• 0

is een BV een valide optie bij productaansprakelijkheid?

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit gaat mijn petje wel ruim te boven, maar ik denk dat die bv structuur met deze overweging toch een valide optie is.

 

ZEKER bij import van dergelijke artikelen uit china.

 

Ik denk dat je per abuis adviseert dat TS vanuit een BV moet gaan opereren om daarmee enige verantwoording te ontlopen?

Link naar reactie
  • 0

Welke financiële gevaren bedoel je dan precies?

De gevolgen van productaansprakelijkheid en/of recall.

 

Richard geeft daarbij overigens al aan dat het niet zijn intentie was om te opperen dat iemand met een BV zijn/haar verdere verantwoordelijkheid op gebied van productveiligheid kan ontlopen.

 

En in de praktijk is dat "gelukkig" ook niet zo makkelijk: wie geen enkele voorzorgsmaatregel treft en niets controleert zal merken dat een BV in dat geval ook niet de "gewenste" veiligheid biedt: de bestuurder is dan mogelijk (zwaar) tekortgeschoten in het borgen van de continuïteit van de onderneming, en daarvoor privé aansprakelijk te houden.

En bij ernstige schades zal daarbij ook het strafrecht om de hoek komen kijken.

 

Bottom line: voor zeer risicovolle activiteiten, is de (extra) bescherming van een rechtspersoon zeker verstandig, maar het werkt alleen in combinatie met goede preventie maatregelen, keuringen en controles. Het is dus niet een kwestie van "of of", maar van "en en"

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

ALS je redelijke voorzorgen neemt kan een BV natuurlijk voorkomen dat je persoonlijk failliet gaat door een probleem met productaansprakelijkheid.

 

In geval van nalatigheid zal het je niet zoveel helpen, maar als er een probleem met een product is waarvan je niets kon weten dan beperkt de schade zich tot het vermogen van de BV. Gezien hoeveel hoger de schade kan zijn dan de aanschafprijs van een product klinkt het als een verstandige bescherming.

 

Uiteraard gaat dat niet werken als je willens en wetens gevaarlijke producten verkoopt, maar vaak blijkt die schade pas achteraf en ben je er toch verantwoordelijk voor ook al wist je van niets.

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht er precies zo over. Mijn vraag was dan ook informatief bedoeld. Ik heb de indruk dat er in onwetendheid maar wat wordt aan-geïmporteerd. Auto-onderdelen e.d. worden nooit zonder verwijzing naar de geldende technische documentatie en zonder een keuringsrapport (DIN50049) geleverd. Fietsen en vitale fietsonderdelen leveren hetzelfde gevaar op, dus waarom zou voor die producten niet hetzelfde kunnen gelden?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.