• 0

Cafe in BV?

Ik wil graag een café starten, nu heb ik hiervoor een financierder gevonden.

Het wordt dan een constructie met een bv, nu heb ik me altijd laten uitleggen dat je dan (zeker voor een starter) in de knoei komt met de DGA'S, ook lees ik hierover dat je het salaris van een DGA kunt aanpassen.

Als je als DGA van in het begin 43000,- kan laten uitbetalen, nou dat is niet slecht, maar als starter wil ik het geld liever in de bv houden, en herinvesteren, kan dat?

 

En als je nu alles netjes volgens de boekjes doet, maar het gaat helaas toch mis.

is dan de alleen de bv failliet ( geen fraude), of ben ik als DGA nog steeds aansprakelijk ( kun je je hier evt. ook voor laten verzekeren)

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

@cewepa: allereerst welkom op Higherlevel!

 

Ik wil graag een café starten, nu heb ik hiervoor een financierder gevonden.

Het wordt dan een constructie met een bv

Wil jij dat of de financier? Mijn advies: raadpleeg een goede fiscalist. Wat de beste optie is voor de financier, hoeft niet per sé de beste optie voor jou te zijn. Daarnaast is het raadzaam om kritisch te kijken naar de aandeelhouders- en managementovereenkomst.

En wat wordt de verhouding van het aandelenbelang? Bij een belang voor jou van minder dan 50% kun je niet alleen tegen je zin als bestuurder ontslagen worden, maar ben je ook verplicht sociaal verzekerd

 

 

En als je nu alles netjes volgens de boekjes doet, maar het gaat helaas toch mis.

is dan de alleen de bv failliet ( geen fraude), of ben ik als DGA nog steeds aansprakelijk

Als je niet privé meetekent (voor o.a. financieringen) en zorgt voor tijdige aangifte belastingen, opstellen en deponeren jaarcijfers en je gaat geen (financiële) verplichtingen aan waarvan je op dat moment al wist of al had kunnen weten dat je ze niet na kon komen, dan ben je als bestuurder niet (privé) aansprakelijk in geval van een faillissement

 

kun je je hier evt. ook voor laten verzekeren

Nee. Bestuurdersaansprakelijkheid (voor een onbewuste fout als bestuurder) is is op zich wel verzekerbaar, maar dat biedt geen bescherming tegen de gevolgen van faillissement. Een dergelijke verzekering heeft voor jou dan ook niet of nauwelijks meerwaarde

 

Als je als DGA van in het begin 43000,- kan laten uitbetalen, nou dat is niet slecht, maar als starter wil ik het geld liever in de bv houden, en herinvesteren, kan dat?

Vanaf 2014 is het gebruikelijke DGA loon € 44.000,-. Zolang de winst nog niet toereikend is kun je de fiscus schriftelijk verzoeken het DGA loon nog niet of niet geheel te hoeven toepassen. Maar als de winst op zich toereikend is vooruitkering van een DGA loon, zal dat ook vereist worden.

Houdt er rekening mee dat investeringen in o.a. apparatuur wel cash out zijn, maar de winst niet 1 op 1 verlagen : alleen de afschrijving op de apparatuur verlaagt de winst.

 

Om liquiditeiten in de BV te houden kun je er overigens ook voor kiezen om het DGA salaris niet of niet volledig uit te keren aan jezelf. Je draagt dan dus wel de loonheffing af over het DGA loon, maar het netto salaris keer je niet of niet volledig aan jezelf uit: het restant wordt een schuld van de BV aan jou als DGA. In dat geval ben/wordt je dus zelf crediteur van de BV. In geval van faillissement kun je dan je netto loon kwijtraken.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Laten we eerlijk zijn en naar de feiten kijken.

Als we kijken naar de harde cijfers dan is het hebben van een cafe best riskant.

 

Fiscaal failliet zijn is ook niet leuk toch? Maar is een BV een veilige constructie?

 

En als je nu alles netjes volgens de boekjes doet, maar het gaat helaas toch mis.

is dan de alleen de bv failliet ( geen fraude), of ben ik als DGA nog steeds aansprakelijk

Als je niet privé meetekent (voor o.a. financieringen) en zorgt voor tijdige aangifte belastingen, opstellen en deponeren jaarcijfers en je gaat geen (financiële) verplichtingen aan waarvan je op dat moment al wist of al had kunnen weten dat je ze niet na kon komen, dan ben je als bestuurder niet (privé) aansprakelijk in geval van een faillissement

 

Tja, wat als je als bestuurder weet dat er geen geld is maar je wel bier nodig hebt en dan een bestelling doet? Ben je dan niet aansprakelijk.

 

Praat eens met mensen die een of meerdere cafe's hebben (gehad), kijk indien mogelijk eens naar de faillissementsdossiers van cafe's dan kom je al een hoop te weet.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0
Tja, wat als je als bestuurder weet dat er geen geld is maar je wel bier nodig hebt en dan een bestelling doet? Ben je dan niet aansprakelijk.

Aangezien de brouwerij meestal de voornaamste financier of medefinancier is, lijkt me dat ook de verantwoordelijkheid van de brouwerij zelf :)

 

FF serieus: uiteraard is het niet zwart/wit te stellen. Je tip aan TS om te praten met mensen die café's hebben of hebben gehad onderschrijf ik van harte

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.