• 0

Wat kan/mag ik met een onverkoopbaar prototype

Ik ben op het moment druk aan het prutsen aan een prototype voor een product dat ik op de markt wil gaan brengen. Dit prototype is niet geschikt voor de verkoop (meer een proof of concept).

 

Ik neem aan dat ik de kosten voor het prototype kan aftrekken als kosten, maar wat doe ik met het ding zelf? Kan ik die hierna privé gebruiken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede middag Mitchel.

 

Uit je vraag maak ik op dat dit prototype een waarde vertegenwoordigd.

Je wilt het immers zelf gaan gebruiken.

 

Je dient nu dit prototype, met BTW, aan jezelf te verkopen tegen de waarde die het vertegenwoordigd.

 

Ik begrijp best dat de volgende vraag dan is.

Tegen welke waarde ?

 

Deze vraag is zeer moeilijk te beantwoorden.

Voor de waarde die je gaat hanteren zal een plausibele uitleg noodzakelijk zijn als er bij een, eventuele, belastingcontrole om gevraagd wordt.

 

Met vriendelijke groet.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk een heel verschil of je een prototype van een huis gaat bouwen en daar later in gaat wonen of een prototype van een speelgoedauto met afstandbediening.

 

Ik ga er maar vanuit, dat het geen prototype in de vorm van een huis is en je hetgeen je bouwt in ieder geval privé wilt gaan gebruiken. Waarom dan zo moeilijk doen door het materiaal in te kopen voor de firma en dan het product, met later nog eens BTW over je eigen arbeidskosten, aan jezelf te verkopen?

 

Het lijkt me logischer, dat je het prototype direct voor jezelf bouwt zonder het materiaal voor de firma in te kopen en de know how die je hierbij opdoet later gewoon gebruikt om het product commercieel te gaan produceren. Uiteindelijk komen toch minstens alle materiaalkosten voor het prototype (plus de BTW daarover) bij jou privé terecht. Alles andere werkt, door BTW over het eigenlijke loon dat je zou moeten rekenen, verhogend voor de uiteindelijke kosten die jij ervoor moet maken om het privé te kunnen gebruiken.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ik ben op het moment druk aan het prutsen aan een prototype voor een product dat ik op de markt wil gaan brengen. Dit prototype is niet geschikt voor de verkoop (meer een proof of concept).

 

Ik neem aan dat ik de kosten voor het prototype kan aftrekken als kosten, maar wat doe ik met het ding zelf? Kan ik die hierna privé gebruiken?

 

Een prototype is zelf niet bedoeld voor verkoop, maar voor productontwikkeling of verkoop van het concept. Meestal zijn de kosten van een prototype hoger dan de kosten van het uiteindelijke product. Meestal is het product aantrekkelijker dan het prototype. Je kunt daarom beter het prototype in zakelijk bezit houden en eventueel gebruiken voor verdere testen en verbetering van je product. Als het product uiteindelijk op de markt komt, kun je zelf een exemplaar aanschaffen voor eigen gebruik. Dat betaal je natuurlijk privé. Misschien krijgt het prototype een plaats in het museum van je bedrijf?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het lijkt me logischer, dat je het prototype direct voor jezelf bouwt zonder het materiaal voor de firma in te kopen en de know how die je hierbij opdoet later gewoon gebruikt om het product commercieel te gaan produceren.

 

Het lijkt mij toch wel prettig als je de ontwikkelkosten kan aftrekken.

 

En een prototype beland toch vaak op de sloop als de productie versie er is. Dat kun je dan toch wel afschrijven?

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Mijn voorstel zou zijn om alle kosten gerelateerd met het prototype af te trekken in je bedrijf. Het prototype dan af te schrijven tot geen waarde omdat het niet verkoopbaar is. Het prototype sla je vervolgens in je eigen huis op met de vraag deze af en toe te controleren of deze het nog doet. In prive gebruik je het prototype dan af ten toe ter controle van functioneren.

 

Prive betaal je niets voor het prototype en alle kosten zijn zakelijk (versneld) afgeschreven als zakelijke kosten..

Peter Brockhoff

Strategisch en Financieel adviseur van startups & groeiende bedrijven

Entrepreneur & investeerder

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.