• 0

Hoeveel bedraagt mijn stakingswinst?

Beste allemaal,

 

Ik ben bezig met enige financiële planning. Daarvoor zou ik graag willen weten hoe ik nu de stakingswinst goed berekenen. Mijn BV balans ziet er als volgt uit:

 

Activa

Hypotheek 350 (dit is een hypotheek op mijn eigen huis vanuit de BV)

RC DGA 30

Liquide mid 60

Totaal 440

 

Passiva

Geplaatst 18

Overige reserves 290

Pensioen voorzieningen 130

Kortlopende schulden 2

Totaal 440

 

Bedragen zijn wat afgerond om het eenvoudig te houden.

 

Stel dat ik nu besluit om de BV te sluiten. Hoeveel wordt dan de stakingwinst en hoe ziet deze berekening er dan uit met bovenstaande getallen. Op basis daarvan kan ik kijken hoe ik om wil gaan met lijfrentes op het moment van staking.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Justaname,

 

Hoe denk je de BV te sluiten terwijl de BV hypotheeknemer is? Ga jij de hypotheek in privé aflossen?

En waaruit bestaan de pensioenvoorzieningen?

 

Eerlijk gezegd lijkt het mij een situatie die zich totaal niet leent voor doe het zelven, maar absoluut begeleid moet worden door een fiscalist en een financieel planner.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert,

 

Bedankt voor je feedback.

 

Goed punt. Prive kan ik de hypotheek niet aflossen. Welke andere mogelijkheden zijn er nog meer?

 

Ik dacht dat juist dit forum erop gericht is om eerst wat meer te weten te komen ipv direct naar een fiscalist of financieel planner te gaan vandaar mijn posting.

 

Met vriendelijke groet,

Justaname eigenaar van deze bv dus dga.

Link naar reactie
  • 0

Dag justaname

 

De BV heeft nogal wat verplichtingen en jij ook jegens de BV waardoor opheffen niet zal gaan. Laten we de zaak even versimpelen door eerst alle winstreserve uit te keren.

 

Die bedraagt 290k. Er gaat 15% dividendbelasting (43,5) naar de fiscus via de bank. Resteert 246,5k netto dividend.

 

Laten we dat eens aflossen op de RC DGA en de hypotheek. Ook lossen we de kleine schulden af via de bank. Dan ziet de balans er als volgt uit:

 

Schuld hypotheek 133,5 Aandelen 18

RC DGA 0 Winstreserve 0

Bank 14,5 Pensioen 130

 

En dan?

 

De BV heeft een pensioenverplichting aan jou en jij een schuld aan de BV. Die kun je niet tegen elkaar wegstrepen want het pensioen is bruto en de schuld is netto! De BV heeft nu zelfs niet voldoende geld meer om de pensioenuitkeringen te doen.

 

Overigens is het niet ondenkbaar dat als je alle winstreserve uitkeert als dividend dat de fiscus het standpunt inneemt dat het pensioen onvoldoende gedekt is en daarmee 'onzuiver'. Dat betekent heffing ineens over het gehele pensioen tegen 52% IB en 20% revisierente.

 

Zoals ik de balans lees heb je met de verstrekking van de lening en het hypothecair recht de BV voor lange tijd aan je gebonden. Er komt een dag dat de BV verplicht is het pensioen uit te gaan keren. Tegen die tijd zal de schuld van 350k aan de BV door jou ook deels ingelost moeten zijn.

 

Dat kan door nu te beginnen met aflossen of de woning te verkopen en dan ineens af te lossen.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.