Beste Leden,

Ik zit met een vraag waarvan ik het antwoord niet zo direct op internet kan vinden. Het gaat met name om de BTW.

Achtergrond:

Eenmanszaak met als kernactiviteit het exporteren van luxe goederen naar buiten de EU, Business-to-Business. Deze luxe goederen worden tegen retailprijs ingekocht, incl. 21% BTW. Desbetreffende verkoper geeft een invoice op naam van de eenmanzaak. Op dit moment zijn de enige kosten voor de eenmanszaak slechts de inkoopkosten van de goederen omdat de klant van de eenmanszaak een buitenlandse onderneming is. Nu heb ik op de website van de belastingdienst gelezen dat je 0% BTW mag hanteren indien de spullen buiten de EU geexporteerd worden en dit ook aangetoond kan worden.

Vraagstelling:

Wordt het een probleem indien de btw die ik terug kan vragen vele malen hoger is dan de btw die ik als bedrjif zijnde zelf in rekening breng (omdat ik weinig kosten maak en de goederen exporteer)?

Het desbetreffende bedrijf heeft al 3 orders geplaatst en de btw over de 3 orders is aanzienlijk terwijl ik verder geen kosten heb dan alleen de producten in te kopen. Ik maak mij vooral zorgen als de business begint te lopen en er wekelijks order binnen komen.

Alvast bedankt voor de mogelijke input.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/47946-btw-teruggave-bij-export/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Wat bedoel je met "de BTW die je als bedrijf zelf in rekening brengt"? Als je exporteert hanteer je het 0-tarief, je brengt dus geen BTW in rekening. De BTW die je zelf betaald hebt komt voor teruggaaf in aanmerking. BTW is in beginsel een verbruiksbelasting, als de goederen niet in NL verbruikt worden wordt er ook geen belasting over geheven.

• 0

Volgens hemzelf heeft TS "als kernactiviteit het exporteren van luxe goederen naar buiten de EU" maar sluit blijkbaar de mogelijkheid om zelf wél BTW te berekenen niet uit.

Het lijkt mij dat hij de mogelijkheid open wil houden om bijvoorbeeld ook in NL te leveren. Of misschien zelfs om als ondernemer diensten te verrichten, of dergelijke.

Althans was dat mijn interpretatie.

• 0

Inderdaad, zoals TS het beschrijft lijkt het op een afhaaltransactie, zoals ik al eerder schreef een EXW-levering. Daarbij exporteert TS niet zelf maar als loopt wel risico als hij met 0% factureert omdat hij niet kan aantonen dat de goederen daadwerkelijk uitgevoerd zijn. Bij een eventuele belastingcontrole zou dat nog een dure grap kunnen worden.

• 0

Best BJM en Peter_CVinfo,

Bedankt voor de input.

Ik maak uiteraard ook kosten maar heb deze buiten beschouwing gelaten omdat het inderdaad een orienterende vraagstelling was van mijn kant.

De kosten die ik zal maken zal natuurlijk de logistieke kosten zijn en zal via een logistieke forwarder laten doen zodat ik inderaad kan aantonen dat de goederen zijn geexporteerd zoals vereist wordt door de belastingdienst. En natuurlijk maak ik ook andere kosten als ondernemer. Op dit moment is het niet de bedoeling om in EU te leveren omdat ik mij is orienteer op de buitenlandse markt.

Waar het mij meer om ging is of de belastingdienst moeilijk gaat doen indien de BTW-teruggave aanzienelijk hoger is. Dit omdat ik de 21% btw die ik betaal over de goederen en 0% btw in rekening kan brengen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar