• 0

Debiteur incl of excl BTW op balans EZ

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een vordering (zoals deze factuur) boek je altijd voor het bedrag dat je te ontvangen hebt van de debiteur.. Als je vooraf al zeker weet dat je in een boekjaar onder de KOR zal vallen kun je als tegenrekening ook gelijk alleen de omzet rekening gebruiken. daar staat dan (Bij uitzondering) ook de omzet incl btw in je resultatenrekening.

 

Als je vooraf niet weet of je dit jaar onder de KOR valt kun je beter de wat uitgebreidere (standaard) methode gebruiken waarbij je eerst de btw als schuld op de balans zet en de omzet excl btw in de resultatenrekening. dan staat op de debiteur uiteraard nog steeds het bedrag incl btw.

maar pas bij de btw aangifte (evt pas de laatste van het jaar) bepaal je dan of je recht hebt op KOR en als dat zo is maak je een aparte boeking om de btw schuld weg te boeken naar de resultatenrekening als (extra) omzet, of eventeeul op een aparte omzetrekening voor kwijtgescholden Btw door KOR

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ik weet al dat ik de KO-regeling toepas in 2014.

Dat heb ik ook al zodanig in de aangiften BTW 1-3e kw aangegeven.

1e kw voordeel Ko-regeling 373 euro

2e kw voordeel Ko-regeling 346 euro

3e kw voordeel Ko-regeling 479 euro

Voordeel niet betaalde BTW 1.197 euro (1-3 kw)

4e kw voordeel Ko-regeling 135 euro (aangifte begin jan 2015 ingediend)

Totaal 1.333 euro

 

Ik heb de vorm. en schuld excl BTW opgenomen en in de winst 1.3333 euro bijgeteld als inkomsten.

Gaat dit nu goed?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een factuur uitgereikt in dec 2014 maar deze was op 31 december nog niet betaald. Ik wil deze factuur nu dus als debiteur opnemen. Moet dit incl. of excl. BTW? Maakt het daarbij nog uit dat ik voor 2014 de KO-regeling toepas obv factuurstelsel?

 

Hoe je dit op de balans moet boeken is afhankelijk van je activiteiten.

Als je activiteiten onder het kasstelsel valt, dan boek je het in zonder BTW (bij debiteur).

Val je onder de factuurstelsel, dan boek je de factuur in met BTW (bij debiteur).

 

En ja, je kan wel degelijk onder het kasstelsel vallen als je facturen opstelt.

 

Zonder te weten of je goed boekt conform kas/factuurstelsel, is het dus onmogelijk je vraag te beantwoorden of het goed gaat.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een EZ waarbij ik aan bedrijven factureer. Ik geloof dus dat ik op basis van factuurstelsel moet boekhouden. Wat is dan de uitwerking?

 

Dan dient u het nog te vorderen gehele bedrag, dus inclusief btw, op de balans onder de post debiteuren op te nemen.

 

Het voordeel van de eventuele toepassing van de kor, kunt u opnemen als omzet in de aangifte inkomstenbelasting. Dan wordt de balans zelf niet ingewikkelder dan nodig.

Taksgemak.nl - fiscale dienstverlening en advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.