Ik zit met de volgende vraag in mn maag:

Als ik een collie partijgoederen opkoop tegen een bepaalde prijs, en ik weet niet precies wat erin zit, kan ik dan de hele collie boeken tegen de GB-rekening 'voorraad goederen'.

In tweede instantie (soms pas maanden later) wordt de inhoud van de collie bekeken en de producten geplaatst op onze webshop.

Op de inkoopfactuur staat ook niet meer als bijvoorbeeld 'circa 50 lampen waaronder ledlampen'

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48044-partijhandel-boeken/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

je zult wel moeten de waarde moet toch in je administratie staan. ik weet niet of je alleen een grootboekadministatie hebt dan is het een makkelijke boeking.. eventueel zou je een aparte grootboekrekening kunnen maken met "voorraad nog te inventariseren" of "voorraad ongesorteerde partijgoederen" dan boek je het bij ontvangst daarop en zodra je het hebt uitgezocht boek je het over van die rekening naar je normale voorraadrekening tbv de webshop

Als je ook een (gedetailleerde) voorraadadministratie bijhoud moet er misschien een speciaal verzamelartikel gemaakt worden waar je per partij bijv in eerst instantie registreert op aantal ingekochte kilo's ipv stuks

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48044-partijhandel-boeken/#findComment-483694
Delen op andere sites

• 0

thx.

Ik heb op dit moment nog twee administraties: de financiele administratie en los daarvan de voorraad-administratie. De voorraadadministratie loopt nog via de webshop. De financiele administratie staat in een apart pakket. In Q1 2015 wil ik die twee gaan koppelen. Zoals ik het op basis van jouw antwoord nu kan inrichten is:

1. in de financiele administratie boeken we de partijen op 'voorraad nog te inventariseren'

2. zodra de koppeling er is boeken we alles automatisch vanuit de voorraadadministratie van de webshop naar de financiele administratie.

Ik realiseer me dat de op dit moment wel zaken missen als gemiddelde kostprijs en makkelijk afschrijven op de voorraad maar dat trekken we dan in de loop van Q1 wel weer recht.

We hadden niet verwacht dat onze webshops in korte tijd zo snel zouden groeien en ik doe liever nu een inhaalslag dan wanneer het 5 voor 12 is.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48044-partijhandel-boeken/#findComment-483698
Delen op andere sites

• 0

Ik zit met de vraag hoe ik partij goederen van diverse soorten moet waarderen voor de inkoopsprijs. De situatie is als volgt:

Mijn bedrijf koopt partijen met artikelen (nieuw, end-of-live en gebruikt) tegen een afgesproken bedrag. Vervolgens worden al die artikelen ingevoerd en wordt er een verkoopprijs per artikel bij gezocht.

Het komt dan voor dat er in de partij artikelen zitten die een paar euro opbrengen, gemengd met artikelen die honderden euros opbrengen.

Op dit moment bepalen we de inkoopsprijs heel eenvoudig: afgesproken bedrag / het aantal artikelen = inkoopsprijs per artikel

Nou hebben we hier de discussie of we de inkoopsprijs niet beter naar rato verkoopprijs kunnen berekenen. Daarmee zal de kostprijs verkopen waarschijnlijk stijgen en dat scheelt weer in de belasting.

Op dit moment kunnen we nog alle kanten op met de waarderingsmethodes.

Mijn vraag is nu: Welke methodes zijn toegestaan?

Hopelijk is mn vraag duidelijk.

thx

Stefan

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48044-partijhandel-boeken/#findComment-486062
Delen op andere sites

• 0

29 december heb je dezelfde vraag gesteld. Deze dubbelpost gaat daarmee op slot.

Modgroet,

Highio

Mod edit: topics samengevoegd en topic heropend

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48044-partijhandel-boeken/#findComment-486063
Delen op andere sites

• 1

Als je echt blind collie opkoopt, dan is bijna iedere manier acceptabel. Of je nu de collieprijs gaat verdelen over de inhoud naar de verwachte waarde per item (% van de verwachte verkoopprijs), prijs/stuks, prijs/kilo of voor mijn part de totale kostprijs verdelen over de 10 duurste items, zolang je er maar een redelijk verhaal bij hebt.

Je totale kostprijs wordt er niet hoger van, maar er kan wel een verschuiving in de tijd in zitten: als je veel kosten toerekent aan de producten die je het eerste zal verkopen (naar verwachting), kun je de kosten eerder in aftrek brengen dan wanneer je veel kosten toerekent aan producten die lang op de plank liggen.

