eens verteld dat het merendeel van de auto's meer kost. De rest is een versimpeling van de regels omdat het anders niet uitvoerbaar/controleerbaar is.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Wetgeving moet uitvoerbaar zijn en ook controleerbaar. Als iedere belastingplichtige gaat aantonen wat zijn werkelijke kosten waren dan is het einde zoek. Zie ook de afschaffing van de arbeidskosten aftrek eind 2000. Dus ja, soms is wetgeving alleen verklaarbaar vanuit de controleerbaarheid. En natuurlijk stimuleren van carpoolen en openbaar vervoer.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

- indien een medewerker ervoor kiest op op eigen gelegenheid een hotel in de buurt te nemen (of bij vrienden slaapt), zijn belastingvrije 0,19 reiskosten woon-werk niet ziet verminderen.

 

Ik heb me laten vertellen dat dit waar is, maar ik kan het nergens terug vinden... Het lijkt me ook wel logisch anders zou ik aan een medewerker iedere avond moeten vragen of hij wel naar huis is gereden?! Voor medewerkers waarvan de enkele reisafstand 75km is, is deze vraag OOK van belang bij een vaste vergoeding....

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

Helder. In de tweede alinea staat de volgende zin:

 

De hoogte van de vaste vergoeding kunt u baseren op het aantal keren in een jaar dat uw werknemer zijn zakelijke reizen vermoedelijk aflegt en de lengte van die reizen.

 

De sleutel zit hem in het woord vermoedelijk. Als een werknemer werkt in Amsterdam en woont in Hoorn kun je er als werkgever vanuit gaan dat hij de dagen dat hij werkt heen en weer reist van Hoorn naar Amsterdam. Deze vergoedingen mag je dus omzetten naar een vaste reiskostenvergoeding - tot dat de omstandigheden veranderen.

 

Als de werknemer vervolgens besluit om drie nachten bij zijn vriendin in Amsterdam te blijven slapen is dat een privé zaak waar jij als werkgever geen weet van hoeft te hebben. Jij kunt nog steeds gewoon het vermoeden hebben dat de werknemer iedere dag naar zijn woning reist. Dit hoeft dus geen invloed te hebben op de belastingvrije vergoeding.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dus of het nu om:

- de onbelaste vergoeding van maximaal 0,19 per kilometer (Par 21.1.1) gaat of

- de vaste vergoeding (Par 21.1.2) voor een medewerker waarvan de enkele reisafstand > 75 en je dus gaat naverrekenen,

je pakt gewoon het aantal gewerkte dagen en gaat ervan uit dat de medewerker op die dagen van woon naar werk op en neer gereisd is, toch?

Link naar reactie
  • 0

Dus of het nu om:

- de onbelaste vergoeding van maximaal 0,19 per kilometer (Par 21.1.1) gaat of

- de vaste vergoeding (Par 21.1.2) voor een medewerker waarvan de enkele reisafstand > 75 en je dus gaat naverrekenen,

je pakt gewoon het aantal gewerkte dagen en gaat ervan uit dat de medewerker op die dagen van woon naar werk op en neer gereisd is, toch?

 

Ja, als het om woon-werkverkeer gaat klopt dat. Waarbij bij 21.1.1 de reiskostenvergoeding per periode zal verschillen (het gaat om het aantal gereisde dagen per periode dus in een vakantieperiode zal dit minder zijn dan in een periode zonder vakantie) en bij 21.1.2 de vergoeding iedere periode hetzelfde zal zijn.

 

Waarbij 21.1.2 voor medewerkers met een enkele reisafstand van >75 eigenlijk alleen maar voorschotten zijn want er moet toch via 21.1.1 afgerekend worden... Toch?

 

Zo zou je het kunnen zien, laten we het simpel houden ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.