Thomasss Geplaatst: 8 februari 2015 Thomasss 179 3 Geplaatst: 8 februari 2015 In mijn directe regio is (bijna) geen werk te vinden. Nu heb ik een paar mooie klussen aangeboden gekregen in de randstad. Hiervoor zou het noodzakelijk zijn om te verhuizen. Hiermee verhuis ik meer dan 50km. Mijn eenmanszaak verschuift dan ook van mijn lokale adres naar de randstad (dus binnen 2 jaar). Het lijkt erop dat ik hiermee aan de voorwaarden voldoe, maar het is mij niet geheel duidelijk welke kosten je nu mag opvoeren, en in welke mate. Mag ik onderstaande kosten dan 100% als kosten opnemen met een maximum van €7500? Welke verhuiskosten kunnen worden vergoed? Verhuiskosten die kunnen worden vergoed zijn: o schoonmaakkosten oude woning; o autokosten voor zoeken naar nieuwe woning; o dubbele woonlasten en dubbele kosten gas en licht; o opslagkosten inboedel; o telefoonaansluiting; o dubbele telefoonkosten; o consumpties verhuizers en werklieden in verband met herinrichting; o schoonmaakkosten nieuwe woning; o behangen en stofferen; o verhuisberichten. Hopelijk is er iemand aanwezig die hiermee ervaring heeft en mij verder kan helpen.. Bronnen: http://www.zzp-bedrijf.nl/belastingen/aftrekbare-kosten/aftrekbare-kosten-en-winstvaststelling/ http://www.financieel-ondernemen.nl/artikelen/1019/Vergoeding-verhuiskosten-werknemer-Fiscale-regels-verhuiskosten/ Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48485-verhuiskosten-zakelijk-opgeven/ Delen op andere sites More sharing options...
0 Marjan Geplaatst: 8 februari 2015 Marjan 2,4k 192 Geplaatst: 8 februari 2015 Zover ik kan zien betreft de opsomming die je geeft de kosten die een werkgever aan een werknemer mag vergoeden. Als je een onderneming hebt aan huis en je besluit te verhuizen dan zijn, zover ik weet, alleen de kosten aftrekbaar zover ze betrekking hebben op zakelijke bezittingen. Maar wellicht heeft een van de fiscalisten hier er een andere kijk op. maak eens een buiteling: www.saltoadvies.nl Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48485-verhuiskosten-zakelijk-opgeven/#findComment-487055 Delen op andere sites More sharing options...
0 Thomasss Geplaatst: 9 februari 2015 Auteur Thomasss 179 3 Geplaatst: 9 februari 2015 Bedankt voor je snelle reactie Marjan. Ik had ergens gelezen dat dit ook voor ZZP-ers geldig is; maar zie vaak ook terug dat het gaat om een 'werkgevers-werknemers' relatie. Hoopte daarom hier wat definitieve antwoorden te krijgen.. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48485-verhuiskosten-zakelijk-opgeven/#findComment-487072 Delen op andere sites More sharing options...
0 Marcel Spruit R.I.P. Geplaatst: 9 februari 2015 Marcel Spruit R.I.P. 1,5k 137 Geplaatst: 9 februari 2015 Het definitieve antwoord is "nee". Tenzij je de inspecteur kan overtuigen van het zakelijke karakter en motief van je verhuiskosten. Je mag 'm altijd een brief sturen, wie weet. Als je "ergens" iets gelezen hebt, helpt het natuurlijk als je díe specifieke bron kunt vermelden. De bronnen waar je naar verwijst hebben het over de verhuizing van werknemers, OF de verhuizing naar een woning dichter bij de vestigingsplaats van je onderneming. Zolang de vestigingsplaats van je onderneming ongeveer 10 centimeter verwijderd is van je privé-woning, kun je niet echt dichterbij gaan wonen. Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden. Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48485-verhuiskosten-zakelijk-opgeven/#findComment-487073 Delen op andere sites More sharing options...
0 Thomasss Geplaatst: 9 februari 2015 Auteur Thomasss 179 3 Geplaatst: 9 februari 2015 Dit was de bron hiervoor: http://www.telegraaf.nl/dft/ondernemen/columnisten/jeroenhanekamp/20324367/__Belastingdienst_betaalt_verhuizing___.html' Geschreven door de directeur van fiscus.nl Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48485-verhuiskosten-zakelijk-opgeven/#findComment-487080 Delen op andere sites More sharing options...
0 Marcel Spruit R.I.P. Geplaatst: 9 februari 2015 Marcel Spruit R.I.P. 1,5k 137 Geplaatst: 9 februari 2015 Dank! Helder verhaal ook op de Telegraaf-site. De sleutelzin in het stukje is "koopt een woon-winkelpand in Kampen". Als jij dat ook doet, maar dan in de randstad, dan ga je inderdaad verhuizen naar "dichter bij je onderneming". Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden. Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48485-verhuiskosten-zakelijk-opgeven/#findComment-487101 Delen op andere sites More sharing options...
