• 0

Wonen in België, als zelfstandige werken in Nederland? Maar hoe?

Ik woon in België maar werk al bijna twintig jaar in loondienst in Nederland. Ik overweeg deeltijds zelfstandig/zzp'er te worden waarbij het leeuwendeel van de activiteiten op Nederland gericht zou zijn. Ondanks een speurtocht op het www en in mijn netwerk, vind ik weinig concrete handvatten over wat kan en wat het beste is. Kan ik mijn bedrijfje bv beter in België dan wel in Nederland vestigen? Ik lees heel wat tips genre: contacteer een expert ter zake. Maar ook die zijn moeilijk te vinden. Ik sta open voor alle suggesties en tips, ook qua experts in het werken over de grens van België richting Nederland. Met dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Omdat je in Nederland je ZZP activiteiten uitvoert zul je waarschijnlijk ook Nederlandse bedrijven als klant hebben. Om die reden het beste een KvK inschrijving in Nederland. Nederlands bedrijven zullen niet snel een overeenkomst afsluiten met een Belgisch bedrijf.

 

Daarnaast zul je BTW in rekening moeten brengen. BTW volgt de dienst/goederen in het land van uitvoering. Met andere woorden, is in Nederland belast. Nu zijn daar wel allerlei regelingen voor wanneer je als Belgisch bedrijf factureert maar als ZZP-er zit je daar vermoedelijk niet op te wachten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een belangrijk onderdeel van je besluit om als zelfstandige in Nederland te gaan werken is ook de belastingheffing. Inkomsten uit een Nederland belast onderneming worden in Nederland belast.

Of je daarbij in aanmerking komt voor Nederlandse belastingfaciliteiten hangt af van de hoogte van je eigen totale inkomen, de z.g. 90% regeling is namelijk van toepassing. Het keuzerecht om als binnenlands of buitenlands belastingplichtige vervalt namelijk per 1-1-2015 (geldt ook voor werknemers en gepensioneerden etc.).

Verder is ook je zorgverzekering, grond van je Nederlandse inkomen van belang.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.