• 0

Box3 en banktegoed van eenmanszaak

Aanbevolen berichten

  • 0

Als ook het zakelijke banktegoed in box 3 belast worden, is het dan niet zo dat er sprake zou kunnen zijn van dubbele belasting?

 

Stel: Ik heb een eenmanszaak.Ik begin met een zakelijk banksaldo van

€ 0.Aan het eind van het jaar blijk ik een winst (opbrengst -kosten) van

€ 40.000 gemaakt te hebben.Over deze € 40.000 betaal ik IB.

Als mijn banksaldo met dit bedrag er op ook nog in box 3 belast wordt, dan gaat het mijnsinziens toch dubbel op?.

 

Jeff

 

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat je vermogensbelasting (box 3) betaalt is er altijd sprake van dubbele belasting naar mijn idee.

 

Maar er is wel een vrijstelling op box 3, ik meen iets van 19.500 euro. Pas over het bedrag dat hoger is dan dat moet je box 3 meerekenen.

 

Maar goed, het lijkt me sterk dat wanneer je 40.000 euro winst maakt, je helemaal geen geld opneemt gedurende het jaar ;)

 

 

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 1

Precies, het gaat om het geld dat op je rekening staat, en dat gemiddeld over het jaar. Dus van 0 op 1/1 naar 40k op 31/12 is gemiddeld 20k vermogen. Als je de helft had uitgegeven gedurende het jaar zou het gemiddeld 10k zijn, waarover je dan in box 3 belasting betaald.

 

Overigens is het maar voor een deel 'dubbele' belasting: De vermogensbelasting belast wat je met dat geld zelf zou kunnen verdienen, bijvoorbeeld aan rente. Het tarief is gebaseerd op 30% belasting over 4% rendement - iets dat je aan rente op een spaarrekening niet zult halen, maar bijvoorbeeld wel uit koerswinst op aandelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord van Welleke is helaas niet juist.

 

Het vermogen dat op een zakelijke rekening staat valt onder box 1. Dit houdt in dat de rente progressief wordt belast (tot 52%!).

Het vermogen dat op een privé-rekening staat valt onder box 3. Hierbij wordt het gemiddelde vermogen (boven de vrijstelling) belast tegen 1,2%.

 

Ik kom dit in de praktijk vaak tegen en veel ondernemers weten dit niet. Je hebt dan een dubbel nadeel;

1. je krijgt vaak een lage rente op je zakelijke rekening

2. je betaalt over het algemeen meer belasting.

Over het algemeen kun je dus beter je geld op de privé-rekening plaatsen; maar reken het zelf nog even na. Afwegingen:

- hoe hoog is de rente op de zakelijke en prive-rekening

- de belastingschijf waarin je zit

- aanwezige vermogen in box 3 (wel of geen vrijstelling)

- maar let ook op de hoogte van je vermogen voor eventuele (F)OR-opbouw!

 

En: wanneer je het geld nodig hebt, kun je het toch altijd weer overboeken naar je zakelijke rekening!

 

Voorbeeld:

- vermogen € 50.000,- per 1-1 en 31-12

- rente 3% (zakelijk en prive), dat is € 1.500,- per jaar

- box 1: 52%-schijf

 

Belasting bij zakelijke rekening: 52% x 1.500,- = € 780,-

Belasting bij privé-rekening: 1,2% over 50.000,- = € 600,-

Dat is dus snel geld verdienen!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij slaan jullie de plank volledig mis. Deze bankrekeningen worden niet meegeteld in Box3 omdat ze gekoppeld zijn aan inkomsten in box1. De bankrekeningen moeten dan wel op naam van het bedrijf staan of moeten voor een belangrijk deel alleen voor het bedrijf gebruikt worden. Art. 2.14 IB kent de zgn rangorde. Eerst wordt gekeken naar inkomsten uit Onderneming, dan loon, dan ROW enz. Dit betekent dat inkomens die in box1 vallen nooit in een andere box belast kunnen worden.

Artikel 2.14.2 IB stelt het heel duidelijk; vermogensbestandsdelen die inkomen genereren uit werk en woning (box1), worden niet in aanmerking genomen voor de bepaling van het bealstbaar inkomen uit sparen en beleggen.

 

Ton

Belastingconsulent CB

Link naar reactie
  • 0

Nou ik snap er geen snars meer van.

 

Het gaat hier wel om een eenmanszaak. Ik weet niet hoe jullie tenaamstelling is bij de bank, maar bij mij is het toch echt zo;

De heer M. van Well O.H.O. ICS

 

Of te wel de rekening staat op mijn naam en niet zozeer zakelijk.

 

Overal wordt aangegeven dat zaak en prive fiscaal gezien een eenheid zijn en dan wordt dit weer anders gedaan ??

 

Hoe zit dat dan bijvoorbeeld met iemand die zijn zaak runt vanuit een eigen bankrekening. Dan gaat het hele verhaal niet meer op? Verwarrend allemaal zeg.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Als de rekening een gemengde rekening is zul je 'm evt kunnen extraheren..(dwz alle zakelijke boekingen "eruit" halen...

Daarom is het ook verstandig een losse zakelijke rekening te hebben.

 

Alles wat van de zaak is, is privé, dat gaat niet op hoor.

Ik heb bijv. een auto van de zaak, daar betaal ik netjes in mijn prive opgaaf de standaard bijtelling voor...De zaak betaalt alle kosten van de auto.

Zo heb je ook scheiding wbt de computers etc...

Ook in een eenmanszaak is er dus echt een scheiding tussen zakelijk en prive.

 

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Dat er een verschil zou zijn qua belasting tussen de twee saldi lijkt me helemaal krom..

 

Wat weerlet je er dan van om al het geld naar smaak op de rekening te pakeren die fiscaal gunstiger zou zijn? Bijvoorbeeld alles wat boven de grens voor vermogensbelasting ligt van prive naar zakelijk te verplaatsen, of juist andersom als de rente hoog staat?

Link naar reactie
  • 0

Uit voorgaande reacties maak ik op dat het een afweging is tussen:

- rente op prive-(spaar)rekening en afrekenen in box 3 tegen vast belastingpercentage, of

- (lage) rente op zakelijke rekening en afrekenen van de rente op de rekening in box 1 als ondernemingswinst tegen progressief belastingpercentage

Als ik dit correct heb begrepen, zou het inderdaad lonen hiermee rekening te houden.

 

Als je dan uitgaat van:

- rente van x% op zakelijke rekening

- rente van y% op prive rekening

- effectieve belastingpercentage binnen box 1 = a% (is echter progressief)

- G = geld

 

Dan opbrengst van geld op priverekening: (y/100)*G - 0,012*P

Opbrengst van geld op zakelijke rekening: (x/100)*G - (a/100)*G

 

Zo wie zo volledig gebruik maken van volledige vrijstelling/grens op vermogensbelasting van box 3 en van de belastingvrije voet van box 1. De rest kunt je verdelen o.b.v. bovenstaande formule.

 

Klopt dit een beetje :) :-\ :o

Link naar reactie
  • 0

Dat er een verschil zou zijn qua belasting tussen de twee saldi lijkt me helemaal krom..

Wat weerlet je er dan van om al het geld naar smaak op de rekening te pakeren die fiscaal gunstiger zou zijn? Bijvoorbeeld alles wat boven de grens voor vermogensbelasting ligt van prive naar zakelijk te verplaatsen, of juist andersom als de rente hoog staat?

 

Omdat je

A: Zakelijk bijna geen rente ontvangt...

B: Je over de zakelijke winst ook gewoon inkomstenbelasting betaalt en de rente de zakelijke winst verhoogt...

C: Je door geld op de zakelijke rekening te storten een vordering krijgt op de zaak en je dat rekening-courant saldo Wel moet meenemen in je bezittingen en schulden overzicht...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kan het fiscaal gezien voor de eigenaar van een eenmanszaak voordelig uitpakken om privé geld naar de zakelijke rekening over te hevelen en indien nodig vice versa. Ik neem aan dat het zogenaamde box-hoppen de fiscus een doorn in het oog is.

 

2thepoint,

 

Met betrekking tot punt C:

 

Op het moment dat het geld op de zakelijke rekening staat behoort het m.i. tot het eigen vermogen van de onderneming en is hierbij het belastbaar zijn van dit bedrag in box 3 niet meer aan de orde.

De vordering welke je als eigenaar op de zaak krijgt na een dergelijke overheveling, hoort m.i. daarom niet in een rekening-courant meegenomen te worden in het Box 3 verhaal met zijn bezittingen en schulden.De rekening-courant verhouding speelt volgens mij pas een rol bij de DGA in casu een BV.

 

Jeff

 

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat jij geld in de zaak stopt, heb je inderdaad een hoger banksaldo zakelijk. Echter aan de passivakant van de balans krijg je een post (ik noem het rekening courant) schuld erbij.

Dit geld "verdwijnt" niet zomaar in het ondernemingsvermogen...

 

Als voorbeeld haal ik even aan het geval als niet jij, maar een financier geld stort, daar staat ook een schuld tegenover. De financier stopt zijn geld in jouw onderneming, maar krijgt er een vordering op je onderneming bij.

 

Zoals jij het stelt zou het een mooie manier zijn om je prive-vermogen omlaag te halen door het even in een bedrijfje te parkeren.....daar trapt de belastingdienst echter niet in....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Zoals jij het stelt zou het een mooie manier zijn om je prive-vermogen omlaag te halen door het even in een bedrijfje te parkeren.....daar trapt de belastingdienst echter niet in....

 

Wat valt erin te trappen? Als je een eenmanszaak opzet verplaats je geld van prive naar zakelijke rekeningen, zodat je met je bedrijf je kosten kunt betalen - lijkt me heel normaal. Als je je bedrijf wilt laten groeien, en daar zijn investeringen voor nodig, doe je hetzelfde, van prive naar zakelijk.

 

Zodra je van je eenmanszaak gaat leven verplaats je regelmatig geld van zakelijk naar prive, want je moet toch ergens van eten. Eerlijkgezegd zie ik niet in hoe je kunt bepalen of een bepaalde euro nou tot het vermogen van de zaak of tot privevermogen behoort.

 

Overigens denk ik niet dat de hele constructie lonend zal zijn om de vermogensbelasting voor aanzienlijke bedragen te ontopen... zodra het geld gaat renderen zit het prive waarschijnlijk goedkoper dan zakelijk, tenzij het redement bijzonder slecht is (onder 2.5%), iets dat me uitgesloten lijkt als het om langdurige grote tegoeden gaat.

Link naar reactie
  • 0

Tsja, al je mijn post had doorgelezen dan had je het antwoord...

 

Als je start, stop je geld in je onderneming....dat is dus een soort lening aan je bedrijf....

Dan maak je winst...(het vermogen van het bedrijf neemt toe), maar die winst hoor je belastingtechisch in ieder geval uit te keren aan jezelf.

Doe je dat niet dan is dat ook weer een soort lening aan je bedrijf.

Dan haal je voor privezaken geld uit je bedrijf, dat is dan een schuld aan je bedrijf....

 

Per saldo is de stand van de rekeningcourantverhouding op het einde van een boekjaar het prive-vermogen wat in de zaak zit....

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0
Per saldo is de stand van de rekeningcourantverhouding op het einde van een boekjaar het prive-vermogen wat in de zaak zit....

 

En ik maar denken dat daarvoor de balanspost "Eigen vermogen" was bedoeld.

 

Ik vind het maar ingewikkeld. Want je schrijft eerst dat het vermogen dat op de zakelijkebankrekening staat in BOX 1 valt, maar als ik er geld van mijn prive rekening naar mijn zakelijke rekening stort zou de belastingdienst daar "niet in trappen". ???

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Rekeningcourant verhouding met eigenaar is een hulprekening van het eigen vermogen..

 

Alleen het saldo wat je schuldig bent / te vorderen hebt van je zaak dien je mee te nemen in je bezittingen en schulden.

 

Over de bankrekening van de zaak heb ik niet gezegd dat dat ik Box 1 moet...deze hoef je niet op te geven.

Je moet de winst van je eigen bedrijf opgeven in 1 en de stand van je rekening-courant verhouding met je zaak... Thats all

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik had nog nooit gehoord van een rekening-courant verhouding binnen een eenmanszaak. Ik heb de opmerkingen van Egbert over rekening-courant dan ook nog even voorgelegd aan een fiscalist van BDO.

 

Zijn mening is als volgt (vrij vertaald door mij):

- Wanneer je geld overmaakt vanuit de zaak naar prive wordt dit geboekt als Opname. Tot zover geen probleem.

- Wanneer je geld overmaakt vanuit je priverekening naar de zaak dan is dit een storting en dit wordt geboekt als Kapitaal. Geen rekening-courant derhalve, waarbij je dat saldo moet verantwoorden in box 3.

 

Dus nog maar even samenvattend:

- de rente op de zakelijke rekening wordt bij de winst opgeteld. Dit betekent dus feitelijk dat de rente wordt belast in box 1.

Egbert meldt wel terecht dat overtollige liquide middelen fiscaal niet tot het ondernemingsvermogen mogen worden gerekend Daarom alleen al raadzaam om het naar privé over te brengen (maar wat is overtollig?)

- het vermogen op een priverekening wordt belast in box 3.

Je kunt dus wat sturen tussen box 1 en box 3, maar niet teveel want de fiscus let ook op!

Link naar reactie
  • 0

Nu hetvolgende:

 

Er is blijkbaar een verschil tussen de prive bankrekening en de bankrekening in de eenmanszaak. De bankrekening in de onderneming valt in het ondernemingsvermogen en hoeft dus niet meegeteld te worden in box 3. Als de ondernemer geld overmaakt naar de bankrekening van de onderneming, dan wordt zijn vermogen in box 3 dus lager. Dit geld genereert echter wel rente in de onderneming hetgeen als winst uit onderneming progressief wordt belast.

 

Als de ondernemer zelf het geld naar de bank brengt vangt hij 5% - 1.2% belasting.

Via de onderneming vangt hij 5%-52%

 

Is het niet terecht dat de ondernemer een rentevergoeding vraagt over het bedrag dat hij in de eenmanszaak heeft zitten? Hiermee wordt de winst uit onderneming weer lager(en dus niet tegen 52% belast).

De vraag is echter, nu het ondernemingsvermogen bij de ondernemer niet belast is, valt de rentevergoeding dan in box 1?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.