• 0

lening verstrekken prive of via persoonlijke holding

Beste HL-ers,

 

Kunnen jullie mij helpen met het volgende? Ik wil graag weten hoe ik het beste een lening aan de werk-BV kan verstrekken.

 

Op dit moment ben ik samen met een partner in een 80/20 verhouding bezig een BV op te zetten. Persoonlijke holdings zijn de aandeelhouders. Om de start te financieren kunnen we ervoor kiezen een hoger aandelen kapitaal te storten. Nadeel daarvan vinden we dat het geld dan vast zit. Daarnaast heeft de partner (20%) minder financiële middelen waardoor hij het kapitaal niet al te hoog wil laten zijn. Zelf kan ik best meer bijdragen en denk er over om de Werk-BV een lening te verstrekken. Het aandelen kapitaal wordt minimaal 10K. Voor de start is nog 10 tot 15K extra nodig.

 

Op de site van de belastingdienst las ik een aantal regels waar de lening aan moet voldoen. Schriftelijk vastleggen, afspraken over terug betaling, voldoende zekerheid, zakelijke rente ed. Dit soort zaken ga ik netjes regelen.

 

Wat ik na zoeken op dit forum en google nog niet heb kunnen vinden is wie het beste die lening kan verstrekken. Mijn persoonlijke holding (PH) of ikzelf als privé persoon. Maakt dat uit? En als het mijn PH is verstrek ik die dan een lening als privé persoon of kan ik beter een hoger aandelen kapitaal storten in de PH?

 

Daarnaast vraag ik me af of ik specifieke zaken mbt mijn partner moet regelen. Bijvoorbeeld wat als de werk-BV niet kan betalen. Draag ik het volledige risico (vind ik geen issue)? Of het aflosschema. Welke betaling gaat voor? Management fee, rente, aflossing. Andere zaken?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

Jesper

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
Welke betaling gaat voor? Management fee, rente, aflossing. Andere zaken?

De premies voor de verplicht sociaal verzekerde partner gaat voor. Die draagt de werkmij namelijk af aan de belastingdienst . (loonheffing en afdracht vindt plaats in de holdings)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.