• 0

Hallo allemaal,

er lopen hier een aantal topics over maar er komen geen eenduidige antwoorden of tips uit naar voren.

Ik ben aan het kijken om cosmetica uit amerika te importeren.

Uiteraard heb ik gekeken op www.ncv-cosmetica.nl en ben bekend met het product dossier en etiket-eisen. Voor dit product dossier moet je al je producten laten testen en goedkeuren door een erkend lab (kosten +- 3000 euro per product).

Ik ben benieuwd of er anderen hier zijn die ervaring hebben met het importeren van cosmetica en het aanleggen van een dergelijk product dossier. Zijn er tips om dit voordelig te doen? Zijn er nog andere manieren om dit te doen?

Hoop dat iemand mij verder in de goede richting kan helpen.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48023-cosmetica-importeren-uit-de-vs/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Waarom zou je alle producten moeten laten testen? Over het algemeen kan je op basis van de samenstelling, waarvan de individuele componenten beoordeeld kunnen worden op basis van het MSDS en andere bekende zaken uit de litteratuur, (laten) bepalen hoe de labeling moet zijn. Daarnaast moet je als importeur de cosmetica notificeren in Brussel.

Als je er zelf niet uitkomt zou je contact kunnen zoeken met iemand van de nvc, die je vast kunnen doorverwijzen naar een deskundige. Anders wordt het natuurlijk als je nieuwe bestanddelen wil gebruiken waarvan niets of te weinig bekend is. Meestal kan je leverancier veel aanleveren.

Als je niet weet wat je doet zou ik de cosmetica zo veel mogelijk in de EU inkopen.

• 0

De NCV wet zegt dat je van ieder product op de Europese markt een product-dossier moet hebben. Hier moet naast de lijst van ingredienten en hun afkomst ook nog erkende laboratoria tests in zitten die laten zien het product veilig is, stabiel en geen verkeerde ingredienten.

@Starter14: zover ik weet is het dus meer dan alleen de labeling, bij cosmetische producten gelden veel strengeren eisen

@Hans: Is dit niet de oude wetgeving? De notificiatie alleen is niet genoeg, de warendienst kan dan alsnog bij je aankloppen en dan moet je binnen 3 dagen een product dossier kunnen overhandingen.

Was hier met name op zoek naar praktische tips en ervaringen.

• 0

Bij het bedrijf waar ik werk heeft de leverancier de producten geregistreerd via een firma dat hun hebben geopend in Europa. Hun zijn dus de verantwoordelijk persoon. Hier sturen wij de controleurs dus ook naar toe als ze vragen hebben. Wij zijn wel verantwoordelijk voor de labeling in het Nederlands. Dit moet op alle producten. In Belgie bijvoorbeeld ben je verplicht om de talen Frans, Nederlands en Duits erop te zetten.

• 0

Bedankt voor de reacties.

Ja het is wel relevant maar geen hulp bij mijn vragen.

Indien de leverancier bereidwillig was om een dergelijke constructie op te zetten had ik dit uiteraard al lang gedaan, maar veel USA bedrijven zijn erg focussed op hun eigen markt.

• 0

OK laat ik dan een tegenvraag stellen. Waar heb je gelezen of gehoord dat je voor voor elk geïmporteerd cosmetica product een erkend lab testen moet laten doen voor ongeveer 3000 Euro? Over welke testen zou het dan gaan?

Over het algemeen zijn tests niet nodig omdat de meeste cosmeticagrondstoffen uitgebreid zijn gedocumenteerd. Je moet dus informatie verzamelen over deze grondstoffen en op basis daarvan en de formulering een veiligheidsevaluatie (laten) maken om vervolgens tot de juiste labeling (informatie voor de gebruiker) te komen. Maar, nogmaals, waarom cosmetica importeren uit Amerika? Het is vrijwel zeker dat je een vergelijkbaar product in de EU kan (laten) maken.

• 0

Omdat deze producten al een naam en faam hebben; en ik niet de ervaring heb om er zelf aan te beginnen.

De informatie heb ik van http://www.ncv-cosmetica.nl/nl/wet-en-regelgeving/onderneming-starten/

• een veiligheidsbeoordeling

• productinformatiedossier

• een volledig etiket

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar