• 0

Beleggen van de reserve, winst op de belegging, meetellen of niet?

Mijn vorige post onder deze titel is helaas op slot gezet omdat het een beleggingsvraagstuk zou zijn. Dat is het echter niet. Ik denk dat ik mijn vraag verkeerd gesteld heb en dat het daardoor niet goed begrepen is. Ik probeer het daarom nog eens.

 

Ik ben dit jaar gestart als ZZP-er, niet heel goed ingeschoten in belastingzaken en niet bepaald een genie in het boekhouden. Die boekhouding moet natuurlijk wel op orde zijn aan het eind van het jaar.

Wat ik bedoelde is het volgende.

Ik heb een bedrag gereseerveerd om straks mijn aanslag inkomstenbelasting te kunnen betalen. (@cvinfo: niet dus zomaar een bedrag als reserve van de winst afgetrokken). Dat bedrag heb ik belegd en die beleggingen hebben een winst opgeleverd. Als ik het goed begrepen heb, is dat een winst die niet in het economisch verkeer is behaald, oftewel behoort niet tot de normale winst van mijn onderneming.

Mijn vraag is:

Moet ik deze winst fiscaal wel of niet bij mijn ondernemingswinst optellen en hoe moet ik met deze winst dan in de boekhouding omgaan?

NB: ik heb zelf een boekhouding op poten gezet in een EXCEL sheet.

 

Ik hoop dat dit item nu niet weer op slot gezet wordt en dat iemand mij kan adviseren . . . . .

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag peekaa,

 

Je IB aanslag is een privé aangelegenheid dus het geld dat je daarvoor opzij hebt gezet ook.

Dat maakt dat je dat vermogen in box 3 hoort aan te geven per 1-1 van het betreffende belastingjaar.

 

Je betaalt dan -boven de vrijstelling - netto 1,2% belasting over dat vermogen naar de waarde ervan op 1-1.

 

Het aardige is dat koerswinst in box 3 onbelast blijft. Je betaalt immers al die 1,2%.

 

Dit vermogen en de winst hebben dus geen plek in je boekhouding.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ga ook geen antwoord geven op je vraag want ik denk dat je het so wie so niet handig aanpakt.

 

even een paar "gulden regels" uit boekhouders / beleggersland

 

- inkomstenbelasting is een prive belasting en geen ondernemingsbelasting. reservering van belastingschuld in je onderneming is dus niet logisch. (ook al word het geld daar wel verdient)

- Beleggen moet je NOOIT met geld doen wat je later nodig hebt om schulden af te lossen. Het hogere rendement gaat namelijk altijd gepaard met hoger risico.. dus voor je het weet heb je nog maar 9. 000 van de 10.000 euro. de beurs is nog steeds erg wispelturig zo staat ie weer hoog en zo zakt de hele boel weer 10-15% in..

 

dus hou het simpel, haal het geld naar prive en spaar gewoon tijdelijk (prive spaarrentes zijn al een stuk hoger dan zakelijke rentes), rijk word je nooit van de rente, maar ook niet van dat vermeend hogere beleggingsrendement, incl hogere risico's.

Daarnaast doe je er verstandig voorlopige aanslag aan te vragen zodat je de belasting in termijnen kan betalen. Belangrijk argument daarbij is dat het niet (meer) loont om inkomstenbelasting uit te stellen door de lage renteniveaus, tel daar bij op dat je al rente gaat betalen over je belastingaanslag vanaf 1 juli van het volgende jaar en de belastingrente wel relatief hoog is (op dit moment 4%) en er zijn eigenlijk alleen maar argumenten om je belasting beter vroeg dan laat kan betalen, zeker als het geld er toch is..

 

10.000 euro spaargeld dat gedurende het jaar aangroeit levert zelfs bij 4% rendement hooguit 150-200 euro op.. niet echt een bedrag waarvoor je allerlei lastiger constructies voor wilt opzetten met extra rendements risico's.

 

Link naar reactie
  • 0

 

dus hou het simpel, haal het geld naar prive en spaar gewoon tijdelijk (prive spaarrentes zijn al een stuk hoger dan zakelijke rentes .....

Daarnaast doe je er verstandig voorlopige aanslag aan te vragen zodat je de belasting in termijnen kan betalen. Belangrijk argument daarbij is dat het niet (meer) loont om inkomstenbelasting uit te stellen door de lage renteniveaus

 

 

Hoi Roel, bedankt voor deze goede tips. Vooral het aanvragen van een voorlopige aanslag had ik zelf niet opgekomen, wist ook niet dat je dan in termijnen kan betalen.

 

Groet,

Peter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.