• 0

Rutte wil ondernemen als schoolvak

Teletekst:

 

DEN HAAG Staatssecretaris Rutte van

onderwijs vindt dat alle leerlingen

in het middelbaar en hoger onderwijs

les moeten krijgen in ondernemerschap.

(zie bijlage voor de rest)

 

Rutte is een van de personen die het gemiddelde IQ in dit kabinet optrekt tot boven de 50. Ook hierin moet ik hem complimenteren. Wel vraag ik me af of dit enerzijds niet teveel mensen gaat wegtrekken van de arbeidsmarkt - er is straks al een groot tekort - en anderzijds ben ik benieuwd wat de overheid straks gaat doen met al de uitkeringen en schuldsaneringen aan mensen wiens bedrijf mislukt.

108-01.thumb.gif.c81a1a7074bcafe8d0dfaf034f2d8ff9.gif

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ben erg blij met alle aandacht voor het belang van ondernemen, op school, binnen scholen, prima. Die aandacht leidt uiteraard niet snel en automatisch tot meer en betere ondernemers, maar het is een aangrijpingspunt. Ik heb altijd ondernemen en scholing gecombineerd en dat ging niet vanzelf. Wat ik vooral propageer, gebaseerd op deze ervaring, is dat scholing het ondernemen van leerlingen, studenten en medewerkers niet in de weg moet staan. Als de onderwijs daarmee zou kunnen beginnen, dan kunnen we de volgende stap zetten: ondernemerschap faciliteren en kennis en vaardigheden aandragen die ondernemers kunnen helpen succesvolle ondernemingen op te bouwen. En wat dat betreft ben ik een stuk positiever dan 5 jaar geleden, als ik alleen al kijk naar de projecten waarin wij betrokken zijn met een aantal HBO en MBO instellingen dan heb ik hoop voor de nieuwe generatie ondernemende leerlingen en studenten. Ontdanks het feit dat ik als ondernemer regelmatig met gekromde tenen aan zie en hoor hoe het thema ondernemerschap wordt 'geadopteerd' door mensen zonder ondernemerservaring.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Ik kom een beetje laat bij deze discussie, maar ik wil me er toch ook nog even in mengen.

 

Net als Nils opmerkt ben ik er ook erg voor dat ondernemers vaker voor de klas komen. Betrek inderdaad ondernemers meer bij dit proces en ga nu niet alleen door ambtenaren zo een opleiding in elkaar zetten.

 

Daarom ben ik ook erg voor de speciale "Ondernemer voor de klas" dag van 26 mei. Ik hoop dat iedereen die zich in deze discussie heeft gemengd en ondernemerschap wil stimuleren hier ook aan mee doet!

 

Ik vind echter wel dat je ook een stuk verder moet gaan dan 1 dag in het jaar ondernemers uitnodigen om leerlingen toe te spreken. Ik vind ook dat (ex)-ondernemers mee moeten kunnen denken met het opzetten van ondernemersopleidingen / cursussen. Zelf ben ik momenteel bezig om binnen een project ondernemers af te laten studeren binnen hun eigen bedrijf en een minor ondernemerschap op te zetten. Wanneer je als ondernemer aanklopt bij hogescholen/universiteiten dan is het erg lastig binnen komen daar. Daar zou nu eens budget voor vrijgemaakt voor moeten worden (en daadkracht bij de bestuurders).

 

Groeten,

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Binnen het HBO en MBO gaat dat ook echt wel lukken dankzij het feit dat OCW in augustus 'ondernemerschap' als aparte competentie heeft gedefinieerd. Bij het WO ligt het iets lastiger, maar zeker in de Toegepaste faculteiten zie je wel beweging in die richting. Voor ondernemende studenten gaat het er uiteindelijk om dat je studiepunten kan verdienen aan de hand van het opzetten van je bedrijf, daarvoor moeten vakken/opdrachten etc. passen bij die bezigheid. De wetenschappelijke waarde daarvan is niet groot, maar de praktische leerwaarde juist wel. Jou IBIS is een goed voorbeeld van hoe het zou kunnen, onderwijstechnische voorwaarden dienen echter aangepast te worden om het mogelijk te maken. OCW creeert mogelijkheden voor de instellingen, vervolgens dienen die het voor de student/leerling mogelijk te maken.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Ik ben inderdaad blij dat ondernemerschap als aparte competentie is gedefinieerd. Hierdoor zijn er veel meer mogelijkheden om hier onderwijsprogramma's voor op te zetten. Nu komt het er inderdaad op aan om intern de aanpassingen bij de instellingen ook doorgevoerd te krijgen.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.