• 0

Reizen als Werk/Bedrijf

Hallo Mensen,

 

Naast m'n werk reis ik erg veel met m'n camper Europa door. Hier verdien ik tegenwoordig zelfs wat geld mee. Graag zou ik hier m'n fulltime werk van maken, zodat ook de bestemmingen wat verder kunnen liggen. Ik heb hier wel duidelijke ideeën bij, daar gaat m'n vraagstelling dan ook eerst niet over. Wat ik mij echter wel afvraag is het volgende:

 

 

Ik zeg m'n huis op en alle andere verplichtingen die bij wonen in dit land horen. M'n camper is mijn huis en daar woon ik dus in. Ik woon eigenlijk het hele jaar door in het buitenland en verdien m'n geld met werk dat van Nederlandse maar ook van buitenlandse bedrijven (bijv. adverteerders) zal komen.

 

- Zou je (in Nederland) een woon-/verblijfplaats moeten hebben om je te kunnen vestigen?

 

- Is het handig om mijn bedrijf bij de Nederlandse kvk te registreren of zijn er andere (betere?) oplossingen voor te bedenken?

 

- Hoe gaat de belastingdienst het vinden als ik alles wat ik uitgeef (Aanpassingen en onderhoud camper, maar onderweg ook eten en andere activiteiten zoals excursies. Alles is in het belang van het bedrijf en dus een middel is om geld te kunnen verdienen) opvoer als kosten voor het bedrijf? Feitelijk heb ik dus bijna geen privé uitgaven maar m'n werk is m'n hobby dus ik werk 24/7?

 

- Andere op-/aanmerkingen op dit vlak te noemen, waar ik niet aan denk zo 123?

 

 

Ik ben dus nog erg in de uitzoekende fase en ben er van overtuigd dat ik dit kan laten werken, ik ben alleen wel van mening dat het organisatorische gedeelte grondig voorbereid moet worden om dat het alles behalve een alledaags bedrijf zal zijn, met alle problemen van dien.

 

 

Bedankt alvast voor alle input!

 

Gr,

Mike

 

Those who wander are not always lost!

-J.R.R. Tolkien

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zeg m'n huis op en alle andere verplichtingen die bij wonen in dit land horen. M'n camper is mijn huis en daar woon ik dus in. Ik woon eigenlijk het hele jaar door in het buitenland (...)

 

Je wil dus emigreren. Maar nergens immigreren?

Dan wordt je volgens mij een soort 'vagebond' (zonder vaste woon en verblijfplaats, zelfs zonder vaste woonland).

 

Lijk je dat handig, ook zakelijk?

Stel dat de adverteerder een factuur wil hebben en vraagt waar je eigenlijk gevestigd bent...

"Nergens!" is het antwoord. Zal dat werken denk je?

 

Trouwens: als je ziek wordt...

 

En wil je de camper onverzekerd laten? Ik kan mij niet voorstellen dat een verzekeraar iemand "zonder vaste woon & verblijfplaats" gaat verzekeren. Zwervers zijn (volgens mij) doorgaans onverzekerd.

 

Kortom: Volgens mij (maar ik heb hier nooit zo bij stil gestaan, om eerlijk te zijn!) werkt dit niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reakties!

 

Ik ben in mijn zoektocht langs een paar websites gekomen met waardevolle informatie.

Een daarvan is http://estherjacobs.info/

Zij schetst daarin dat het het verstandigst is om je uit te schrijven uit Nederland en een offshore company op te richten.

Lijkt me wat kort door de bocht en daar zal nog wel behoorlijk wat bij komen kijken lijkt mij.

 

Is het mogelijk om een offshore bedrijf op te richten, bijvoorbeeld op de Seychellen, toch een Nederlandse bankrekening aan te houden en een bepaald vermogen dat ik nu heb in mijn eenmanszaak over te hevelen naar die offshore? Zonder dat het feitelijk staking wordt..of moet dit heel lang voorbereid worden met bijv. de offshore als leverancier? Ik begrijp namelijk dat het lastig is om als Nederlands ingezeten een dergelijk bedrijf op te richten?

 

Even voor de duidelijkheid, het gaat mij niet om belasting te ontduiken of wegsluizen van gelden; ik zal mij moeten uitschrijven uit Nederland en eigenlijk nergens vestigen. Toch wil ik een bedrijf oprichten en betalingen kunnen ontvangen... vandaar mijn vragen.

 

Bedankt weer,

Mike

Those who wander are not always lost!

-J.R.R. Tolkien

Link naar reactie
  • 0

 

Even voor de duidelijkheid, het gaat mij niet om belasting te ontduiken of wegsluizen van gelden;

Goed dat je dit even benadrukt, word ik blij van.

 

ik zal mij moeten uitschrijven uit Nederland en eigenlijk nergens vestigen. Toch wil ik een bedrijf oprichten en betalingen kunnen ontvangen... vandaar mijn vragen.

Om het simpel te houden beginnen we hier. Moet dit? Is het voor je leven/werk handig of noodzakelijk om nergens geregistreerd te staan?

 

Fiscaal benaderd: waar iemand woont wordt naar de omstandigheden beoordeeld. Zo staat het echt in de wet. In de praktijk kijkt men dan naar 'het centrum van de sociale levenssfeer'. Als jij in Nederland nog familie hebt, een paar bezittingen hebt, etc. is een (fiscale) woonplaats in Nederland wellicht helemaal zo gek nog niet.

 

Begrijp me goed, van mij mag je weg, maar je stelt het als een noodzakelijkheid, en die zie ik niet zo.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Marcel,

 

Dank voor je antwoord! Helaas is het zo in Nederland dat als je minder dan 4 maanden niet op de plaats slaapt waar je staat ingeschreven (GBA). Dat je dan uitgeschreven zal worden. Het wordt dus als je voor langere tijd weggaat automatisch zo dat je 'zwerver' status krijgt..

 

Gr,

Mike

Those who wander are not always lost!

-J.R.R. Tolkien

Link naar reactie
  • 0

Mijn excuus, bovenstaande klopt niet helemaal. (het is ook niet verstandig om 00.00 uur nog berichten te typen).

Onderstaande heb ik gekopieerd van de belastingdienst website:

 

U moet zich uitschrijven uit de BRP als u verwacht dat u binnen een periode van 12 maanden minstens 8 maanden in het buitenland verblijft. Deze periode van 8 maanden hoeft niet aaneengesloten te zijn.

 

De gemeente stelt instanties die zijn aangesloten op de BRP, zoals de Belastingdienst of een pensioenfonds, op de hoogte van uw nieuwe adres in het buitenland.

 

Bovenstaande betekend dus ook dat bijvoorbeeld. de Kvk een bericht krijgt en je dus geen bedrijf meer hebt als je een eenmanszaak hebt.

 

Kan een offshore bedrijf enig aandeelhouder zijn in een Nederlandse BV?

Dat zou betekenen dat ik mijn huidige bedrijf ook gewoon voort zou kunnen zetten.

 

Gr,

Mike

Those who wander are not always lost!

-J.R.R. Tolkien

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.