• 0

Niet gerealiseerde zelfstandigenaftrek als 'starter'?

Afgelopen week ontving ik een brief van de Belastingdienst waar ik op dit moment nog steeds mijn hoofd over breek. De belastinginspecteur heeft het voornemen om af te wijken van mijn aangifte. Dat kan natuurlijk, maar in dit geval begrijp ik goed niet waarom. Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt, maar kan niet de vinger op de wond leggen.

 

De Belastingdienst schrijft: (Genoemd bedragen heb ik aangepast)

U claimt een bedrag aan niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek in uw aangifte ten bedrage van € 3000,- Dit is onjuist omdat u nog wordt aangemerkt als een startende ondernemer. Bij een startende ondernemer kan er door de zelfstandigenaftrek een verlies ontstaan/groter worden.

Ik begrijp dat wanneer je een winst hebt die kleiner is dan de zelfstandigenaftrek je een negatief fiscaal (belastbare) wist kan overhouden. Wat bij mij dan ook het geval is. In 2012 heb een bescheiden winst gerealiseerd van € 4280,-

 

Wat ik echter niet snap is dat ik zelf nergens in mijn aangifte niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek opgegeven. Ik zie het desbetreffende bedrag wel staan in mijn aangifteoverzicht. Maar dit bedrag heeft het aangifteprogramma zelf brekend. Hoe kan ik het dan ten onrechte hebben geclaimed?

 

Daarnaast wordt ik aangemerkt als een startende ondernemer. Maar hoe lang ben je een starter voor de Belastingdienst? Ik sta al 10 jaar ingeschreven en betaal al even lang inkomstenbelasting. Sinds 6 jaar maak ik ook winst (in 2012 helaas slechts bescheiden). Voor startersaftrek kom ik inmiddels niet meer in aanmerking.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Norbert

 

Wat de inspecteur in de brief zegt is dat als je door de ondernemersaftrek verlies maakt dat dit verlies voor een starter weldegelijk verrekend kan worden met ander inkomen uit datzelfde jaar.

 

Ben je geen starter meer dan wordt dat verlies doorgerold naar een volgend jaar waarin wel genoeg winst gemaakt is.

 

Om nu te weten waarom je deze brief hebt ontvangen, kun je aangeven in welk jaar je gestart bent en op welk jaar de brief van de inspecteur betrekking heeft?

 

Hij schrijft namelijk

U claimt een bedrag aan niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek in uw aangifte ten bedrage van € 3000,-

 

wat impliceert dat jij 3.000 euro zelfstandigenaftrek uit een eerder jaar in een latere aangifte hebt opgevoerd als aftrekpost....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt, maar kan niet de vinger op de wond leggen.

 

Je hebt in je aangifte kennelijk niet aangegeven dat je ‘starter’ bent. Waarschijnlijk een checkbox “startersaftrek?” niet aangeklikt (allemaal afhankelijk van welk aangifteprogramma je gebruikt natuurlijk) of zoiets.

 

Dat heb je gedaan omdat je meent dat je geen starter meer bent, maar al 10 jaar bezig bent als ondernemer. Echter werkt het ‘bij de belastingdienst’ niet helemaal zo: daar wordt gekeken hoe vaak je startersaftrek hebt geclaimd, hoe vaak je überhaupt aan het urencriterium hebt voldaan etc (daar kan je hier over lezen).

 

De belastingdienst heeft nu dus geconstateerd dat je (althans volgens hun informatie, op basis van het bovenstaande) wel in hun ogen (fiscaal gezien dan) ‘starter’ bent. En bij starters wordt de zelfstandigenaftrek (verhoogd met de extra ‘startersaftrek’) meteen gerealiseerd en dus niet meegenomen naar de toekomst.

 

Vandaar dat zij nu dus afwijken van de gegevens in je aangifte. Zo simpel is het.

 

Link naar reactie
  • 0

@Peter

 

Dat zou vreemd zijn want ze corrigeren nu de doorgerolde ondernemersaftrek. Die komt dus uit een eerder jaar. Als TS in dat eerdere jaar geen startersaftrek geclaimd had terwijl hij dat wel is volgens de fiscus, dan moet er dus over dat eerdere jaar nog startersaftrek toegepast worden.

 

Dat verzacht de boel weer.

 

Wat ook kan is dat TS zijn aangifte goed ingevuld heeft en in het betreffende oudere jaar geen andere inkomsten zijn genoten en dat de fiscus dus nu ten onrechte corrigeert...

 

Etc

 

@Norbert: ben benieuwd naar je antwoorden

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat zou vreemd zijn want ze corrigeren nu de doorgerolde ondernemersaftrek.

 

Heb ik toevallig afgelopen week gezien bij een cliënt, vreemd of niet...

 

Want zij vinden dus kennelijk dat de zelfstandigenaftrek helemaal niet moet 'doorrollen'.

 

(nieuw beleid, misschien...?)

 

Ja, en er moet natuurlijk ook wel andere inkomsten zijn om het mee te verrekenen trouwens.

Link naar reactie
  • 0

wedden van niet :P

Ik heb er tot nu toe prima ervaringen mee, maar het kan natuurlijk tegenzitten. ;)

 

De belastingdienst heeft nu dus geconstateerd dat je (althans volgens hun informatie, op basis van het bovenstaande) wel in hun ogen (fiscaal gezien dan) ‘starter’ bent.

Maar dat gaat toch maximaal 5 jaar op? TS is al 10 jaar ondernemer, zegt hij.

Link naar reactie
  • 0

Nee, er wordt naar andere dingen gekeken (hoe vaak, wanner wel/niet zelfstandigenaftrek etc.).

Precies, in de afgelopen 5 jaar:

 

U krijgt de startersaftrek (verhoging van de zelfstandigenaftrek) als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

 

U kon in het aangiftejaar de zelfstandigenaftrek krijgen.

U was in de voorafgaande 5 jaar minimaal 1 jaar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.

U hebt in de 5 voorafgaande jaren niet meer dan 2 maal gebruikgemaakt van de zelfstandigenaftrek.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar waar het hier om gaat is de situatie (fictief, want wij kennen de details niet...) waarin iemand in de afgelopen jaren misschien wel 3 jaar op rij zelfstandigenaftrek heeft toegepast, waarvan slechts 2 keer verhoogd met de startersaftrek.

 

En dan zegt de BD nu dus: "In jaar 3 verhogen wij de aftrek, want je bent starter". En vervolgens wordt de aftrek niet 'opgespaard' voor komende jaren maar ineens toegepast.

 

Het is moeilijk te volgen misschien, maar zij (BD) gaan het gewoon her-berekenen op basis van hun eigen informatie.

Link naar reactie
  • 0

De Belastingtelefoon heeft mij inderdaad nog niet veel verder kunnen helpen ;)

 

Bedankt voor al jullie reacties!

 

De brief heeft betrekking op 2012, ik ben gestart in 2004. Zoals Peter correct opmerkt zag ik mijzelf niet (meer) als starter omdat ik al 10 jaar onderneem. Maar voor de Belastingdienst ben ik blijkbaar nog geen 5 jaar ondernemer voor de inkomstenbelasting. Dit heeft voor mij veel opgehelderd.

 

Startersaftrek heb ik nooit toegepast. In de veronderstelling dat ik daarvoor niet meer voor in aanmerking kwam. Dat kan ik over eerdere jaren nog herstellen. Inderdaad een fijne meevaller :)

 

PS. Belastingtelefoon is toch tot 20:00 bereikbaar?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert

 

Als je een aangifte als ondernemer invult dan krijg je een setje vragen die leiden naar het antwoord op de startersaftrek ja of nee.

 

Bedoel je dat je sinds 2004 die vragen elke keer met nee beantwoord hebt?

 

Nu de brief over 2012 gaat, heb je dus in een van de jaren vóór 2012 een aangifte gedaan waarin een deel van de zelfstandigenaftrek leidde tot verlies uit onderneming. De correctie wordt gedaan in het 8e jaar na je start. Dat scheelt nog steeds 3 jaar met de periode waarover je voor de fiscus als starter aangemerkt wordt (max 5 jaar).

 

Waar zit dat verschil dan in? Of heb je in de eerste jaren de 1.225 urengrens nooit gehaald?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

T/m 2008 heb ik de urengrens inderdaad niet gehaald.

 

De vragen in het aangifte programma heb ik, naar nu blijkt, verkeerd geïnterpreteerd. Er wordt gevraagd "Is uw onderneming gestart in of later?" en "Hebt u in de periode tot en met minimaal 1 kalenderjaar geen eigen onderneming gedreven." Die vragen heb ik met nee beantwoord omdat ik in 2004 gestart ben. Maar, blijkbaar, was ik t/m 2008 geen ondernemer voor inkomstenbelasting voor de DB. Wat mij nu nog starter maakt.

 

Omdat ik in de veronderstelling was dat ik geen starter meer ben heb ik nooit startersaftrek ontvangen.

 

(Dat kan ik hopelijk ambtshalve hopelijk nog laten herstellen)

 

Nu de brief over 2012 gaat, heb je dus in een van de jaren vóór 2012 een aangifte gedaan waarin een deel van de zelfstandigenaftrek leidde tot verlies uit onderneming. De correctie wordt gedaan in het 8e jaar na je start. Dat scheelt nog steeds 3 jaar met de periode waarover je voor de fiscus als starter aangemerkt wordt (max 5 jaar).

 

Hoe bedoel je dit precies?

 

In 2012 heb ik een winst behaald die kleiner is dan de zelfstandigenaftrek, daardoor is een (fiscaal) verlies ontstaan. Dat is ook de reden dat ik de brief heb ontvangen. (Als ik de brief goed begrijp). Als starter mag ik het bedrag aan niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek niet in volgende jaren verrekenen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.