• 0

bedrijfsnaam deponeren, wat kost dat

Beste HL'ers,

 

Weten jullie waar en hoe je het beste je bedrijfsnaam kunt vastleggen? En wellicht een indicatie van de kosten?

 

Heb meerdere bureau's gevonden die dat kunnen verzorgen, maar vraag me af of jullie hier al ervaring mee hebben.

 

Alvast bedankt voor de medewerking

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

 

Ik heb in de onderstaande topics al wat geschreven over het deponeren van merken:

 

www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=2612;start=msg19890#msg19890

 

www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=4278;start=msg34445#msg34445

 

Er zijn inderdaad kosten aan verbonden, maar indien je zelf het depot regelt, in plaats van via een intermediair zijn deze kosten beperkt: 236 euro.

 

Als het een sterke merknaam is, dan is een depot zeker aan te raden. Omdat het depot 10 jaar geldig is zijn de kosten per jaar slechts 23,60 euro.

 

Je kunt op de site van het Benelux-Merkenbureau meer informatie vinden en kijken of de naam die je in gedachten hebt, niet al is gedeponeerd: www.bmb-bbm.org.

 

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Gooz,

 

bedankt voor de nuttige info, was looking for that!

Zal ook zeker www.bmb-bbm.org gebruiken voor het deponeren.

Helaas kon ik er niet een zoekfunctie vinden, waar je bijv. kunt kijken of die naam al gedeponeerd is.

 

In ieder geval erg bedankt!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

De zoek-functie kun je na het klikken op de NL vlag vinden onder Het Register.

 

Check ook de Europese en internationale registers op die pagina.

Link naar reactie
  • 0

Het makkelijkst is mi om het via een merkenbureau (=jurist) te doen, er zijn er legio. Ik heb goeie ervaringen met Matchmark (contactpersoon Misja Nijhuis, nijhuis@matchmark.nl). Ik kan evt. wel even de prijzen opzoeken die ik ongeveer een jaar geleden betaald heb. Als iemand meer wil weten hoor/lees ik het wel.

Newviews automatiseert de boekhouding (o.a. scannen/herkennen, UBL2 en directe bankkoppelingen), ook voor accountants- en administratiekantoren: www.newviews.nl

--

Wonen in Bussum, 3 garages, grote tuin en aparte bedrijfsruimte?

http://www.funda.nl/koop/bussum/huis-74981118-lammert-majoorlaan-58

Link naar reactie
  • 0

Uit een ander draadje ter aanvulling van Glassie

 

je kunt ook een merkbureau in de handnemen, laten checken of je naam al gedeponeerd is als merk. zo niet, deponeren, en met je depotrapport terug naar de kvk. volgens mij wordt je dan zo ingeschreven, een registratie bij kvk is niet zo sterk geloof ik, daar waarschuwen ze zelf althans altijd voor.

 

Je hebt geen merken buro nodig om dit te checken.

Je gaat gewoon naar :

Benelux-Merkenbureau

In het register kun je zoeken.

In de faq kun je voldoende info vinden.

Link naar reactie
  • 0

klopt een jurist is duurder dan zelf checken, het is echter één van de mogelijkheden. Elke optie heeft z'n voor's en na's.

 

Een ander punt is dat er ook andere criteria gelden dan alleen 'bestaat mijn naam al'. Het kan zijn dat door online te zoeken in het benelux register je besluit je naam te deponeren, maar dat na 6 maanden (is de termijn geloof ik) je bericht krijgt dat je deponering niet door kan gaan vanwege andere criteria. Je registratiefee ben je kwijt, en met een beetje pech kan je website/huisstijl/drukwerk de prullenbak in.

Newviews automatiseert de boekhouding (o.a. scannen/herkennen, UBL2 en directe bankkoppelingen), ook voor accountants- en administratiekantoren: www.newviews.nl

--

Wonen in Bussum, 3 garages, grote tuin en aparte bedrijfsruimte?

http://www.funda.nl/koop/bussum/huis-74981118-lammert-majoorlaan-58

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je wel gelijk in, het is inderdaad een afweging die je moet maken. Kort geleden heb ik een merk gedeponeerd en heb dit toen zelf wat uitgezocht. Ik heb als starter weinig geld en die kosten van een jurist kan ik goed voor andere zaken gebruiken.