0 Thomasss Geplaatst: 9 februari 2015 Auteur Thomasss 179 3 Geplaatst: 9 februari 2015 Dank! Helder verhaal ook op de Telegraaf-site. De sleutelzin in het stukje is "koopt een woon-winkelpand in Kampen". Als jij dat ook doet, maar dan in de randstad, dan ga je inderdaad verhuizen naar "dichter bij je onderneming". Als in: Omdat hij een winkel koopt en daarbij een woning? Is dit dan anders dan een woning en kantoor op hetzelfde adres? Was in ieder geval in verwarring gebracht, maar vrees dat het dan niet mogelijk is. Balen. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48485-verhuiskosten-zakelijk-opgeven/#findComment-487118 Delen op andere sites More sharing options...
0 RT.... Geplaatst: 9 februari 2015 RT.... 1,7k 138 Geplaatst: 9 februari 2015 Helder verhaal ook op de Telegraaf-site. De sleutelzin in het stukje is "koopt een woon-winkelpand in Kampen". Ik las als sleutelzin: "Vervolgens dient u na de verhuizing minder dan 10 kilometer van uw onderneming af te wonen, terwijl u daarvoor méér dan 10 kilometer van uw onderneming woonde." Als je reeds een onderneming aan huis hebt (waar ik gemakshalve van uitga), dan kun je na een verhuizing natuurlijk nooit 10 kilometer dichter bij je onderneming wonen dan voor de verhuizing. That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48485-verhuiskosten-zakelijk-opgeven/#findComment-487119 Delen op andere sites More sharing options...
0 Perry76 Geplaatst: 9 februari 2015 Perry76 474 46 Geplaatst: 9 februari 2015 In het genoemde voorbeeld gaat het om binnen 10 kilometer van het bedrijf te gaan wonen nadat het bedrijf is verhuist. Zodra alleen het bedrijf zou gaan verhuizen word deze afstand veel groter. Door privé mee te gaan verhuizen komt deze afstand weer onder die 10 kilometer. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48485-verhuiskosten-zakelijk-opgeven/#findComment-487120 Delen op andere sites More sharing options...
0 RT.... Geplaatst: 9 februari 2015 RT.... 1,7k 138 Geplaatst: 9 februari 2015 In het genoemde voorbeeld gaat het om binnen 10 kilometer van het bedrijf te gaan wonen nadat het bedrijf is verhuist. Zodra alleen het bedrijf zou gaan verhuizen word deze afstand veel groter. Door privé mee te gaan verhuizen komt deze afstand weer onder die 10 kilometer. Je hebt helemaal gelijk, ik was weer eens te vlot met reageren ;) That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48485-verhuiskosten-zakelijk-opgeven/#findComment-487121 Delen op andere sites More sharing options...
0 Thomasss Geplaatst: 9 februari 2015 Auteur Thomasss 179 3 Geplaatst: 9 februari 2015 In het genoemde voorbeeld gaat het om binnen 10 kilometer van het bedrijf te gaan wonen nadat het bedrijf is verhuist. Zodra alleen het bedrijf zou gaan verhuizen word deze afstand veel groter. Door privé mee te gaan verhuizen komt deze afstand weer onder die 10 kilometer. Als het bedrijf eerst verhuisd en een dag later mijn prive woning? Is het dan wel zakelijk opvoerbaar? Maar als ik tegelijk verhuis niet? Of heb ik het nu mis :O Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48485-verhuiskosten-zakelijk-opgeven/#findComment-487142 Delen op andere sites More sharing options...
Thomasss
Thomasss
In mijn directe regio is (bijna) geen werk te vinden.
Nu heb ik een paar mooie klussen aangeboden gekregen in de randstad.
Hiervoor zou het noodzakelijk zijn om te verhuizen. Hiermee verhuis ik meer dan 50km.
Mijn eenmanszaak verschuift dan ook van mijn lokale adres naar de randstad (dus binnen 2 jaar).
Het lijkt erop dat ik hiermee aan de voorwaarden voldoe, maar het is mij niet geheel duidelijk welke kosten je nu mag opvoeren, en in welke mate.
Mag ik onderstaande kosten dan 100% als kosten opnemen met een maximum van €7500?
Welke verhuiskosten kunnen worden vergoed?
Verhuiskosten die kunnen worden vergoed zijn:
o schoonmaakkosten oude woning;
o autokosten voor zoeken naar nieuwe woning;
o dubbele woonlasten en dubbele kosten gas en licht;
o opslagkosten inboedel;
o telefoonaansluiting;
o dubbele telefoonkosten;
o consumpties verhuizers en werklieden in verband met herinrichting;
o schoonmaakkosten nieuwe woning;
o behangen en stofferen;
o verhuisberichten.
Hopelijk is er iemand aanwezig die hiermee ervaring heeft en mij verder kan helpen..
Bronnen:
http://www.zzp-bedrijf.nl/belastingen/aftrekbare-kosten/aftrekbare-kosten-en-winstvaststelling/
http://www.financieel-ondernemen.nl/artikelen/1019/Vergoeding-verhuiskosten-werknemer-Fiscale-regels-verhuiskosten/
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48485-verhuiskosten-zakelijk-opgeven/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag