• 0

Aanvraag VAR-WUO 2014

Ik heb mij aangemeld bij de KvK als eenmanszaak afgelopen week. In 2014 zonder werk. Voorheen in loondienst.

Deze week maak ik grote kans op een contract voor consultancy in de informatica. Ik wil dit contract doen als ondernemer.

Contract loopt rest van november, december 2014, januari 2015, full time.

Ik streef naar 5 opdrachtgevers in 2015. De belasting wil graag zien dat je meer dan 3 opdrachtgevers heb om voor de inkomstenbelasting beschouwd te worden als ondernemer.

Ik wil graag van de belastingen een VAR-WUO ontvangen voor 2014 en 2015. Die is vereist door mijn opdrachtgever.

Ik weet dat door de wijziging in de VARs die van 2014 ook gaat gelden voor 2015.

Echter bij de aanvrage van de VAR-WUO kan je alleen maar aangeven of 2014 of 2015

Ik heb hem dus ook nodig voor 2014, maar dan heb ik maar 1 opdrachtgever en in 2014 geen track record van opdrachten.

Hoe vul ik mijn aanvrage 2014 in opdat ik de onbekende beoordelaar beweeg mij ook voor 2014 een VAR-WUO geeft. (Voor 2015 zie ik geen probleem. )

Bij de start van het formulier is een vrij invulbaar vakje "Uw-VAR werkzaamheden" van 225 characters die ik vrij kan invullen.

Idee hoe ik dit het best kan aanpakken?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe vul ik mijn aanvrage 2014 in (...)

 

Zoals ik het begrijp (ik ben geen jurist trouwens) gaat het in de VAR-aanvraag over jouw “verwachtingen” enzovoort.

 

Als jij dus invult dat je denkt dat je 1000 klanten krijgt in 2014, hoewel je uiteindelijk toch maar eentje had, lijkt het mij best moeilijk om jou dat kwalijk te nemen.

 

Waarschijnlijk is dat ook de (of een) reden waarom het volgend jaar anders wordt allemaal: dat de opdrachtgever dan ook mee moet kijken en oordelen over vooral de zelfstandigheid in jullie ‘relatie’.

 

Link naar reactie
  • 0

Nu bekend is dat de VAR 2014 doorwerkt in 2015 lijkt het mij zeker niet bezwaarlijk om de aanvraag te baseren op de gegevens zoals je die verwacht voor 2014 en 2015.

 

Voor de aanvraag kun je die van 2014 gebruiken. Voor 2015 is voor alsnog geen afzonderlijke aanvraag nodig, ondanks dat je die al wel kunt doen. Voor nu zou ik een VAR 2014 aanvragen en daarbij rekening houden met de verwachtingen van 2015.

 

@Peter: in de wet staat ook de verplichting voor de aanvrager van de VAR om wijzigingen in de gegevens waarop zijn aanvraag gedaan is, tijdig door te geven. Je kunt dus niet lukraak een VAR indienen met 7+ opdrachtgevers en dan het jaar uitzingen met 2 opdrachtgevers en daarna roepen dat de aanvraag op basis van je verwachtingen niet uitgekomen is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, Joost.

Maar omdat het over ‘verwachtingen’ gaat wordt het wel erg vaag wanneer iemand met hoge verwachtingen (een dromer, zeg maar) geacht moet worden om terug op aarde te komen en zich te realiseren dat de verwachtingen niet uit zullen komen. Althans heb ik het altijd een ongelukkige regeling gevonden.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Frans,

 

Joost heeft je vraag beantwoord, maar ik heb een andere vraag aan jou.

Waarom wil/wilde je eigenlijk deze opdracht als zelfstandige doen?

 

1 klant is nog geen bedrijf en als je weet dat je in 2014 maar 1 opdracht hebt en niet aan het urencriterium komt, vraag ik me af waarom je je voor deze opdracht niet gewoon laat verlonen met een tijdelijk contract via payrolling oid.

 

Scheelt je een hoop gedoe, administratief geneuzel en onduidelijkheid. En het zou ww-technisch ook wel eens gunstiger kunnen uitpakken. Als de klus eind januari inderdaad is afgelopen, kun je daarna ruim op tijd beginnen als zelfstandig ondernemer om volgend jaar wel aan het urencriterium te voldoen.

 

Ben wel benieuwd naar het waarom van je keuze en hoop dat je die (ter lering voor andere ww-starters) hier wilt delen.

 

Gegroet,

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.