• 0

Webshop mag niet volgens bestemmingsplan en affiliatie met vereniging

Beste forumgebruikers,

 

Ten eerste, gefeliciteerd met jullie 13e verjaardag!

 

Ik ben bezig met het opzetten van een bedrijfje in verkoop van maatpakken. Het idee is om de pakken via een webshop dan wel via 'pasmomenten' aan organisaties te verkopen. Voor beide situaties heb ik een vraag.

 

Volgens het bestemmingsplan van mijn gemeente (Groningen) zijn webshops aan huis niet toegestaan. Het is verboden in zoverre dat het in ieder geval niet op de lijst van toegestane bedrijfsactiviteiten aan huis staat. Is het dan einde verhaal? Ik heb namelijk slechts een zeer beperkte voorraad, vooral in de opstartfase. Er is dus een zeer kleine ruimtelijke uitstraling. Bij succes wordt de voorraad uiteraard groter. Ik weet niet in hoeverre de KvK en gemeente samenwerken, maar gaat de gemeente moeilijk doen als ik me inschrijf in de KvK?

 

Verder vroeg ik me af of het is toegestaan om met een vereniging/stichting een soort affiliatie-programma aan te gaan. De vereniging maakt voor mij promotie in ruil voor een bedrag per verkocht item én een goede korting aan de leden (bijvoorbeeld oranje pakken aan een voetbalvereniging, ik noem maar wat). De pakken worden vervolgens bij de vereniging/stichting/organisatie op locatie verkocht. Een vereniging heeft uiteraard geen winstoogmerk en ze kunnen zelf bepalen wat ze met het geld doen. Waar het mij om gaat is of ik mijn bedrijfsactiviteiten ook op een dergelijke locatie mag uitvoeren en of daar nog regels aan zijn verbonden. Het valt in ieder niet onder colportage oid maar ik heb ook niet kunnen vinden waar het dan wél onder valt.

 

Ik hoop dat iemand hier zijn licht op wil schijnen.

 

Edward

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat wil je zo toch niet doen? Dit afgezien of het wel of niet mag.

Ik zou een (goedkope) andere lokatie voor je bedrijf doen, maar als eerste... vraag de gemeente eerst of een webshop ook/wel mag?

 

Het probleem is dat het waarschijnlijk niet mag. In de jurisprudentie wordt een webshop zonder of met een zeer kleine opslag over het algemeen niet gezien als detailhandel, maar de vraag is of de gemeente dit ook zo ziet...

 

Daarom overweeg ik ook de tweede constructie die heb ik genoemd, verkoop zonder webshop.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het probleem wel: je wilt dit niet natuurlijk niet vragen om geen slapende honden wakker te maken, begrijpelijk.

 

Vervolgens komt om de hoek kijken wat er in de praktijk gebeurd: Bij een webwinkel die zendingen in bulk ontvangt via de pakketpost en ze zelf in kleinere hoeveelheden wederverzend is er niet zo'n probleem. Strict genomen kan dat wel of niet mogen, er is domweg niemand die daar last van heeft en de gemeente gaat vragen om te handhaven.

 

Ga je echter naar een situatie toe waarbij klanten regelmatig dingen komen afhalen (of passen etc) dan krijg je al snel een situatie met parkeer- of verkeersoverlast. Omwonenden zouden dat de gemeente kunnen vragen te gaan handhaven, en als ze daarbij de regels strict interpreteren (grote kans!) heb je wel een probleem.

 

Lang verhaal kort: webshop runnin uit iets met een woonbestemming gaat vaak goed zolang er niemand last van heeft.

Link naar reactie
  • 0

Maatpakken verkopen via een webshop lijkt me lastig. Dan is het toch geen maatwerk meer?

Naar mijn idee begin je gewoon een eenmanszaak waarbij een van de verkoopkanalen een webshop is en de andere mogelijk via verenigingen.

In Groningen zijn zoveel bedrijfjes aan huis dat dat voor de gemeente blijkbaar geen probleem is.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

 

Langskomen om te passen is in principe niet het idee nee, dus dat zal inderdaad geen punt zijn.

 

Heeft iemand enig idee of het is toegestaan om pakken te verkopen op pasmomenten bij organisaties/verenigingen en hoe dit wettelijk geregeld is? Het lijkt me dat dit gewoon is toegestaan toch?

Link naar reactie
  • 0

Maak lekker een afspraak op het stadskantoor en ga daar nou gewoon eens even uitleggen wat je in opstartfase wilt en luisteren wat voor reactie de medewerker heeft. Huur voor mijn part een opslagbox of een aantal meter hangruimte bij een retailer of groothandel van een paar tientjes per maand en gaan met die banaan.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er zijn er tenminste tien die het via een webshop verkopen: http://executive-image-consulting.com/homepage/top-10/custom-made-suit-online/

 

Young bloods kickin' it old school. :-)

 

Je mag een bedrijf vestigen op basis van huur, ook mag je het doen op basis van delen, of op simpelweg basis van toestemming van de pandeigenaar. Wij hadden een coworker in Kamer52 die vertegenwoordiger was van bespoke kleding, en het ging uitstekend, eindelijk was ze gepromoveerd naar een shop-in-shop concept met een winkel in het centrum.

 

Ik ben benieuwd waarom een vereniging, het lijkt me een concept die eerder aan zou sluiten bij een bestaande bedrijf met dezelfde doelgroep. Of is dat het geval?

 

Maar inderdaad kan je eerst uitzoeken wat van de gemeente wel en niet mag, kost niks.

 

 

 

Beste forumgebruikers,

 

Ten eerste, gefeliciteerd met jullie 13e verjaardag!

 

Ik ben bezig met het opzetten van een bedrijfje in verkoop van maatpakken. Het idee is om de pakken via een webshop dan wel via 'pasmomenten' aan organisaties te verkopen. Voor beide situaties heb ik een vraag.

 

Volgens het bestemmingsplan van mijn gemeente (Groningen) zijn webshops aan huis niet toegestaan. Het is verboden in zoverre dat het in ieder geval niet op de lijst van toegestane bedrijfsactiviteiten aan huis staat. Is het dan einde verhaal? Ik heb namelijk slechts een zeer beperkte voorraad, vooral in de opstartfase. Er is dus een zeer kleine ruimtelijke uitstraling. Bij succes wordt de voorraad uiteraard groter. Ik weet niet in hoeverre de KvK en gemeente samenwerken, maar gaat de gemeente moeilijk doen als ik me inschrijf in de KvK?

 

Verder vroeg ik me af of het is toegestaan om met een vereniging/stichting een soort affiliatie-programma aan te gaan. De vereniging maakt voor mij promotie in ruil voor een bedrag per verkocht item én een goede korting aan de leden (bijvoorbeeld oranje pakken aan een voetbalvereniging, ik noem maar wat). De pakken worden vervolgens bij de vereniging/stichting/organisatie op locatie verkocht. Een vereniging heeft uiteraard geen winstoogmerk en ze kunnen zelf bepalen wat ze met het geld doen. Waar het mij om gaat is of ik mijn bedrijfsactiviteiten ook op een dergelijke locatie mag uitvoeren en of daar nog regels aan zijn verbonden. Het valt in ieder niet onder colportage oid maar ik heb ook niet kunnen vinden waar het dan wél onder valt.

 

Ik hoop dat iemand hier zijn licht op wil schijnen.

 

Edward

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.