• 0

Werken op donatiebasis als zzp'er

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Tamaraa,

 

Als je een goed antwoord wilt zul je toch iets meer dan 2 zinnen moeten besteden aan wat je bedoelt.

 

Je kunt niet door een ander naampje aan iets te geven opeens verwachten dat je geen belasting meer hoeft te betalen. In principe zal over alles wat je zakelijk ontvangt BTW gerekend moeten worden en Inkomstenbelasting betaald worden.. hoe je het ook noemt. Tenzij je op basis van feiten en omstandigheden kunt aantonen dat er geen sprake is van een zakelijke transactie. maar ik kan zo niet meteen een voorbeeld bedenken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi, ik dacht het juist kort te formuleren waardoor het duidelijk zou blijven :)

 

Zoals ik zei, ik wil een deel van mijn diensten gaan aanbieden op donatiebasis/ waardering achteraf. Ik wil mensen zonder geld of mensen met weinig geld de mogelijkheid bieden om toch van mijn diensten gebruik te kunnen maken. Zij zullen mij betalen in; of een andere vorm dan geld (bijv een wederdienst), of in minder geld dan ik normaal gesproken voor mijn diensten vraag (datgene wat zij kunnen missen). Mijn vraag is dus, hoe ga ik hier belastingtechnisch mee om.

Link naar reactie
  • 0

Je bent helemaal vrij om te vragen voor je dienst wat jij wilt. Of je nou voor een uurtje werk 1000,- vraagt of 10,-, dat maakt geen drol uit. Op beide zul je 21% btw moeten afdragen en de totale omzet zul je bij de IB aangifte moeten opgeven. En als je huis geschilderd wordt of je tuin wordt onkruidvrij gemaakt in ruil voor jouw geleverde dienst, dan vindt er helemaal geen geldverkeer plaats en heb je met de belastingen in principe niets te maken, omdat er ook geen facturen over en weer gaan. Overigens denk ik dat je met dat in natura betalen het niet te gek moet maken, want de BD is ook niet achterlijk. In theorie is het een vorm van zwart werken voor elkaar.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Dankje voor je reactie, zo dacht ik in eerste instantie ook. Totdat iemand mij vertelde dat ik ook een schenking kan krijgen (in ruil voor mijn dienst).

 

En dan volgt mijn vraag; Kan je als ondernemer zijnde een schenking ontvangen en gelden dan dezelfde regels hiervoor als dat je als particulier een schenking ontvangt?

Link naar reactie
  • 0

Hij raakt zelfs de kern.. Nee je kunt dus geen schenkingen ontvangen als er een tegenprestatie tegenover staat.

 

Zelfs diensten ruilen tussen ondernemers krijg je te maken met btw.

Link: Btw berekenen bij ruilen

 

Alleen voor (kleine) wederdiensten van particulieren krijg je niet te maken met btw of ib heffing.

 

Kortom, er is weinig ruimte voor het vinden van voordeeltjes..

hou het dus simpel, geef mensen die het niet kunnen betalen gewoon een flinke korting of doe het gratis als jij je dat kunt veroorloven en dat bij jou past, bij particulieren is kleine wederdienst geen probleem. bij medeondernemers zal diensten ruilen als snel toch weer btw e.d. om de hoek komen kijken dus meestal is het gewoon het simpelst om elkaar een factuur te sturen en dan alleen de betaling tegen elkaar weg te strepen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Tamaraa,

 

De BTW en de inkomstenbelasting kijken hier verschillend tegen aan. Bij de BTW denk ik aan het Tolsma-arrest (BNB 1994/272), ook wel orgelman-arrest genoemd. Hieruit blijkt dat vrijwillige bijdragen niet zomaar met btw kunnen worden belast.

 

"Een dienst wordt enkel "onder bezwarende titel" in de zin van artikel 2, sub 1, van de Zesde richtlijn (77/388) betreffende harmonisatie van de wetgevingen der Lid-Staten inzake omzetbelasting verricht en is dus enkel belastbaar, wanneer tussen de verrichter en de ontvanger van de dienst een rechtsbetrekking bestaat waarbij over en weer prestaties worden uitgewisseld en de door de dienstverrichter ontvangen vergoeding de werkelijke tegenwaarde vormt voor de aan de ontvanger verleende dienst."

 

Voor de inkomstenbelasting geldt of er sprake is van een bron van inkomen.

Zie wikipedia voor duidelijke uitleg, ook al blijft moeilijke materie.

 

Succes en groet, Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.