• 0

persoonlijke lijfrente uitkering gebruiken in je zaak, fiscale consequenties ?

 

Hallo beste forumleden,

 

Als kleine zzp ondernemer met lage winst nu en de komende jaren,

had ik hetvolgende bedacht:

 

Volgend jaar komt een oudregime lijfrenteverzekering vrij ( expireert)

in plaats van m om te zetten in lijfrente- uitkeringen,

had ik gedacht m te gebruiken voor een verbouwing van mijn (ondernemings-)pand in t buitenland ( opslagplaats).

 

Mijn redenering daarbij is:

Op de uitkering ineens moet ik Inkomstenbelasting betalen,( geen revisierente, want oudregimepolis )

maar omdat het geld hetzelfde jaar opgemaakt wordt aan kosten voor de zaak,

en mijn ondernemingswinst voor dat jaar negatief maakt,

ben ik daarmee die belasting ook weer kwijt

 

 

Klopt mijn redenering,

of zie ik iets over het hoofd ?

 

 

dank alvast voor je reactie ?

 

Do

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

En imho zie je ook over het hoofd dat je de verbouwingskosten niet 1 op 1 en zeker niet in 1 keer als zakelijke kost kunt opvoeren: in de eerste plaats omdat het een investering is - balanspost activa - waar je in meerdere jaren (10?) op afschrijft , in de tweede plaats omdat het bedrag waarover je mag afschrijven mogelijk niet gelijk is aan de verbouwingskosten. Voor een NL pand wordt dat maximum bepaald door marktwaarde (na verbouwing) minus de bodemwaarde (na verbouwing) ...minus de reeds gerealiseerde afschrijvingen uiteraard.

Kortom : de cash out en afrekenen fiscus over de lijfrente ( in 1 of 2 jaar ) sluit totaal niet aan bij de kostenactivering/ afschrijving over de verbouwing. Kans is groot dat je bijvoorbeeld maar max 50% mag afschrijven over 10 jaar, dan dus 5% van de verbouwingskosten per jaar!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Aha,

 

dankjulliewel,

van die eerdere afkoop wist ik bv al niks

en die afschrijvingen, ja beetje dom van mij natuurlijk !!!even niet nagedacht...

 

Norbert, ik ga even aan het doorrekenen met de waarden en afschrijvingen,

investeringsaftrek biedt wellicht nog wat soelaas hierbij ?

 

ik kom er graag tzt weer even op terug.

 

Nogmaals hartelijk dank !!!

 

Groet, Do.

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert, ik ga even aan het doorrekenen met de waarden en afschrijvingen,

investeringsaftrek biedt wellicht nog wat soelaas hierbij ?

Ik zou het niet weten, niet mijn expertise of vakgebied. Maar volgens mij is investeringsaftrek op bedrijfsmiddelen die in gebruik zijn in het buitenland sowieso niet mogelijk

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

(...) had ik gedacht m te gebruiken voor een verbouwing van mijn (ondernemings-)pand in t buitenland ( opslagplaats).

 

Een "verbouwing" kan je op verschillende manieren interpreteren volgens mij (ik weet niet wat jij precies hieronder verstaat).

 

Meestal kan je kosten van onderhoud (ook aanzienlijke kosten) wel als bedrijfskosten beschouwen (ineens ten laste van het resultaat brengen dus).

Maar kosten van verbeteringen/veranderingen moet je inderdaad activeren (en dus op afschrijven).

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

dank voor je reactie !

 

Toen ik t pand op de zaak zette, heb ik me inderdaad suf gelezen over deze dingen,

moet ik weer gaan opfrissen die kennis, want wat kan er zoal onder onderhoud vallen, heb jij dat paraat ? Onderhoud tegen aanzienlijke kosten bijvoorbeeld ?

 

Met verbouwen bedoelde ik deels reparaties van wanden, een vloertje vervangen ( is dat onderhoud ?)

en ook deels van ruwbouw naar nette afwerking brengen, bv een vloer erin leggen ( verbetering ?)

 

groet,

 

Do

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zou het niet weten, niet mijn expertise of vakgebied. Maar volgens mij is investeringsaftrek op bedrijfsmiddelen die in gebruik zijn in het buitenland sowieso niet mogelijk

 

 

Dank weer Norbert,

je hebt ( alweer !!) gelijk natuurlijk,

niks investeringsaftrek dus.....

 

groet,

Do

Link naar reactie
  • 0

Met verbouwen bedoelde ik deels reparaties van wanden, een vloertje vervangen ( is dat onderhoud ?)

en ook deels van ruwbouw naar nette afwerking brengen, bv een vloer erin leggen ( verbetering ?)

 

Het is niet altijd zo simpel te zeggen, maar in principe geldt volgens mij dit:

 

Onderhoud: kosten voor het vervangen van bestaande onderdelen door een vergelijkbaar onderdeel.

Verbetering: kosten waardoor er meer luxe en/of comfort ontstaat. Hier vallen ook reconstructie en overige toevoegingen onder.

 

Dus ik denk dat je wel op het juiste spoor zit.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.