• 0

vraagje over failliet laten verklaren

Goedenavond,

 

De curator van onze vorige boekhouder dreigt ermee dat hij bij de rechter ons faillisement wil aanvragen.

Vorig jaar zijn we bij onze vorige boekhouder weggegaan doordat hij ons aan het lijntje hield over betalingen aan de belastingdienst en door een heleboel trammelant daaraan vooraf. Nu waren er nog 2 rekeningen die wij niet van plan waren te betalen, maar een paar weken nadat we bij onze vorige boekhouder weggegaan waren ging hij failliet.

 

Nu probeert de curator alsnog de rekeningen te innen, wij hebben aangegeven niet te betalen en waarom.

 

Ik denk eigenlijk dat het bluf is, en als ik op internet zoek zijn er 2 schuldeisers nodig voor een faillisement.

Maar er staat ook dat er 2 openstaande rekeningen nodig zijn. Het lijkt mij toch dat er meer voor nodig is een bedrijf failliet te laten verklaren dan 2 niet betaalde rekeningen, samen ongeveer 1200 euro

 

met vriendelijke groet,

Bjorn

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Bjorn,

Een faillissement aanvragen op grond van een betwiste vordering is in principe niet mogelijk. Voorwaarde is wel dat er goed onderbouwd betwist moet worden. De schuldeiser zal in zo'n geval, bijvoorbeeld via beslaglegging betaling moeten eisen, waarna de schuldenaar naar de rechter stapt om te vertellen dat de vordering niet correct is. Pas als vervolgens vaststaat dat de vordering terecht is, en er dan niet betaald wordt is de weg naar faillissement open.

Succes

Link naar reactie
  • 0

Frits dat is me een iets te positief verhaaltje over betwisten een curator walst niet zomaar over een betwisting heen met een dreiging tot faillisement, hier moet meer aan de hand zijn

 

 

@Kuilder, curators bluffen niet.. als iemand thuis is in het faillismentsrecht is het de curator wel.. je hebt een serieus probleem...

 

er is 1 ding wat je niet moet doen als een dergelijke partij met faillisement dreigt.. en dat is denken dat je weg komt door alleen te zeggen dat je de vordering betwist of het op zijn beloop laten omdat jij denkt dat ie 2 schuldeisers nodig heeft voor zijn faillisement.

 

Welke antwoord heb je van de curator gehad toen je meldde dat je de vorderingen betwiste?

Hoogst waarschijnlijk heeft de curator deze betwisting afgewezen, als dat zo is dan hadden jullie daarna verdere juridische stappen moeten nemen om je gelijk te halen bij de rechter.

Als je na de afwijzing van de curator niets gedaan hebt, staat hij hoogstwaarschijnlijk in zijn recht om nu betaling te eisen.

Alleen als je helemaal niets hebt teruggehoord op jullie betwisting van de vordering kan er sprake zijn van een misverstand, bijv omdat jullie bezwaar niet is aangetekend bij de vordringen en daarom de inning nu gewoon word doorgezet.

 

MAar zelfs als de curator jullie claim heeft afgewezen wil dat niet zeggen dat je nu moet betalen, maar je zult wel nu een keus moeten maken, ofwel alsnog hetgeschil de (wan)daden van de failliete boekhouder voor de rechter brengen. Maar als je daar van af ziet dan blijft er weinig anders over dan te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Ruim een half jaar na het faillisement van onze vorige boekhouder kregen we een betalingsverzoek van de curator, waarin ook stond dat wanneer je niet wenste te betalen je binnen 14 dagen moest reageren.

Dit hebben wij gedaan, brief bij de curator in de brievenbus gedaan.

Tijd later weer een brief/betalingsverzoek van de curator, met de mededeling dat we niet gereageerd hadden.

Vervolgens onze eerste brief naar de curator gemaild, met de mededeling dat wij de brief al eerder hoogstpersoonlijk bij hun bezorgt hadden. Zelfde dag reactie terug, dat ze de brief in behandeling namen en dat de vorige brief de betreffende medewerkster nooit bereikt had.

Een tijd later wordt ik gebeld door een medewerkster, of we bewijs hadden dat de boekhouder ons geld gekost heeft.

Binnen een week opsturen, anders wordt ons faillissement de week erna aangevraagd bij de rechter.

Hebben we gedaan, onze nieuwe boekhouder heeft een overzicht gemaakt met de facturen erbij + dat hij van meerdere jaren de adminstratie overgedaan heeft.

 

Nu zeggen ze dat het aangeleverde bewijs niet voldoende is en dat ze facturen en rekeningafschriften willen zien van overgedane administraties. Maar ja, ze kunnen elke keer wel zeggen dat het niet voldoende bewijs is, ze kunnen echt wel zien dat onze vorige boekhouder ons geld gekost heeft en in de verslagen van het faillissement op hun site staat ook dat er meerderen niet willen betalen of rekeningen verrekend hebben met boetes van de belastingdienst, dus we zijn niet de enigen waarbij de vorige boekhouder fouten gemaakt heeft/de klant aan het lijntje gehouden.

 

De reden dat ik denk dat ze bluffen: eerst hebben ze de eerste brief zogenaamd niet ontvangen, is in mij ogen gewoon even uitproberen.

Later wil.en ze binnen een week alles afgerond hebben, maar als ik binnen die week met aangeleverd materiaal kom, willen ze meer hebben, we zijn inmiddels al 14 dagen verder. Het lijkt mij gewoon een spelletje van onder druk zetten en hopen dat we betalen, maar wat zijn de risico's als ik daar op gok?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is ook de ellende, ik ben op gegeven moment naar de boekhouder gestapt met de mededeling dat het afgelopen was,

dat begreep hij en hij zou 2 dagen later alles klaar hebben liggen.

Dit is door ons opgehaald, en hij was 14 dagen later failliet. Toen ik bij hem weg ging had ik al een andere boekhouder.

Als onze vorige boekhouder gevraagd had om betaling van de rekeningen, die al lange tijd losstonden omdat ik niet eerder wilde betalen voor bepaalde zaken afgewikkeld waren met de belastingdienst, had ik hem te kennen gegeven dat hij ons al veel meer gekost had dan dat rekeningen zijn, in tijd en geld.

 

Maar ja, toen ging hij failliet.

 

Het betreft een kleine rekening van een kwartaalaangifte, en een grotere van verwerking boekhouding voor de jaaraangifte. Die jaaraangifte heeft hij nooit gedaan, dat heeft onze vorige boekhouder gedaan. Hij had wel wat op papier gezet, maar daar kon onze nieuwe boekhouder ook niet veel mee.

 

Mvg,

Bjorn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.