• 0

Aangifte voor prijzen incl BTW

Als bedrijf heb ik al mijn prijzen inclusief BTW om altijd de 'ware' prijs aan mijn klanten te laten zien zodat ze niet verrast worden door een hogere factuur. Mijn vraag is, welk bedrag geef ik aan bij de belastingdienst?

 

Voorbeeld:

Ik lever een dienst waar ik €100 voor vraag. De dienstverlenende sector vraagt 21% hiervan. Het overgebleven bedrag is dus €79.

 

Factuur:

Subtotaal: €79

21% BTW: €21

Totaal: €100

 

Ik neem aan dat ik gewoon de totaalprijs van €100 aangeef omdat hier nog de 21% van moet worden afgenomen wat bestemd is voor de belastingdienst. Zie ik iets over het hoofd of is dit correct?

Het lijkt misschien een onzinnige vraag maar ik wil graag zekerheid voordat ik iets verkeerds doe.

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

wat ben je bang dat je verkeerd doet? je BTW aangifte? of ben je met iets anders bezig? dat is niet helemaal duidelijk uit je vraagstelling maar nogal belangrijk voor de beantwoording

 

 

in een btw aangifte geef je in de omzet kolom namelijk het bedrag excl btw aan en de btw kolom het btw bedrag. maar je maakt ook een klassieke denkfout in de berekening.

 

BTW reken je namelijk altijd als 21% over het bedrag excl btw, als je daarbij dus het bedrag excl btw op 100% stelt is het bedrag incl btw 121% om terug te rekenen van incl naar excl btw doe je dus

 

in jou voorbeeld deel je 100 euro dus door 121% en dan kom je uit op 82,65 excl btw.

(of reken anders eens uit hoeveel 21% van 79 euro is.. dat is geen 21 euro maar sechts 16,59..)

 

tot slot nog een opmerking over de ware prijs zoals jij de prijs incl btw noemt..

als je aan particulieren levert ben je so wie so verplicht ene prijs incl btw aan te bieden, maar als je je diensten aan ondernemers levert dan is in de meeste gevallen de ware prijs , de prijs excl btw want ondernemers vragen de btw terug als zij zelf ook btw rekenen over hun diensten.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Lees eerst eens het (gratis) Handboek Ondernemen van de belastingdienst. Daar staat veel relevante informatie in.

 

Wat bedoel je trouwens met "De dienstverlenende sector vraagt 21% hiervan."?

Bedankt voor de tip! Daar bedoelde ik mee te zeggen dat mijn bedrijf onder de dienstverlenende sector valt en dus 21% BTW hanteert.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad digitaal aangifte omzetbelasting, sorry voor de onduidelijkheid.

 

ok dan denk ik dat je met mijn antwoord verder kan en als je inlogt op de digitale omgeving van de belastingdienst dan kun je daar ook nog een pdf met toelichting op de omzetbelating aangifte vinden

 

of via deze link:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/toelichting_bij_de_digitale_aangifte_omzetbelasting

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.