• 0

Boete boeken op openstaande vordering holding

Ik heb een vraag hoe ik een bepaalde boeking in mijn boekhouding kan maken. Het gaat om het volgende:

 

 

[*]Via de leasemaatschappij hebben we een boete ontvangen op een leaseauto van de werkmaatschappij

[*]Er zijn twee eigenaren van de werkmaatschappij, die beiden aandelen bezitten vanuit hun holding

[*]Er is afgesproken om deze boetes te laten betalen door de holding

 

De boeking voor de boete is uiteraard als volgt:

 

4... Boetes

aan 1.. Crediteuren

 

1.. Crediteuren

aan 1... Bank

 

De twee holdings hebben een openstaande vordering op de werkmaatschappij. Ik zou graag het bedrag van de boete van deze vordering aftrekken, zodat de holding niet zelf de betaling via de bank hoeft te doen. Maar ik kom er niet uit hoe ik dat kan doen?

 

Ik neem aan dat de vordering van de holding op de werkmaatschappij kleiner wordt. Maar de tegenboeking, daar heb ik geen idee van?

 

1... Crediteur holding

aan ... ???

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp hem nog niet helemaal, want volgens mij komt hij op de manier die jullie voorstellen niet uit.

 

Ik werk even met echte bedragen

 

4.. Boetes 50

aan 1.. Leasemaatschappij 50

 

1.. Leasemaatschappij 50

aan 1.. Bank 50

 

Nu betaalt echter de werkmaatschappij de boete -> dat is niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat er hiernaast ook nog een vordering van de werkmaatschappij op de holding komt. Ik heb echter geen idee welke tegenrekening ik daarbij kan gebruiken?

 

Kunnen jullie een voorbeeld geven van de volledige boeking?

Link naar reactie
  • 0

Okay, het is mij niet duidelijk.

De rekening wordt gestuurd naar de werkmaatschappij. De kosten (die niet aftrekbaar zijn) moeten die ten laste vallen van de werkmaatschappij of ten laste van de holding?

 

Je gaf aan de holding. Dan is de boeking:

1... Rek. crt. Holding

aan 1.. Crediteuren

 

Als het de werkmaatschappij is, dan is de boeking:

4.. Boetes 50

aan 1.. Leasemaatschappij 50

 

Dan de volgende vraag, wie betaald?

 

Je gaf aan de werkmaatschappij, dan is de boeking:

1.. Leasemaatschappij 50

aan 1.. Bank 50

 

Is het de holding, dan is de boeking:

1.. Leasemaatschappij 50

aan 1.. Rek. crt. Holding 50

 

Zelf boeken is in principe prima, maar een extra ondersteuning daarbij lijkt me wel aan te raden.

Er zijn veel pakketten die zeggen dat boekhouden met dat pakket heel makkelijk is en dat je dat geheel zelf kan doen. DAT IS EEN LEUGEN!

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, boekhouden lijkt zo makkelijk, maar dat is het zeker niet altijd!

 

De kosten komen ten laste van de werkmaatschappij. Echter, we hebben afgesproken dat de holding de kosten betaalt. Nu kan dit natuurlijk gebeuren door een bankoverschrijving van de rekening van de holding naar de leasemaatschappij. Echter, aangezien er nog een vordering is van de holding op de werkmaatschappij, leek het me praktischer om hem daarvan af te boeken. Maar zoals gezegd, daar loop ik dan vast.

 

Wellicht zie ik een aantal stappen over het hoofd? En moet er gewoon een factuur worden gestuurd van de werkmaatschappij naar de holding, die vervolgens gecrediteerd kan worden op de openstaande vordering van holding op de werkmaatschappij?

Link naar reactie
  • 0

Je loopt vast op het volgende.

 

Je zegt hier dat

De kosten komen ten laste van de werkmaatschappij.

 

maar je bedoeld dat de factuur van de leasemaatschappij gestuurd wordt naar de werkmaatschappij, maar dat de kosten ten laste komen van de holding.

 

De boeking die je dan nog moet doen (waar je op vast loopt) is:

1... Rek. crt. Holding

aan 4.. Boetes

In feite heb je afgesproken dat de kosten voor de aandeelhouders zijn en niet voor de werkmaatschappij derhalve wordt de kosten gecrediteerd alsof er uberhaupt geen kosten geweest zijn.

 

Dat komt in feite op het zelfde neer als mijn eerste antwoord door de factuur van de leasemaatschappij niet op kosten te boeken maar op de rekening courant.

Ik sloeg een extra journaalpost over door dit te boeken:

1... Rek. crt. Holding

aan 1.. Crediteuren

(zie mijn eerste reactie)

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

De kosten komen ten laste van de werkmaatschappij.

 

Nogmaals de tip dat het in dat geval gaat om verkapt loon aan de DGA. De boete is veroorzaakt door de DGA en niet door de BV. Als de BV de boete vervolgens betaalt en niet verhaalt op de DGA, dan is er sprake van verkapt loon. Dat werkt dubbel tegen, enerzijds omdat de boete voor de VPB niet aftrekbaar is en anderzijds omdat de BV loonheffing moet afdragen over het gebruteerde bedrag van de boete.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.