• 0

Factuurvragen: Iedere klant een officiële factuur?

Goedendag,

 

Kort geleden heb ik me ingeschreven bij de KvK en heb ik een bedrijf opgezet dat computerhardware verkoopt en daarnaast websites maakt (waarbij het voornamelijk gaat om het programmeren).

 

Ik de eerste website voor een bedrijf bijna afgerond en nu moet ik de factuur uitschrijven. Het is een dienst die ik lever. Moet ik dan gewoon zetten: "Website URL ............ € xxx,xx" of het aantal uren erbij zetten dat ik er mee bezig ben geweest.

 

Daarbij ga ik producten verkopen via mijn website. Dit doe ik alleen aan particulieren. Moet ik voor iedere klant een officiële factuur uitschrijven, of is dat niet nodig. Als ik dat niet doe, moet ik dan toch elke bestelling een factuurnummer geven?

 

Ik zou ook erg blij zijn met een voorbeeldfactuur. Gewoon om even te bekijken. Heb jij dat misschien? Je kunt het hieronder plaatsen, maar als je dat niet wilt kun je het me ook mailen.

 

Bvd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het handigst lijkt me naar de site van de belastingdienst te gaan www.belastingdienst.nl

Dan naar zakelijk en het onderwerp BTW bekijken.

Er zijn nogal wat regeltjes zoals het aanvragen van een BTW nummer.

 

Dit heb ik al gedaan; ik heb een KvK- en BTW-nummer, maar vraag bij dezen hoe andere websiteontwikkelaars factureren en of zij een voorbeeld hebben van zo'n factuur.

Link naar reactie
  • 0

Yep, iedere bestelleng een factuur met BTW. Vooral als betaling via je bankrekening geschiedt. Kijk even bij de belastingdienst naar de nieuwe vereisten van een factuur. De zijn recentelijk aangepast.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Een bestaande factuur kan ik hier moeilijk posten, maar wel een korte toelichting van wat ik erop heb staan:

 

Allerleerst je bedrijfsgegevens (NAW), als je ze op briefpapier afdrukt is dat mogelijk al in orde. Let erop dat bij deze gegevens ook je KVK en BTW nummer staan. Daarnaast vermeld ik bij de gegevens ook het rekeningnummer.

 

Op de factuur moet uiteraard de naam, adres en plaats van het bedrijf waaraan je levert vermeld worden. In een aantal gevallen ook het fiscale nummer van de klant.

 

Vermeldt het factuurnummer en de factuurdatum.

 

Vervolgens de eigenlijk inhoud van de factuur, dus wat je de klant geleverd hebt, en voor welke prijs. Dit kun je zo specifiek maken als je wilt, maar ik beperk me voor een website meestal tot enkele regels en een verwijzing naar de offerte waarmee accoord is gegaan. Je vermeld het bedrag excl btw, de btw daarover, en het totaal te betalen bedrag (incl btw).

 

Afsluiten met een korte tekst waarin je ook de betalingstermijn en betaalwijze noemt (overboeken op rekening 12345 tnv ..). Als slotzin kun je iets neerzetten als "bij vragen of opmerkingen kunt U altijd contact opnemen met ..".

 

 

==

Dit is even een recept in het kort, het kan in sommige situaties anders liggen, maar dit is volgens mij een gebruikelijke aanpak.

 

Link naar reactie
  • 0

Een bestaande factuur kan ik hier moeilijk posten, maar wel een korte toelichting van wat ik erop heb staan:

 

Allerleerst je bedrijfsgegevens (NAW), als je ze op briefpapier afdrukt is dat mogelijk al in orde. Let erop dat bij deze gegevens ook je KVK en BTW nummer staan. Daarnaast vermeld ik bij de gegevens ook het rekeningnummer.

 

Op de factuur moet uiteraard de naam, adres en plaats van het bedrijf waaraan je levert vermeld worden. In een aantal gevallen ook het fiscale nummer van de klant.

 

Vermeldt het factuurnummer en de factuurdatum.

 

Vervolgens de eigenlijk inhoud van de factuur, dus wat je de klant geleverd hebt, en voor welke prijs. Dit kun je zo specifiek maken als je wilt, maar ik beperk me voor een website meestal tot enkele regels en een verwijzing naar de offerte waarmee accoord is gegaan. Je vermeld het bedrag excl btw, de btw daarover, en het totaal te betalen bedrag (incl btw).

 

Afsluiten met een korte tekst waarin je ook de betalingstermijn en betaalwijze noemt (overboeken op rekening 12345 tnv ..). Als slotzin kun je iets neerzetten als "bij vragen of opmerkingen kunt U altijd contact opnemen met ..".

 

 

==

Dit is even een recept in het kort, het kan in sommige situaties anders liggen, maar dit is volgens mij een gebruikelijke aanpak.

 

Bedankt! Dit is erg duidelijk. In principe hoef ik bij een dienst ook alleen te zeggen welke dienst ik geleverd heb en ik hoef er niet heel erg diep op in te gaan.

 

Factureer je met een programma of via een Excel- of Word-bestand? Als je een standaard Excel- of Word-bestand hebt, zou je dan misschien een lege (zonder persoonlijke gegevens) kunnen plaatsen?

Link naar reactie
  • 0

Bijgaand mijn Word template, factuurnummer, datum etc invullen. Daarna laatste kolom selecteren en 2x F9 toetsen om de totalen en BTW uit te rekenen.

 

NB ik druk dit af op m'n briefpapier met de rest van mijn gegevens zoals KVK, n.a.w. en rekeningnummer.

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Ne hoor dat hoeft niet, behalve als er in die reeks duidelijk een volgnummer weg is.

Er zijn diverse bedrijven die het jaartal en weeknummer in hun factuurnummer verwerken.

Voordeel daarvan is dat je als kleintje niet aan het eind van het jaar met b.v. factuurnummer 39 zit, maar b.v. 0551001

Link naar reactie
  • 0

Ne hoor dat hoeft niet, behalve als er in die reeks duidelijk een volgnummer weg is.

Er zijn diverse bedrijven die het jaartal en weeknummer in hun factuurnummer verwerken.

Voordeel daarvan is dat je als kleintje niet aan het eind van het jaar met b.v. factuurnummer 39 zit, maar b.v. 0551001

 

Ok, dat is voor mij ook wel handig! :)

Link naar reactie
  • 0

Bij de beschrijving van de velden op de factuur mis ik nog het veld voor de ontvangstdatum. Bij vooruitbetaling of directe betaling dient de ontvangstdatum ook op te factuur te worden vermeld. Ook een regeltje van de belastingdienst.

Succes ermee.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.