• 0

ATR certificaat import uit Turkije en BTW

Beste leden,

 

We hebben onlangs een zending kleding vanuit Turkije laten verzenden en hierbij vermeld dat een ATR formulier mee gestuurd moest worden voor vrijstelling van invoer recht naar nederland.

 

Nu twee maanden later is er een factuur ontvangen door onze leverancier van de transporteur (UPS) waar invoerkosten en BTW nog betaald moeten worden aan UPS.

 

Nu hebben wij het vermoeden dat het ATR certificaat niet is meegeleverd. We hebben UPS gecontacteerd maar kunnen dit niet bevestigen of zien of dit document werkelijk bijgeleverd was.

 

Nu kan ik ook niet goed vinden of een ATR certificaat alleen vrijstelling is van invoerkosten of ook voor vrijstelling van de BTW. Bij leveringen binnen EU heb ik voorheen nooit BTW kosten narekening gehad en gaf ik bij de omzet belasting het BTW bedrag altijd op dat betaald zou moeten worden die ik vervolgens ook als voorbelasting aftrok. Bijv, Inkoop is 100 EUR ik geef op dat de belasting 21 EUR was en die 21 EUR gaf ik dan ook weer op als voorbelasting.

 

Nu in het geval van import Turkije komt de volgende vraag:

 

- Geeft het ATR certificaat normaal ook vrijstelling voor de BTW zodat ik de bovenstaande situatie zou hebben zoals met een EU land

- Indien dit niet het geval is. Hoe kan ik deze BTW kosten dan het beste verwerken in de omzet belasting zodat ik deze kosten wel terug krijg?

 

Is er misschien iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt voor reacties,

Groet,

Ro

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Invoerrechten zijn iets anders als BTW. Bij import uit een niet EU land zul je praktisch altijd BTW verschuldigd zijn, behalve als je een vergunning hebt om deze via de btw aangifte te doen.

 

De betaalde btw zou je overigens gewoon als voorbelasting moeten kunnen opgeven bij je btw aangifte. Kosten UPS boeken als kosten.

Link naar reactie
  • 0

Een ATR-certificaat ziet alleen op de invoerrechten, net zoals andere documenten waarmee lagere invoerrechten geclaimd kunnen worden (Eur1, Eur-Med, Form A). BTW staat los van invoerrechten en moet altijd aangegeven worden (en betaald, of verlegd als je een vergunning op grond van artikel 23 WOB hebt). "Vrijstelling voor BTW zoals met een EU land" is een misvatting, dat je BTW op een intracommunautaire verwerving in je BTW aangifte opgeven en als voorbelasting kunt aftrekken is geen "vrijstelling".

 

Wat echter dit verhaal niet duidelijk is, is wie de aangever is? De leverancier heeft van UPS een rekening gehad, die heeft dus blijkbaar UPS opdracht gegeven de zending in te klaren (DDP levering)?. In dat geval wordt de BTW bij invoer geheven van de Turkse leverancier, door UPS voorgeschoten en achteraf door UPS aan hem doorbelast (wat blijkbaar ook gebeurd is).

 

Daarnaast is UPS verplicht een duidelijk gespecificeerde factuur te sturen waarop de bedragen aan invoerrechten, BTW en kosten apart vermeld moeten zijn. Je zou dus vrij eenvoudig kunnen zien of UPS al of niet invoerrechten in rekening heeft gebracht (en dus gebruik gemaakt van het ATR of niet).

Link naar reactie
  • 0

een ATR geeft geen vrijsteling op de BTW. Enkel op de invoerrechten vanuit Turkije.

 

De aan UPS betaalde BTW kan je echter wel in je BTW aangifte terugvragen. Daarbij is het altijd wel oppassen met dit soort UPS inklaringen. Het moet de declarant van UPS wel heel duidelijk zijn dat er een certificaat bij zat. Als deze gewoon even bij de zending wordt gestopt dan loop je het risico dat dan een zending zonder preferentie wordt aangegeven bij de douane. Je hierop later eventueel beroepen is kan nog wel eens een lastig verhaal zijn.

 

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

TS heeft geen BTW aan UPS betaald want de leverancier heeft de factuur gehad, TS kan dus alleen het bedrag opvoeren in de aangifte als "BTW-verlegd". Achteraf een preferentie claimen bij de douane kan met een verzoek tot teruggaaf, als je het ATR kunt overleggen en de link kunt leggen met de invoeraangifte is er niets lastigs aan. In dit geval kan TS dit waarschijnlijk niet eens zelf, dat zal UPS moeten doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.