• 0

Prijsstelling wachtlijstbemiddeling

Momenteel zijn we bezig om een bedrijfsplan op te stellen om de wachtlijstbemiddeling in Nederland efficienter te laten verlopen. We lopen echter tegen het volgende probleem aan: op dit moment kunnen we weinig inzicht krijgen in de huidige kosten die zorgverzekeraars maken voor de wachtlijstbemiddeling. In de gesprekken die we met zorgverzekeraars hadden wilden ze hier ook niets over prijs geven. Wel zijn we er achter gekomen dat we met ons plan veel tijd kunnen besparen voor de zorgverzekeraars. We willen de wachtlisjtbemiddeling van de zorgverzekeraars outsourcen en op die manier dus ook geld genereren. Dit willen we doen door middel van een vast bedrag per jaar en een bedrag per geholpen klant. Het probleem is nu welke prijs moeten wij gaan rekenen als we de zorgverzekeraars zo ver kunnen krijgen om klant bij ons te worden?

 

Wie kan mij adviseren?

 

Gr Iceman

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn momenteel een aantal sites die aangeven hoe de wachtlijsten er voor staan. Deze sites zijn echter allemaal gratis en worden hooguit een keer per maand geupdate. Niet echt actueel dus.

Verder zijn er op dit moment nog geen andere bedrijven in deze markt.

Er zijn bedrijven die bemiddelen door klanten naar het buitenland te sturen maar dat is niet echt te vergelijken met hetgeen wij willen gaan doen. Goed vergelijkingsmateriaal hebben we dus niet.

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet je het verhaal omdraaien.

Patienten zijn voor ziekenhuizen gewoon handel, als jij dus handel aan kunt leveren, kun je er geld voor vangen.

Als je het goed uitwerkt kun je dus zowel van verzekeraar als ziekenhuis provisie vangen (zeg maar gedeelde kosten).

 

Voor de ziekenhuizen geld dus dat hun winst in de bezetting van ok's en bedden zit.

Daar kun je zelf aan rekenen wat ze dat oplevert.

Voor de verzekeraars is het ingewikkelder.

Als iemand door uitstel langer duurdere medicijnen gebruikt, of erger , schade oploopt waardoor de kosten voor de zorgverzekeraar oplopen dan zit daar de winst. Vraag alleen is hoe je dit boven tafel krijgt.

 

Nu weet ik niet in hooevere je ingeburgert bent in deze wereld, maar ik kan je uit eigen ervaring meedelen dat politiek den haag er niets bij is.

Alles gaat langzaam en over veel schakels, en net als je er bent krijgt een toezegger weer een andere functie.

Dus heb engelen gedult en blijf ze masseren die organisaties.

 

De enige concurrentie die je kunt verwachten is dat een ziekenhuis zelf beschikbaarheid van behandelingen op hun site gaan zetten, aangezien dit een revolutie zou zijn, zal het zo'n vaart niet lopen.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

dank je Merkava.

 

het idee om ziekenhuizen geld te vragen hadden we ook als mogelijkheid beschouwd. We kunnen misschien zelfs niet alleen aan de ziekenhuizen een provisie vragen maar ook aan de zelfstandige specialisten en waarschijnlijk ook aan de patienten. Ons doel is dat de patienten ons gaan bellen ipv de verzekeraar. Via een relatief goedkoop 0900-nummer betalen de patienten ons dan ook. Of is dit te ver gezocht?

 

Maar ook dan is het lastig om goede prijzen te stellen, omdat er momenteel niemand in staat is om een goed beeld te geven hoe groot de wachtlijsten momenteel zijn. Het RIVM geeft wel een redelijk beeld, maar veel ziekenhuizen maken hun gegevens niet openbaar. Daardoor is het niet duidelijk hoe groot de wachtlijsten nu werkelijk zijn. Wij hopen dat straks met ons programma wel beter in beeld te krijgen.

Maar voor die tijd moeten we wel een goede prijsstelling hebben om de omzet goed in te kunnen schatten, waarmee we financierders aan moeten trekken. We hebben behoorlijk wat geld nodig dus een goede omzet prognose is zeer belangrijk.

 

Gr Iceman

 

Link naar reactie
  • 0

ik vraag mij ernstig af of hier een markt voor is.

1. de ziekenhuizen hebben alle behandelingen in kaart gebracht: de dbc (diagnose behandel combinatie), waarvoor vaste vergoedingen zijn vastgesteld.

2. de ziektekostenverzekeraars hebben vaste contracten gesloten met de zorginstellingen, waarbij het aantal dbc's is vastgelegd (en hiermee ook het budget per ziekenhuis)

3. bij een aanvraag is de verzekerde altijd afhankelijk van de toestemming van de verzekeraar. indien de toestemming niet geregeld is, kan je wel een andere instelling zoeken, maar het is maar de vraag of daar geaccordeerd budget voor is afgesproken.

 

het is dus maar de vraag of de verzekeraars dit aan een derde partij uit handen willen geven en daar ook nog voor willen betalen.

 

Ik realiseer mij dat ik het wellicht wat te zwart/wit zie, maar wil deze argumenten toch even ter overweging meegeven.

 

succes met de beslissing.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

De overheid heeft een wet klaarliggen, genaamd de HOZ, waarin het voor zorgverzekeraars verplicht wordt om ook de behandelingen in andere ziekenhuizen dan de ziekenhuizen waarmee ze contracten hebben te vergoeden. Hierdoor hoeft er geen toestemming meer gegeven te worden door de zorgverzekeraars.

 

Ook het huidige budgetteringssysteem komt te vervallen doordat artsen tegenwoordig per patient worden betald en dus niet meer gebonden zijn aan vaste budgetten.

 

Door deze wetsweiziging is voor ons de kans ontstaan om ons product in de markt te brengen. Dus volgens ons is er wel degelijk markt voor, wat ook blijkt uit alle gesprekken met diverse instanties die we al gehad hebben.

 

Maar in ieder geval bedankt voor je kritische blik.

 

Gr. Iceman

Link naar reactie
  • 0

je kunt ook kiezen om een joint-venture op te rechten, die voor alle zorgverzekeraars de wachtlijstbemiddeling doet. de zorgverzekeraars zijn dan mede-aandeelhouder, waardoor ze meedelen in de winst.

 

je kunt een eigen bedrijf deze activiteit laten doen, waarbij je een vast of variabel bedrag aan de zorgverzekeraars in rekening brengt.

 

variabel: hier kan je denken aan een fee, die afhankelijk is van de gewonnen tijd/wachtlijstverkorting (bv initieel 3 maanden op de wachtlijst, nu in 1 maand geholpen, dus 2 maanden 'winst'). Dit heeft een nadeel als er geen winst valt te behalen, dan werk je voor niets.

 

vaste fee per bemiddeling: is interessant, maar dan moet je goed inzicht krijgen in je businessmodel en daar je eigen kostprijs+winstopslag uit berekenen.

 

het is mij eerlijk gezegd nog niet duidelijk of en hoe je deze markt kan gaan veroveren. Wellicht geven deze overwegingen je weer nieuwe invalshoeken.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

De optie om de verzekeraars aandelen in het bedrijf te geven, was volgens de bank ook zeer cruciaal voor ons plan.

Maar het kan zijn dat we dan door de NMA op de vingers getikt worden omdat we dan op die manier een monopolie positie af zouden kunnen dwingen. Maar het is zeker het overwegen waard.

 

Ook zijn we aan het kijken of we een samenwerkingsverband met een software maatschappij aan kunnen gaan die al langer actief zijn in de zorg sector. Op deze manier wekken we meer vertrouwen bij de ziekenhuizen en de venture capital maatschappijen. Wij zijn allemaal net afgestudeerd en hebben nog geen ervaring in die sector. Het zal ons enorm helpen als we een samenwerkingsverband met een van de partijen af kunnen sluiten.

 

In ieder geval bedankt voor je advies. Elke input is waardevol voor ons.

 

Gr Iceman

Link naar reactie
  • 0

Makkelijker (uhum) is om een aantal bevlogen artsen te vinden die dit initiatief steunen.

De zorgsector is nog altijd zeer ouderwets en conservatief.

Weet je daarentegen een aantal vooraanstaande artsen "mee" te krijgen dan heb je ook meer aanzien aan de onderhandelingstafel.

Begin dus met het bouwen van een netwerk binnen de zorg.

Ga eens op zoek naar een bieb met veel medische vakbladen.

 

En vergeet vooral niet dat je veel moet masseren, de zorg is branche die erg op zeker speelt, (soms wel prettig) maar hierdoor vaak vernieuwing in de weg staat.

 

Dus zoek eens naar vernieuwers binnen de zorg.

Dat vind je in ieder geval niet op het huidig ministerie, zeker Hoogervorst niet.

Toevallig nog op de Medica geweest ?

Link naar reactie
  • 0

Hi Gerwin,

even op je website rondgeneust, met de volgende tips (mede gegeven het ambitieniveau dat uit bovenstaande draad blijkt) :

 

de eerste tree is "de ondernemer", de tweede "diensten". ik zou dit andersom doen, een klant komt op je site om te kijken wat jij voor hem kan betekenen. dat moet je primaire invalshoek zijn, en niet je cv.

 

anno 2005 vind ik het niet relevant te vermelden dat je een cursus Word en Excel hebt gevolgd. Je moet je afvragen of een dermate gedetailleerd cv wel relevant is op je website.

 

In je CV staat dat je al sinds 2002 zelfstandig ondernemer bent. Hiervan blijkt niets van als ik kijk naar de diensten die je aanbiedt. Heb je al een 'track-record'? kan je al klantreferenties noemen? zo nee, kan je dit beter wijzigen.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

@Iceman, heb je de afgelopen dagen de discussie gevolgd over de prive klinieken die behandelingen van ziekenhuizen overnemen die geen opname vereisen (opname < 24 uur).

Nog een mogelijkheid om contacten te leggen.

Als via jullie bemiddeling deze prive klinieken aan omzet komen, kun je daar ook een graantje van meepikken, en een nog completer aanbod/ overzicht geven.

Deze klinieken zijn wat moderner in hun denken, misschien kun je hier beginnen c.q. financiers vinden ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.