• 0

is het legaal om je eigen ideeen en maaksels/bouwsel/projecten te publiceren ?

Ik ben best wel lang bezig geweest om antwoord op deze vraag te krijgen, maar dat is me nog niet gelukt:

 

Ten eerste:

Misschien is dit niet de juiste plaats om deze vraag te stellen; als dat zo is, weten jullie wat wel de juiste plaats is ?

 

 

Welnu,

soms heb ik een idee of heb ik wat gemaakt in het vakgebied zonneenergie en dat wil ik dan delen met de wereld

 

Kan ik dit idee of project publiceren of moet ik ( hoe ?) controleren of iemand anders hetzelfde idee heeft gehad of project heeft gemaakt en het heeft gepatenteerd, en als dat zo is;

Is het dan illegaal voor mij om het te publiceren ? ( of om het op youtube te zetten bijvoorbeeld)

 

 

Alvast bedankt

Chiel Abrahams

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat hangt van "het idee" af.

 

Ideeën zijn niet beschermd door intellectuele eigendom.

 

Voor een idee dat is uitgewerkt tot "een ding" kan echter wel het patentrecht gelden.

 

Is "het ding" een unieke vondst, dan kun je er wellicht beter eerst patent op aanvragen. Dat patent wordt gepubliceerd (en is dus openbaar) maar beschermt je tegelijk als de patenthouder.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt mijn inziens twee situaties:

 

1. Je beschrijft een geoctrooieerde uitvinding. Dit mag. Je hebt niet te maken als zoiets als plagiaat.

 

2. Je maakt een geoctrooieerde uitvinding na. Dit mag niet. In jouw situatie zou ik me daar echter geen zorgen over maken, want je kijkt naar de optie die de octrooihouder heeft, te weten jou ten eerste te vragen te stoppen met waar je mee bezig bent. Enkel als je dat niet doet heeft de octrooihouder verdere opties.

 

Er van uitgaande dat je te goede trouw bent en niet actief in de octrooidatabanken gaat zoeken om dingen na te bouwen zal het wel los lopen. Voor je eigen nieuwsgierigheid en kennis is het misschien wel een goed idee de octrooidatabanken te doorspitten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ideeën zijn vrij je mag er mee doen wat je wil. Door ze te publiceren verlies je het recht om ergens octrooi op te vragen en ontneem je anderen ook die mogelijkheid. Dat kan dus van belang zijn als je zelf geen octrooi wil of kan aanvragen en ook niet later met een octrooi van iemand anders beperkt wil worden.

 

Je mag in Europa een door anderen geoctrooieerde technologie gebruiken en namaken voor eigen gebruik en/of studie. Als je geen commercieel gebruik maakt van een door anderen geoctrooieerde technologie is er dus niets aan de hand.

 

Je moet wel origineel zijn en kan niet zomaar teksten/afbeeldingen of film van anderen gebruiken omdat die beschermt (kunnen) zijn door het auteursrecht.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.