• 0

Prijzen vergelijken op internet en in winkels

MKB-Nederland klaagt dat veel mensen eerst internet afstruinen naar de laagste prijzen en vervolgens met dit in hun achterhoofd naar de winkel gaan om zo goedkoop mogelijk het product aan te schaffen. En voor die lage prijs willen klanten dan wel de volledige service. Zie artikel op zibb.nl

Vervolgens hebben de winkeliers het over chantage door klanten. Maar dat is toch gewoon hoe vraag en aanbod werkt of ben ik nu gek?!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kijk zelf ook op internet naar prijzen en 'confronteer' verkopers hier soms mee. Maar houd wel altijd in m'n achterhoofd dat je prijzen op internet met een korreltje zout moet nemen. Prijzen van, uit Duitsland grijs geimporteerde, digitale cameras die je in webshops kunt vinden kun je niet vergelijken met normale Nederlandse modellen.

 

In m'n computerwinkel verkoop tijd (lang geleden) kreeg ik regelmatig een foldertje van een goedkope keten onder m'n neus geduwd met de vraag of ik zo'n PC voor dezelfde prijs kon leveren. Simpel antwoord: 'nee, dan kunt u beter naar die zaak gaan'. Toch kwamen die mensen vaak terug.

 

Kortom: het hoort erbij maar is met meer ('foute') informatie op het Internet wel een stuk vervelender geworden.

Link naar reactie
  • 0

Dus mensen die service verwachten, zijn meestal ook wel bereid hiervoor te betalen?

Ja dat denk ik wel, anders bestellen ze het gewoon op internet.

Ze willen gewoon het gevoel hebben dat ze een goede aanschaf doen voor de juiste prijs. Je kunt ze dan makkelijk nog wat accesoires verkopen, geef daar iets korting op voor het gevoel en klaar, iedereen blij.

 

Ik denk alleen wel dat deze winkels echt toegevoegde waarde moeten bieden, bedrijven waarvan alsnog de service sucks vallen vanzelf door de mand.

De prijsvechters worden door het internet uiteindelijk gepasseerd.

 

Voor de houding die willemj aangeeft moet je sterk in de schoenen staan, maar het is wel de juiste.

Misschien moet je wel een pc in je winkel zetten waar mensen kunnen bestellen, je laat ze de algemene voorwaarden eens lezen, hooever het postkantoor is als iets opgestuursd moet worden.

 

Kansen genoeg om mensen te overtuigen bij jou te kopen.

Mensen die het echt om de laagste prijs gaat, die gaan niet eens shoppen langs winkels, die bestellen gewoon.

Link naar reactie
  • 0

Prijzen van, uit Duitsland grijs geimporteerde, digitale cameras die je in webshops kunt vinden kun je niet vergelijken met normale Nederlandse modellen.

 

Zijn dat andere camera's dan? Of vervalt de garantie door die manier van importeren?

 

Zo niet, lijkt het me dat je de prijzen prima met elkaar kunt vergelijken, het zijn tenslotte dezelfde dingen.

Link naar reactie
  • 0

Prijzen van, uit Duitsland grijs geimporteerde, digitale cameras die je in webshops kunt vinden kun je niet vergelijken met normale Nederlandse modellen.

 

Zijn dat andere camera's dan? Of vervalt de garantie door die manier van importeren?

 

Zo niet, lijkt het me dat je de prijzen prima met elkaar kunt vergelijken, het zijn tenslotte dezelfde dingen.

 

Grijze import wordt door de Nederlandse importeur niet erg op prijs gesteld. Er zijn bergen slechte verhalen over garantie afhandelingen te vinden op Internet. En geen Nederlandstalige handleiding natuurlijk (deze kun je soms wel weer gewoon downloaden)

Link naar reactie
  • 0

Grijze import wordt door de Nederlandse importeur niet erg op prijs gesteld. Er zijn bergen slechte verhalen over garantie afhandelingen te vinden op Internet. En geen Nederlandstalige handleiding natuurlijk (deze kun je soms wel weer gewoon downloaden)

 

Die garantie is wel een lastig punt. Veel fabrikanten geven overal garantie op hun product, ook als het gekocht is in een ander land. Als je bij wijze van spreke op reis in singapore een camera koopt, kun je bij defect vrijwel altijd hier bij een dealer terecht. Ook zijn er bedrijven waarbij je het defecte apparaat kunt opsturen.

 

Ik heb het onlangs nog gedaan met een harddisk: Die is ooit gekocht bij een retailer in duitsland... via de maxtor website het defect aangemeld, vervolgens per post een vervangend exemplaar geleverd gekregen en de defecte disk als pakketje naar de supportdesk in Ierland gestuurd - geen enkel probleem.

 

Gezien het vrije verkeer van goederen vraag ik me sowieso af of die verschillen in garantie nog steeds bestaan... waarom zou je als nederlander geen fatsoenlijke garantie krijgen als je iets besteld bij een duitse webshop? Het lijkt me wel logisch dat de Duitse wetgeving van toepassing is op garantie etc., maar die zal niet veel verschillen van de onze...

Link naar reactie
  • 0

Zie deze posts bij TROS Radar. Het gaat hier om een importeur die moeilijk doet (en m.i. terecht). Misschien is Nikon, het bedrijf, wel makkelijker en de Duitse leverancier zal zeker de garantie moeten afhandelen. Maar dan moet je je camera dus wel opsturen naar Duitsland of Singapore ;)

 

Er zijn vast genoeg bedrijven/importeurs waarvoor grijze import geen probleem is. Het gaat maar om het voorbeeld dat je als winkelier soms prijzen onder je neus krijgt geduwd die niet zomaar 1 op 1 te vergelijken zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dat veranderende koopgedrag van klanten wordt al veel langer besproken en is zelfs al aangekondigd voordat de consument het echt op grote schaal deed. Waarom zijn die winkels er niet op ingesprongen: dat had je toch voor kunnen zijn? Er zijn zo weinig ketens waarbij je net zo gemakkelijk besteld als bij de winkel koopt.

 

Als ik een Acer laptop wil zoeken bij de BCC, dan kan ik een paar typen bekijken, moet naar de winkel gaan om te kijken of ze het type hebben en als ik wil weten hoe duur de laptop is krijg ik het Excelsheetje van Acer (wat trouwens ook vreselijk onprofessioneel overkomt...). Prachtig voorbeeld van een gemiste kans . Sites van andere winkels geven niet alleen aan dat het product in filiaal X niet voorradig is en XX euro kost, maar ook dat het wel bij filiaal Y is en dat het binnen 2 dagen bezorgd kan worden bij filiaal X.

 

Dan speel je de internetter in de kaart: ik zoek op het internet een prijs, zie dat ik 'm bij die winkel het goedkoopst kan vinden en ook nog eens dat ik na twee dagen wachten in mijn eigen woonplaats terecht kan om het op te halen.

In plaats van de klagen en je potentiele klant als 'slecht' af te schilderen moet je gewoon aanpassen aan de veranderende klant: dan hoef je helemaal geen probleem hiervan te ondervinden. maar ja, dan moet je het internet wel inzetten... ;)

Link naar reactie
  • 0

Ach ja, veranderingen - altijd vervelend ;)

 

Kan mij een berichtje herinneren, uit de begintijd van internet : dat platenzaken wilden dat de politie achter illegale import van platen vanuit Amerika zou aangaan.............Ja, daar bedoelden ze producten van Amazon.com mee.

 

Grappig dat ze niet hun excuus aanbieden en uitleggen hoe het eigenlijk komt, die verschillen met elders. En ja : het is vervelend dat dingen steeds meer transparant worden, maar c'est la vie. 1 - 213 voor de consument.

Link naar reactie
  • 0

Sites van andere winkels geven niet alleen aan dat het product in filiaal X niet voorradig is en XX euro kost, maar ook dat het wel bij filiaal Y is en dat het binnen 2 dagen bezorgd kan worden bij filiaal X.

 

Dat is inderdaad goeie service, en daar kun je mee verkopen. Als ik een stuk electronica/computerij bij een retailer koop is dat eigenlijk alleen omdat ik het direct wil hebben. Als het ook overmorgen of volgende week kan, bestel ik het sowieso wel online. Een retailer die op haar website laat zien dat er x exemplaren direct beschikbaar zijn in filiaal y voldoen daarmee voor mij aan een behoefte, zelfs als het product iets duurder is dan bij een 100% online verkoper.

 

het is vervelend dat dingen steeds meer transparant worden, maar c'est la vie. 1 - 213 voor de consument.

 

Inderdaad, ik denk dat retailers traditioneel niet gewend zijn aan transparantie. Misschien dat mensen nog even keken bij de concurrent om de hoek, maar vroeger in ieder geval niet in staat waren de prijzen van tig verkopers langs elkaar te houden.

 

Inmiddels is dat veel gemakkelijker geworden door allerhande webshops en prijsvergelijkers, en het is logisch dat de consument de verkoper aanspreekt op hoge tarieven (of uberhaupt wegblijft).

Link naar reactie
  • 0

Toch werken ze er ook wel aan mee: ik wilde een keer op een koopzondag een nieuwe wasdroogcombi kopen en had 't foldertje van de Block mee.

 

Block dicht op zondag.

 

Dus bij de buren naar binnen. Apparaat gevonden, maar leek iets anders. Wat bleek: was nieuwer type. Foldertje aan verkoopster gegeven met de vraag of het apparaat evenveel kon. Ze kwam terug met het antwoord dat ze niet zoveel korting konden geven, maar wel de helft van het prijsverschil: 50 euro back in the pocket. Aparaat kon zelfs iets meer... en ik heb niet eens om korting gevraagd... ;) Kom er nog wel eens vaker, bij die buren...

Link naar reactie
  • 0

Het is uit het oogpunt van de consument een goede ontwikkeling dat er veel vergelijkingssites zijn op internet. De vergelijking is echter niet altijd 1-op-1 te maken. Denk aan snelheid van levering, garantievoorwaarden, beschikbaarheid van onderdelen, et cetera.

 

Daarom moet je als retailer (en ja, ik heb ervaring) altijd vragen naar het hoe en wat van de aanbieding van de concurrent die de klant onder je neus houdt. Ik heb een aantal jaar in de telecom (mobiel) gewerkt, en daar is het afsluiten op internet beduidend goedkoper dan in de winkel. Met het hele team hadden we goede argumenten verzonnen waarom klanten juist wél bij ons in een "echte" winkel zouden moeten kopen, en wat blijkt: als je maar argumenten geeft en je concurrent niet afvalt, maar zelfs zegt dat dat ook een goede aanbieding is, win je direct de symphatie van de klant en hij of zij zal graag gelijk bij jou aansluiten.

 

Hoe dan ook: klanten shoppen vaak maar lang niet altijd op prijs. Als je last hebt van dit soort sites omdat je al op je minimumprijs aan het verkopen bent, richt je dan zeer sterk op je USP's.

 

Moraal van dit verhaal: vergelijkingssites zijn goed, maar vergelijken ze wel goed? ;)

Link naar reactie
  • 0

Ze vergelijken wel goed, kaal product X voor prijs Y. Details over levertijden etc moet je als cosument dan wel even uitvogelen, als het haast heeft kan dat best lastig zijn.

 

Retailers kunnen denk in beter concurrentie bieden op gebied van advies, support en eventueel snelheid.

 

Het probleem met online kopen en garantie is niet zozeer het gebrek aan die garantie, als wel de afhandeling ervan. Op vrijwel alle producten zit garantie, by law... alleen is het wellicht niet zo handig om zelf een dikke breedbeeld TV van een postzegel te voorzien en te retourneren naar china. Dan is het erg handig als de verkoper als garantie een nieuwe komt bezorgen en de defecte meeneemt - en dat is ook best service waar een aantal mensen meer voor wil betalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.