• 0

Klant wilt zwart betaald krijgen

Goedemiddag!

 

Ik heb een vraag waar ik zelf niet uitkom, ook zoekacties leveren mij niet het juiste antwoord op. Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

 

Sinds een jaar kopen wij gebruikte elektronische goederen op bij bedrijven die zij anders weggooien. Wij sturen hun een creditnota en zo wordt er betaald. Wij boeken de factuur in voor onze eigen administratie, dat verloopt goed.

 

Nu zijn er een aantal klanten die graag willen dat wij hun goederen overnemen en contant betalen, een factuur willen ze niet. Hoe hier mee om te gaan? Kan ik gewoon de factuur alleen voor de eigen administratie inboeken? Of ben ik verplicht om ook de factuur af te geven aan de klant, die dat niet wilt.

 

Groet,

Zwier

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het zijn geen klanten (afnemers) maar leveranciers. En kennelijk doe je aan 'self-billing', want eigenlijk (normaal gesproken) krijg je een factuur van de leverancier. Maar in dit geval maak jij een creditnota richting de leverancier.

 

Uiteraard moet je deze creditnota dan aan de leverancier uitreiken. Er is echter een 'probleem' hier: De leverancier moet er eigenlijk mee eens zijn dat jij de creditnota maakt i.p.v. dat hij/zij een factuur maakt.

 

Formeel gesproken zou je (waarschijnlijk) geen recht hebben op aftrek van de BTW die je op je creditnota zet, behalve als duidelijk is (waarschijnlijk middels iets op schrift) dat de leverancier akkoord is met deze gang van zaken. En dan is het verder zijn "pakkie aan" om jouw creditnota in zijn administratie op te nemen.

 

Als je niets op schrift hebt (of geen voorwaarden waar hij/zij duidelijk mee akkoord is gegaan), dan zal de aftrek van de BTW geweigerd kunnen worden.

Maar ik weet niet eens of je BTW vermeldt op je creditnota?

 

Het feit dat je wel/niet contant betaalt, maakt verder niet uit. Maar je moet wel er voor zorgen dat je een soort ontvangstbevestiging krijgt (dat je dus wel het geld betaald hebt).

 

Link naar reactie
  • 0

Met name op IT-afdelingen gaan er wekelijks heel wat afgeschreven laptops en andere computerapparatuur de deur uit. Relevante vraag is dan met wie je nu eigenlijk echt zaken doet: een ICT'er in loondienst die zijn werkgever vertegenwoordigt of een privé-persoon die wat afdankertjes uit een elektronica-recyclebak verkoopt?

 

Als daarvan vervolgens niets op papier mag staan en je "dus" ook nog contant moet betalen, lijkt me dat een praktijk waaraan je wijselijk niet zomaar je medewerking moet verlenen.

Link naar reactie
  • 0

In principe als je van een bedrijft over koopt hoor je natuurlijk een factuur te krijgen. Ook als het om afgeschreven goederen gaat. Je zou nog een marge regeling toe kunnen passen.

Je behandeld het product als inclusief BTW. Verkoop je het dan moet je over de winst BTW afdragen

 

Zie link http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/margegoederen/

Barcode scanners - IR thermometers - 12V voedingen www.electronixs.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kan zelf alleen maar gebruik maken van de margeregeling wanneer de inkoop van een andere handelaar is die de goederen levert met toepassing van de margeregeling. En dan uiteraard ook een factuur (zonder BTW) uitreikt.

 

Of wanneer de inkoop van een particulier is natuurlijk.

 

Maar niet wanneer de inkoop van een 'onwillige' ondernemer is die eigenlijk alles 'contant in het handje' wil hebben.

Link naar reactie
  • 0

Dus het zou niet voor particulier gelden?

 

Check deze site http://financieel.infonu.nl/belasting/70790-de-margeregeling-op-omzetbelasting.html

 

Tevens is het ook de vraag met wie je handelt en of die spullen wel van hem zijn. Misschien heeft zijn werkgever de opdracht gegeven te vernietigen ivm met gevoelige informatie als het om computers zou gaan. En verkoop hij ze door. Een bedrijf zou natuurlijk gewoon een rekening maken.

Barcode scanners - IR thermometers - 12V voedingen www.electronixs.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.