• 0

aandeelhouder in een BV, kan dat ook vanuit een eenmanszaak?

Beste ondernemers,

 

Ik ben enorm in dubio over de wijze van het participeren in een organisatie.

Ik kan 25% van de aandelen overnemen maar in welke vorm ik dat zou moeten gieten is lastig van het internet te halen.

 

Overige partners hebben een eigen BV maar gezien de info op het web met verplichtingen omtrent een minimaal DGA salaris, deponering van verkortte jaarrekening e.d. zie ik dat niet zo snel zitten. Ik begrijp dat een flex BV uitkomst biedt in de opstartkosten e.d. maar toch vind ik het in deze fase nog te rigide om me hieraan te committeren.

 

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een eenmanszaak waarin ik de aandelen zou kunnen opnemen en geleidelijk als ondernemer zou kunnen groeien. Een flex BV zou dan later altijd nog kunnen.

 

Nu worden op het web ZZP en eenmanszaak door elkaar gebruikt en weet ik dat je als ZZP'er middels een VAR verklaring aantoont dat je niet aan 1 opdrachtgevers verbonden bent om de schijn van een vaste aanstelling te ontkrachten.

 

Mijn vraag is daarmee: kan ik als eenmanszaak optreden met slechts 1 activiteit heb, namelijk een aanmerkelijk belang in aandelen van 1 BV? Of zijn er andere slimme opties?

 

Alvast dank voor de reacties.

 

Hartelijke groet,

 

H. Meer

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

@H. Meer: allereerst welkom op Higherlevel!

 

aandeelhouder in een BV, kan dat ook vanuit een eenmanszaak?

Nee. Er is geen verschil tussen jou en de eenmanszaak. Jij bént de eenmanszaak.

Er is dus geen verschil met de aandelen privé nemen.

 

(En als jij - nu of in te toekomst - ook werkzaam bent voor deze BV (arbeid verricht) is het niet zakelijk om kosten/fee te rekenen vanuit een eenmanszaak naar de BV: waarom zou de BV immers een eenmanszaak betalen voor werkzaamheden die door een eigen aanmerkelijk belanghouder zijn uitgevoerd? )

 

Nu worden op het web ZZP en eenmanszaak door elkaar gebruikt

Ten onrechte. Er zijn ook ZZP-ers met een BV, VOF, LTD, LLP. Een eenmanszaak is een ondernemingsvorm met duidelijke juridische en fiscale spelregels, een ZZP-er daarentegen is een vrij inhoudloze marktetingterm om - om wat voor reden dan ook - aan tegeven dat iemand zelfstandige is zonder personeel

 

kan ik als eenmanszaak optreden met slechts 1 activiteit heb, namelijk een aanmerkelijk belang in aandelen van 1 BV?

Nee of niet van toepassing.

 

Ik kan 25% van de aandelen overnemen maar in welke vorm ik dat zou moeten gieten is lastig van het internet te halen.

Mijn advies: ga vooral niet doe het zelven met BV's, raadpleeg een deskundige zoals een fiscalist. Die kan je vast ook meer vertellen over statuten, aandeelhoudersovereenkomst etc.

En lees vooral ook eens deze column van een op dit forum (erg) actieve fiscalist

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Geachte heer Meer,

 

Als ik uw situatie goed begrijp, heeft u twee keuzes:

1. rechtstreeks participeren in de BV.

2. via een personal holding participeren in de BV.

 

Meer smaken zijn er niet. Participeren via de eenmanszaak kan niet, want de eenmanszaak kan niet beleggen (aandelen in een BV houden of leningen verstrekken aan derden). Bovendien geldt er geen deelnemingsvrijstelling in de inkomstenbelasting.

 

Optie 1 is goedkoper qua administratieve lasten, maar kan weer duur zijn als je bij verkoop moet afrekenen over het aanmerkelijk belang (verschil tussen verkoopprijs en aankoopprijs van de aandelen).

 

Optie 2 is duurder qua administratieve lasten, maar geeft veel meer flexibiliteit. Uitgekeerde dividenden worden pas belast bij opname in prive. Bij verkoop van de BV valt de winst onder de deelnemingsvrijstelling.

 

Regels voor gebruikelijk loon blijven gelijk, welke optie je ook kiest.

 

Er is nog een derde optie, maar deze wordt niet vaak gekozen: participeren in een maatschap. Dus jij participeert rechtstreeks, je businesspartners via de BV. Heb je niet te maken met gebruikelijk loon (jouw businesspartners wel in hun eigen BV) en kun je toch gebruik maken van de voordelen van een IB-onderneming.

 

Hopelijk heb ik je iets wijzer gemaakt.

 

Groet,

Barbara Rijskamp

 

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.