• 0

zeilschip en BTW-onderneming

Beste forumleden,

 

Ik heb een nieuw zeilschip gekocht. Door middel van een zogenaamd ‘buy & charter’ concept wordt het schip in de vloot gelegd bij een onderneming die zeilinstructie en verhuur aanbiedt. Op de momenten dat het schip niet is verhuurd, kan ik er eventueel zelf mee varen. In de overeenkomst tussen charterorganisatie en eigenaar staat dat zij het schip, namens de eigenaar, verhuurt. Ogenschijnlijk is de eigenaar dus geen contractpartij.

Verhuur is een zakelijke activiteit. De BTW over de aanschaf is aftrekbaar, in principe wordt de BTW over ontvangen huur afgedragen.

Voor het zakelijke karakter wordt een eenmanszaak opgericht. KvK zegt dat zij de onderneming niet kan inschrijven, omdat er maar één opdrachtgever is.

Ik zie dat anders. Naast de gebruikelijke verhuur ontwikkelen we zelf ook activiteiten.

 

Is het niet zo dat het hebben van minimaal drie opdrachtgevers te linken is aan de inkomstenbelasting / premies volksverzekeringen en niet aan de BTW?

 

Op diverse internetfora kom ik verschillende opinies tegen. Ook de site van de Belastingdienst helpt me niet echt verder.

Ik houd me aanbevolen voor tips of andere invalshoeken van forumleden.

Alvast hartelijk dank daarvoor.

 

Cindy!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Cindy, allereerst welkom op Higherlevel!

 

KvK zegt dat zij de onderneming niet kan inschrijven, omdat er maar één opdrachtgever is. Ik zie dat anders. Naast de gebruikelijke verhuur ontwikkelen we zelf ook activiteiten.

Je verhuurt ook rechtstreeks buiten de chartermaatschappij? Of wat voor andere activiteiten onderneem/exploiteer je zelf?

 

Alleen buy&Charter is volgens de KvK en belastingdienst inderdaad geen ondernemerschap, maar een vorm van beleggen. E.e.a. is vergelijkbaar met de koop van een vakantiehuis op een Landallpark, en de daadwerkelijke exploitatie vervolgens aan Landall overlaten. Pas als er sprake is van meerdere objecten (of, in dit geval, schepen) kan er op basis van de substance norm alsnog sprake zijn van ondernemerschap.

 

Is het niet zo dat het hebben van minimaal drie opdrachtgevers te linken is aan de inkomstenbelasting / premies volksverzekeringen en niet aan de BTW?

Nee, het is ook een van de toetsingscriteria voor de KvK bij inschrijving, en zonder dat ook geen BTW. Zie o.a. deze info

Edit: zoals Ido aangeeft, is BTW zonder KvK inschrijving wel mogelijk

 

 

Ik houd me aanbevolen voor tips of andere invalshoeken van forumleden.

Kun je met de andere activiteiten alsnog ondernemerschap aannemelijk maken?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Is het niet zo dat het hebben van minimaal drie opdrachtgevers te linken is aan de inkomstenbelasting / premies volksverzekeringen en niet aan de BTW?

Nee, het is ook een van de toetsingscriteria voor de KvK bij inschrijving, en zonder dat ook geen BTW. Zie o.a. deze info

 

De KvK-inschrijving is niet bepalend voor de BTW-plicht. Voor de BTW ben je al ondernemer als je een vermogensbestandsdeel exploiteert (bijv. zonnepanelen). Je moet dan zelf een BTW-nummer aanvragen. Wel kan het een rol spelen als het privegebruik niet in verhouding staat (google eens op vakantiehuisje; btw-plicht).

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.