• 0

Vanmorgen las ik in het Financieel Dagblad dat de AFM (Autoriteit Financiële Markten) de loupe gaat leggen op de afdelingen Bijzonder Beheer van de banken.

In mijn praktijk als bedrijfsmakelaar kom ik nogal regelmatig ondernemers in zwaar weer tegen die hun vastgoed moeten laten taxeren van de bank i.v.m. het fenomeen "onder water staan" van het commerciële vastgoed. Dat geeft natuurlijk slapeloze nachten voor de ondernemers want bij taxatie kan ik het niet mooier maken dan het is.

Vaak levert dan een ondernemer het taxatierapport in en dan horen ze ineens helemaal niks meer van de bank.

Iets dat mij irriteert is dat ondernemers gedwongen worden om bepaalde taxateurs in te schakelen, bijvoorbeeld RICS taxateurs. Die rekenen enorme bedragen voor de taxaties terwijl er andere taxateurs zijn (die allemaal in registers staan en bevoegd zijn om te taxeren) die voor veel minder kunnen taxeren en vaak ook nog plaatselijk beter bekend zijn.

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van ondernemers met de afdelingen bijzonder beheer van de banken.

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0
Iets dat mij irriteert is dat ondernemers gedwongen worden om bepaalde taxateurs in te schakelen, bijvoorbeeld RICS taxateurs. Die rekenen enorme bedragen voor de taxaties terwijl er andere taxateurs zijn (die allemaal in registers staan en bevoegd zijn om te taxeren) die voor veel minder kunnen taxeren en vaak ook nog plaatselijk beter bekend zijn.

Het is geen kwestie van wel of niet bevoegd zijn, maar van kwaliteit en vooral integriteit. Vastgoedtaxateurs hebben dat aan zichzelf te wijten: ze zijn veel te soepel geweest. o.a. om hun vervolgopdrachten veilig te stellen. Het vertrouwen in de lokale registertaxateur is weg, en daarom worden volgens internationale normeringen werkende RICS taxateurs vereist.

Eerlijkheidshalve:

[*]als één partij een partij boter op het hoofd heeft ten aanzien van commercieel vastgoed, de waardering en de financiering ervan dan zijn het de banken wel uiteraard. Dus dat dat "vies" aanvoelt kan ik mij voorstellen.

[*]uiteraard staat het iedere registertaxateur vrij om ook RICS taxateur te worden

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar