Het is uit het oogpunt van de consument een goede ontwikkeling dat er veel vergelijkingssites zijn op internet. De vergelijking is echter niet altijd 1-op-1 te maken. Denk aan snelheid van levering, garantievoorwaarden, beschikbaarheid van onderdelen, et cetera.
Daarom moet je als retailer (en ja, ik heb ervaring) altijd vragen naar het hoe en wat van de aanbieding van de concurrent die de klant onder je neus houdt. Ik heb een aantal jaar in de telecom (mobiel) gewerkt, en daar is het afsluiten op internet beduidend goedkoper dan in de winkel. Met het hele team hadden we goede argumenten verzonnen waarom klanten juist wél bij ons in een "echte" winkel zouden moeten kopen, en wat blijkt: als je maar argumenten geeft en je concurrent niet afvalt, maar zelfs zegt dat dat ook een goede aanbieding is, win je direct de symphatie van de klant en hij of zij zal graag gelijk bij jou aansluiten.
Hoe dan ook: klanten shoppen vaak maar lang niet altijd op prijs. Als je last hebt van dit soort sites omdat je al op je minimumprijs aan het verkopen bent, richt je dan zeer sterk op je USP's.
Moraal van dit verhaal: vergelijkingssites zijn goed, maar vergelijken ze wel goed? ;)