 

Op de site van het benelux merkenbureau staat veel informatie en verder heb ik de Benelux Merkenwet doorgespit op criteria. Ok, een jurist heeft hier meer ervaring mee, maar met logisch nadenken en wat onderzoek kom je ook een heel eind.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@tpaymans:

Een ander punt is dat er ook andere criteria gelden dan alleen 'bestaat mijn naam al'. Het kan zijn dat door online te zoeken in het benelux register je besluit je naam te deponeren, maar dat na 6 maanden (is de termijn geloof ik) je bericht krijgt dat je deponering niet door kan gaan vanwege andere criteria. Je registratiefee ben je kwijt, en met een beetje pech kan je website/huisstijl/drukwerk de prullenbak in.

 

Dat kan ook als je het door een merkenbureau laat verzorgen. Het ging bij mij om een europees gedeponeerd merk en dat staat boven BNL. Daarom mijn tip ook de andere zoekwijzen te gebruiken, zoals ik eerder schreef. Kreeg wel de DFL 3.600,- retour.....

 

En voor de domeinnaam-check tik je niet de URL in de browser in, maar check je bij www.sidn.nl. Een domeinnaam kan namelijk geregistreerd zijn zonder dat er een website is:

 

Een aantal jaren geleden was ik betrokken bij het opzetten van een online hypotheekbank (bestaat nog en is behoorlijk groot!). Na een kostbaar merkontwikkelingstraject (enkele 10.000-en guldens) werd een bepaalde naam gekozen. De naam had behoorlijk wat invloed op het logo en het grafisch design van de site. Omdat de naam bij het BMB nog vrij was werd deze gedeponeerd en omdat de keuze gemaakt was, besloot het reclamebureau al wat materiaal (DFL 10.000,-) te maken als voorbeeld.

 

Tijdens de presentatie tikte ik de naam in op www.sidn.nl en zag dat deze al jaren was geregistreerd.

;D De gezichten :-[ vergeet ik nooit!

 

We zijn er financieel wel uitgekomen, maar het hele voorval heeft wel tot grote vertraging geleid en de relatie met het bureau was aardig bekoeld.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad een waardeloos merkenbureau dus dat slecht onderzoek heeft gedaan, kon je je geld bij ze terug claimen?

 

Ik heb zelf voor m'n nieuwe bedrijf een jurist ingeschakeld. Reden hiervoor was dat ik onnodige risico's wilde voorkomen. Voor een eerder bedrijf dat ik tijdens m'n studie oprichtte, had ik geen merk gedeponeerd, alleen de domeinnamen en kvk registratie. Bij de kvk gaf de registratie geen enkel probleem (echter geen uitgebreid naamonderzoek laten doen), ook heb ik destijds goed online in het register gechecked of de naam bestond.

 

Na een jaar werd ik gebeld door de directeur van een groot Duits bedrijf (met dezelfde naam) dat een half jaar voor mijn kvk registratie zich onder dezelfde naam had geregistreerd in het nederlandse register. Aangezien ik maar heel klein was, en zij sterker stonden door eerdere registratie, heb ik de naam direct overgedragen. De domeinnaam heb ik gelukkig goed aan ze kunnen verkopen (je blijft ondernemer hè).

 

De les die ik heb geleerd was dat als ik in de toekomst een nieuw/groter/serieuzer bedrijf op ging zetten, ik geen ruimte meer zou laten voor dit soort kinken in kabels.

Newviews automatiseert de boekhouding (o.a. scannen/herkennen, UBL2 en directe bankkoppelingen), ook voor accountants- en administratiekantoren: www.newviews.nl

--

Wonen in Bussum, 3 garages, grote tuin en aparte bedrijfsruimte?

http://www.funda.nl/koop/bussum/huis-74981118-lammert-majoorlaan-58

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.