Ga naar inhoud

Ons eerste personeelslid...

Geplaatst:

Buper

Dag,

 

Sinds een jaar heb ik samen met mijn compagnon een instituut (vof) voor studiebegeleiding (niet btw-plichtig). Dit gaat allemaal bijzonder voortvarend en we komen nu op een punt dat we personeel nodig hebben. Het gaat om 3 uur per dag voor ongeveer 3 dagen in de week.

 

Op het forum lees ik dat er verschillende constructies zijn. o-uren contract, payrolling en wellicht is het een optie iemand als zelfstandige in dienst te nemen. Voor onze specifieke situatie neig ik naar payrolling, maar ik schrik wel een beetje van de kosten, zeker ook omdat we de btw niet terugkrijgen. Zou ik iemand ook als zelfstandige kunnen aannemen? Dat hij/zij een factuur indient?

 

Advies is van harte welkom, handige links ook!

Featured Replies

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator

@buper: allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: een zelfstandige neem je niet in dienst, maar je gaat er een overeenkomst van opdracht mee aan.

 

Ook aan het inhuren van een zelfstandige kleven haken en ogen, met name dat bij een duidelijke gezagsverhouding en geen andere opdrachtgevers van de zelfstandige al snel sprake is van een fictief dienstverband.

 

Hamvraag lijkt me echter: waarom niet gewoon zelf in dienst nemen op een 15-uren contract voor bepaalde tijd? Is vanwege het niet kunnen verrekenen van de BTW in ieder geval stukken goedkoper dan payrolling en de risico's zijn zeker voor tijdelijke contracten goed beheersbaar en calamiteiten verzekerbaar

 

Ik ben zelf ook actief in een niet btw-plichtige sector. Personeel heb ik daarom altijd gewoon rechtstreeks in dienst genomen met een beetje hulp van een arbeidsjurist en een salarisadministratiebureau.

 

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

Buper

  • Auteur

Beste Norbert,

 

Bedankt voor je feedback! Personeel zelf in dienst nemen is denk een goede optie die ik verder zou moeten onderzoeken. Je hebt natuurlijk gelijk wat de zelfstandige betreft. Ik ga de constructie zelf in dienst nemen o.b.v. een 15 uren contract verder onderzoeken. Wat zou een goed aanknopingspunt zijn om een overzicht te kunnen krijgen van de kosten voor onze v.o.f. als we het zo gaan doen?

 

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator
Wat zou een goed aanknopingspunt zijn om een overzicht te kunnen krijgen van de kosten voor onze v.o.f. als we het zo gaan doen?

Hangt een beetje af van de vraag of je wel of niet onder een CAO valt. Zo niet, dan kom je al een heel eind door op dit forum of via google te zoeken op werkgeverslasten of kosten personeel. Buiten CAO heb je een groot deel van die kosten zelf in de hand: wat zeg je toe aan bruto salaris, hoe hoog is de doorbetaling bij ziekte en wat zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden?

 

Val je wel onder een CAO, dan raad ik aan om een arbeidsvoorwaardenspecialist in te schakelen

 

Eén tip die ik je alvast wel mee wil geven als potentiële nieuwe werkgever: doe nooit netto salaris toezeggingen, altijd bruto. Wat iemand er netto aan overhoud hangt af van persoonlijke omstandigheden en van de dan geldende belastingwetgeving; daar heb jij als werkgever niets mee te maken.

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.