• 0

BTW en de kosten van de NIET zelfstandige werkruimte?

Beste mensen,

Sinds kort heb ik een verschil van mening met mijn administratiekantoor als het gaat om het terugvragen van de BTW voor aankopen die gedaan zijn door mijn BV en enkel en alleen ook door mijn BV worden gebruikt ten einde mijn werk goed te kunnen doen.

Mijn situatie is als volgt:

Rechtspersoon: BV

Werkruimte: aan huis maar is fiscaal gezien geen zelfstandige werkruimte omdat ik geen sanitaire voorzieningen heb. Wel aanwezig is een eigen opgang. En ook de oppervlakte is minder dan 10% van de eigen woning, dus geen zelfstandige werkruimte.

Woning: koopwoning

Inkomen: 100% van mijn omzet wordt vanuit deze ruimte verdient. (Per week ben ik wel regelmatig onderweg naar mijn klanten voor besprekingen, maar ben zeker meer dan 30% van mijn tijd in de werkruimte aanwezig)

Het verschil van mening is ontstaan rond de aankoop door de BV van een stofzuiger en een boekenkast. Mijn administratiekantoor stelt dat, omdat ik geen zelfstandige werkruimte heb, deze aankopen als prive aankopen gezien moeten worden waardoor ik EN de BTW niet terug kan vragen EN de aankopen niet in mindering kan brengen op de winst. Het niet in mindering kunnen brengen op de winst daar ben ik het mee eens, maar volgens mijn uitgebreide speurwerk op internet moet ik WEL de BTW terug kunnen vorderen. Ook maakt mijn administratiekantoor onderscheidt tussen het hebben van een BV of een eenmanszaak of VOF; bij de laatste 2 zou de BTW wel terug te vorderen zijn. Naar mijn idee doet dat er niets toe. Ik baseer mijn mening o.a. op dit stuk: http://www.beeldrijk.org/cat/fiscaliteiten/Werkruimte%20aan%20huis/619 en o.a. op dit stuk: : http://www.fablo.nl/nieuws/kostenaftrek-werkruimte.

Kortom: kunnen de aankopen voor en door de BV van de stofzuiger en boekenkast nu wel of niet meegenomen worden in de BTW aangifte? En zijn deze deze aankopen nu wel of niet aftrekbaar van de winst?

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Voor wat betreft de vennootschapsbelasting zijn de kosten uitgesloten van aftrek, omdat het om een niet-zelfstandige werkruimte gaat. Onder de uitsluiting vallen immers ook inrichtingskosten. In de IB geldt dat daardoor de tbs-regeling niet van toepassing is, zodat de werkruimte gewoon in de eigenwoningregeling kan blijven.

Voor de omzetbelasting zit dit wat anders in elkaar, daar geldt een dergelijke aftrekbeperking niet en wordt gekeken naar het feitelijke zakelijke gebruik. Ten aanzien van de stofzuiger vraag ik me dan even af waarom de bv daar behoefte aan heeft. Kun je niet beter gewoon de privéstofzuiger door de kantoorruimte halen? Dat lijkt me een stuk economischer. Maar er kan natuurlijk een andere reden voor zijn.

Wellicht is het leuk om even te vragen wat je administrateur vindt van dit arrest en deze. Daar valt ook nog wel een besparing mee te behalen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Ronaldinho, dank voor je snelle reactie en url-links waar ik wel wat mee kan. Iig is het mij nu duidelijk dat ik het bij het juiste eind heb en dat mijn administrateur de regelgeving onjuist interpreteert.

Nogmaals dank, groet, Rekenwonder

• 0

Inmiddels ook een reactie van de fiscalist van mijn administratie kantoor ontvangen. Deze schrijft het volgende waaruit blijkt dat de fiscalist niet mee gaat in de bovenstaande redenering van Ronaldinho. Wat nu te doen?

“Heel kort samengevat: klant verwijst naar regelgeving en naar rekenhulpen die uitsluitend van toepassing zijn bij de inkomstenbelasting ondernemer (eenmanszaak of VOF). Daarbij zijn meer mogelijkheden voor aftrek omdat de ondernemer dezelfde is als de privé-persoon/eigenaar van de woning. Voor de directeur-aandeelhouder (dga) gelden andere regels. De belastingdienst heeft het nog niet aangedurfd om daarvoor een rekenhulp te maken. Bij de dga zijn de regels van de loonbelasting van belang. In beginsel is alles wat de dga ontvangt, loon waarover loonbelasting moet worden betaald. Dus ook een vergoeding (betaling) voor bijvoorbeeld inventaris in de privé woning van de dga. Een uitzondering geldt voor de kwalificerende werkruimte (zelfstandig en bepaald deel van inkomen van de dga moet in en vanuit die kamer worden verdiend). Aangezien ik begrijp de e-mailcorrespondentie dat de werkruimte niet zelfstandig is, zijn vergoedingen (met inbegrip van de BTW) die worden betaald aan de dga (of betalingen van de BV voor zaken die tot de werkruimte behoren) voor de dga loon.”

Wat nu te doen?

• 0

Wat nu te doen?

Ik vind het persoonlijk (en hier spreek ik uit ervaring) erg ongeloofwaardig dat een BV die opereert vanuit de privéwoning van de DGA een stofzuiger koopt die uitsluitend voor de werkkamer gebruikt wordt.

Of het moet een hele speciale werkkamer zijn (bijvoorbeeld een hele natte ruimte, waarbij als bedrijfsmiddel een hele speciale – een waterbestendige of zoiets – stofzuiger nodig is).

Wanneer het dus geen ‘speciale stofzuiger’ betreft, dan kan ik mij wel voorstellen dat een fiscaal intermediair (jouw administratiekantoor in dit geval) de kosten hiervan (met bijbehorende BTW) niet in de aaangiften willen verwerken. Zij sturen deze aangiften namelijk wel weg onder hun certificaten, ook is het inhoudelijk wel jouw eigen verantwoordelijkheid.

Als een BV een extra boekenkast nodig heeft, om zakelijke dingen in op te bergen dan, is het mijns inziens wel anders. Dan moet de BV dat vooral doen en dat lijkt dan erg zakelijk in mijn ogen. Net als wanneer de BV een computer of dergelijke voor zakelijke doeleinden aanschaft.

Overigens lijkt het mij niet over echt opwindende bedragen gaan allemaal. Maar dat terzijde.

• 0

Volgens mij spreekt jouw fiscalist Ronaldinho wat betreft de VPB geenszins tegen. Ik lees beide reacties als correct en aansluitend. De rekenhulpen waaraan jouw fiscalist refereert zijn die uit jouw eigen mail.

Zij verschillen hooguit van mening over de BTW. Waarbij ik de richting van Ronaldinho volg. De BTW en VPB zijn verschillende wetten en dus worden dezelfde investeringen verschillend behandeld. Voor de BTW bestaat geen directe uitsluiting van aftrek van voorbelasting op investeringen in een werkruimte. Sterker nog, het gezever over een kwalificerende werkruimte kennen we in de BTW niet eens.

Als jij kunt aantonen dat de boekenkast van de BV is en blijft dan zou de BTW als voorbelasting in aftrek gebracht kunnen worden. De stofzuiger gaat mij zelfs qua BTW een stap te ver.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dank voor je reactie Joost,

Voor mij is het inmiddels helemaal duidelijk. Genoemde aankopen zijn niet van invloed op de VPB maar wel op de BTW en over de stofzuiger kan men nog van mening verschillen.

De links waar ik en de fiscalist van mijn administratiekantoor aan refereerden waren door mij aangedragen en dat zijn deze: http://www.beeldrijk.org/cat/fiscaliteiten/Werkruimte%20aan%20huis/619, http://www.fablo.nl/nieuws/kostenaftrek-werkruimte.

• 0

Nee, dat is nou ook weer niet helemaal juist.

Wanneer de BV een boekenkast (of stofzuiger) die niet ‘zakelijk’ is maar meer voor de DGA in privé bedoeld is koopt, dan bestaat er natuurlijk ook geen recht op teruggaaf van de BTW op deze aanschaffen.

Wanner het wél een bedrijfsmiddel betreft (zakelijk dus), dan kan de BV de BTW terugvragen en de kosten in de VPB verwerken (misschien middels afschrijvingen, afhankelijk van het bedrag dan).

• 0

@Peter: Je loopt wel tegen 10-1-i VPB aan, daar valt inrichting zoals een boekenkast ook onder, tenzij in de IB sprake is van compenserende heffing. Dus geen aftrek voor de vpb.

De stofzuiger zie ik niet zo heel veel verschillende meningen over langskomen, uitgezonderd die van Rekenwonder.

In het antwoord van het administratiekantoor zie ik overigens niets over de btw-gevolgen, maar slechts wat er in de IB/LB en VPB met het in de kast begrepen btw-bedrag moet gebeuren. Het lijkt me goed om expliciet na te vragen wat er in de btw-aangifte is opgenomen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar