• 0

boekhouding; inkomsten uit dienstbetrekking of winst uit onderneming

Goedemiddag,

 

Ik heb een vraag omtrent een iets gewijzigde situatie in 2013, ben op dit moment bezig met mijn uitgestelde belastingaangifte 2013. Ben inmiddels al 12 jaar zelfstandig ondernemer samen met mijn partner (we runnen een ontwerp/webdesign en reclamebureau, VOF).

 

In 2013 is mijn partner een dienstverband van 13 uur per week aangegaan met een opdrachtgever (stichting), waarbij ze de uren overigens vrijwillig mag invullen. Voorheen brachten we per maand een bedrag in rekening voor de betreffende opdrachtgever. Wegens een "machtswisseling" bij betreffende opdrachtgever werd overgegaan naar arbeidscontracten. Aangezien mijn partner het naar haar zin heeft en het een "take-it-or-leave-it" situatie was, heeft ze ondertekend.

 

Overige info:

- bedrag is ong. 10% van de gehele omzet

- 13 uur werk kan in < 10 uur worden gedaan (er zijn piek periodes)

 

Alleen zit ik nu met de vraag:

Hoe boek ik deze inkomsten? (gewoon inkomsten uit dienstbetrekking naast winst uit onderneming? of als winst uit onderneming?) Hoe zit het met de ingehouden premies, zijn die terug te vorderen?

 

Graag tips en advies,

Bij voorbaat dank.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo af en toe wordt er wel eens geprocedeerd over deze vraag. Op zich is het namelijk mogelijk dat in het kader van de onderneming een dienstbetrekking wordt aangegaan. Het kan zijn dat de civielrechtelijke kwalificatie 'dienstbetrekking' dan voor de inkomstenbelasting moet wijken voor het begrip winst uit onderneming. Daarvoor moet de dienstbetrekking dan ondergeschikt zijn aan de onderneming en er moet een nauwe samenhang bestaan tussen de werkzaamheden in onderneming en de dienstbetrekking.

 

De bewijslast ligt bij de belastingplichtige en is erg lastig. In de meeste gevallen blijft toch ook voor de inkomstenbelasting gewoon sprake van loon uit dienstbetrekking.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

heren,

 

Ben nu bezig met de daadwerkelijke invulling van de inkomstenbelasting 2013, maar waar staat "inkomsten uit dienstbetrekking " ik zie "andere inkomsten" maar elk onderwerp die daar staat is niet van toepassing.

 

zie foto

[/img]

 

Bij voorbaat dank,

 

inkomsten-uit.thumb.jpg.a1115bca498c688243436ec4df9e6b55.jpg

Link naar reactie
  • 0

Inkomsten uit dienstbetrekking is een van de eerste onderwerpen in de aangifte. Als je de toelichting wegklikt, zie je de structuurboom van het aangifteprogramma, met daarin ook inkomsten uit dienstbetrekking. Je bent er nu al voorbij.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

edit: denk dat ik het al heb gevonden

Box 1: werk en woning> loon, ziektewetuitkering, fooien en dergelijke

 

klopt dit?

 

Het verschil in "te betalen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen" is vrij groot t.o.v het loon?

 

 

Nu lees ik (ook wat @ronaldinho al heeft aangegeven):

"Loon als winst uit onderneming

 

Looninkomsten mogen volgens een uitspraak van de Hoge Raad alléén beschouwd worden als winst uit onderneming wanneer sprake is:

 

- van een fictieve dienstbetrekking of verloonde inkomsten (vaak bij artiesten).

- van werkzaamheden in loondienst die nauw samenhangen met de werkzaamheden in de eigen onderneming, en daaraan ondergeschikt zijn."

 

bron: http://www.beeldrijk.org/cat/Fiscaliteiten/Fiscaal%20ondernemerschap/363

 

Met name het tweede punt lijkt in mijn geval van pas te komen.

 

Daarom toch nog een vraag: Indien ik het loon wel als omzet wil boeken wat zou ik dan als tegenrekening van de omzet (8000) kunnen gebruiken?

 

Ben benieuwd wat dat doet met de te betalen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen.

 

Voorbeelden cases bij het wegvallen van zelfstandigenaftrek èn de winstvrijstelling hier http://www.beeldrijk.org/cat/fiscaliteiten/Fiscaal%20ondernemerschap/669 zijn ook niet rooskleurig :(

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok,

 

ik heb het volgende ontdekt:

- het loon opgegeven bij loon, ziektewetuitkering, fooien en dergelijke wordt bij de berekening van premie volksverzekeringen belast met 31.15%

- maar op de loonopgave staat een veel lager bedrag (wat overigens wel klopt zie http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/loonbelasting_premie_volksverzekeringen_arbeidskorting/)

 

Hoe los ik dit op?

 

ps: ik bel met de Belastingdienst tijdens het typen (en het is druk)

ps2: 1:23 uur later en 3x doorverbonden :(

 

Arrrggh ze snappen mijn vraag niet :(

Berekening premie volksverzekeringen over het "loon" deel van premie-inkomen != loonheffing jaaropgave.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan het zijn dat op de jaaropgave van de werkgever al rekening is gehouden met de heffingskorting? Dat kan de reden zijn dat er minder is afgedragen. In je aangifte zie je de totale heffingskortingen terug waar je recht op hebt.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je looninkomsten wil beschouwen als omzet voor je onderneming (ik deel Ronaldinho's mening, ga hier niet te lichtzinnig mee om), moet je de inkomsten NIET opgeven als loon in de aangifte ib.

Ergens in de aangifte zit een vraag of er loonheffing is ingehouden op inkomsten die onder de winst vallen.

Dat er minder belasting is ingehouden dan je verwacht heeft zeer waarschijnlijk te maken met de toepassing van de loonheffingskorting. Daar kies je voor.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

@marcel bedankt voor je reactie.

Ik denk ook dat het verschil inderdaad zit in de loonheffingskorting. Hier heb ik niet bij stilgestaan, doe ik er verstandig aan bij de werkgever erop aan te dringen de loonheffingskorting niet toe te passen bij volgend contract?

 

Ik ben er nog niet helemaal over uit of de looninkomsten als omzet zijn op te nemen. In ons geval hebben we de werkzaamheden tot juni 2013 altijd als onderneming verricht en in rekening gebracht. Een directiewisseling bij de opdrachtgever heeft er toe geleidt dat één van ons nu in parttime dienst is / urencontract heeft. Maar ik heb toch ook het vermoeden dat ik het gewoon als "werk en woning> loon," moet opgeven.

 

 

@marjan, ik zie op de jaaropgave niet expliciet een bedrag onder heffingskorting staan maar wel een alinea:

Loonheffingskorting:

Met ingang van tot en met Code

01-07-2013 31-12-2013 Wel korting

 

1/ Moet ik bij de werkgever erop aandringen om de loonheffingskorting niet toe te passen bij volgend contract?

2/ Wanneer is er sprake van loonheffingskorting door een werkgever toe te passen?

3/ kan ik in de IB ondernemersaangifte aangeven dat een deel van de reeds betaalde premie volksverzekeringen gebaseerd is op een premie-inkomen waar reeds rekening gehouden is met een heffingskorting?

 

Alvast bedankt voor de moeite en reacties

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 66 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.