Kernbegrippen zijn consequent ("bestendige gedragslijn") en redelijk, waarbij je een afweging maakt tussen correct en eenvoudig. Bedenk daarbij dat het effect vaak beperkt is tot het saldo van die zaken die bij de jaarwisseling nog in het magazijn liggen. Als het een iets te duur is geschat en het ander iets te goedkoop, valt dat weer tegen elkaar weg.

Als dat kan worden benaderd met totaalprijs/aantal, prima. Als je de hele partij in een keer voorziet van een vraagprijs, is het wellicht ook niet te moeilijk om als inkoopprijs een percentage van de verkoopprijs aan te houden. Maar dan moet je dus iedere keer per partij een % berekenen en dat is wellicht te veel werk (en daarmee in strijd met het eenvoudbeginsel).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48044-partijhandel-boeken/#findComment-486069
Delen op andere sites

• 0

thx ronaldinho.

Welke methode we ook gaan hanteren, strijd met het eenvoudsbeginsel is gelukkig geen probleem. Die calculaties laten we geautomatiseerd maken.

Ik ga diverse methodes laten doorrekenen in de boeken en bekijk dan wat op korte en middellange termijn het meest gunstigste uit zal pakken.

Dank voor de info.

Stefan

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48044-partijhandel-boeken/#findComment-486072
Delen op andere sites

• 0

fyi

Inmiddels hebben we middels ons boekhoudpakket twee methoden van kostprijs vd inkopen laten doorrekenen en ik wil de overige leden onze resultaten niet onthouden.

resumerend: het gaat om de inkoop van een partij ongesorteerde, diverse goederen tegen een totaalinkoopprijs. (Bijvoorbeeld inhoud van een stelling voor een X bedrag)

Methode 1, gemiddelde inkoopprijs:

De inkoopprijs per artikeleenheid is totaalinkoopprijs/aantal gekochte artikelen

Methode 2, pro rato verkoopprijs:

De inkoopprijs per artikeleenheid is (totaalinkoopprijs/totale_verkoopwaarde) * verkoopprijs_artikeleenheid

Ik had grote verschillen verwacht maar het viel uiteindelijk erg mee. Methode 1 blijkt interessant te zijn voor inkoop van partijen boeken. Methode 2 blijkt interessant te zijn voor inkoop van elektronica.

per 31-12-2014

Methode 1 leverde een GBR voorraad goederen op van ca 8500 euro

Methode 2 leverde een GBR voorraad goederen op van ca 8200 euro

Omdat wij meerdere webshops hebben met een diversiteit aan productsoorten is voor ons Methode 2 het meest interessant als is het voor ons iets meer werk dan Methode 1.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48044-partijhandel-boeken/#findComment-486420
Delen op andere sites

• 1

dank voor de terugkoppeling..

als boekhouder heb ik "van nature" een voorkeur voor methode 2, die is wat nauwkeuriger en je past op elk artikel dezelfde marge toe dus dat voorkomt grote schommelingen in je marge als je in 1 partij goederen hebt van verschillende prijsklasse.

goed dat je het hebt berekend want uiteindelijk is dat de enige manier om zeker te weten wat het in jou bedrijf doet zo'n methode keuze.

heb je ook wel eens partijen waarbij goederen bij zitten die niet verkoopbaar (past niet in assortiment) zijn voor jullie maar dat je de partij koopt omdat de rest van de goederen wel interessant zijn? en hoe ga je daar mee om er dan mee om.. ook een inkoopprijs geven in relatie tot verkoopprijs, maar hoe stel je die verkoopprijs dan vast als ze voor jou onverkoopbaar zijn. en is dat de moeite waard om te achterhalen?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48044-partijhandel-boeken/#findComment-486425
Delen op andere sites

• 0

Dat iets niet in het assortiment past is tot op heden slechts 1x voorgekomen. Wat wel regelmatig gebeurt is dat de opgegeven aantallen in werkelijkheid groter danwel kleiner zijn. Daarvan wordt dan op de aankoopnota al melding van gemaakt. De inkoopsprijs wordt dan berekend op basis van werkelijke aantallen. Zo kregen we eens 400 bikinis geleverd ipv 240 besteld.

Die ene keer hierboven betrof eau de parfums die custom made bleken te zijn. Die worden gewoon in de webshop opgenomen en dan zien we wel wat het doet.

Wat ook voorgekomen is dat we eens opgelicht werden met lampen die bij ontvangst voor 120V waren. Dat ging om zo'n 1400 stuks en dat hebben we, hoe zuur ook, weg moeten boeken tegen defecte goederen. Immers zodra je ze in een fitting schroefde en de lamp aanzette was het 'poef'. Die goederen houden we nog wel enige jaren in depot als bewijs.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48044-partijhandel-boeken/#findComment-486429
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar